Rumsren hur? Hjälp?
Hejsan!
Jag har nu varit lycklig valpägare i tre veckor, valpen är snart 15 veckor. Men jag har ett problem med att träna honom att kissa och bajsa ute.
Vi går ut jätteofta och är ute ganska länge, upp emot 30 minuter ibland. Han kissar och bajsar ute och har inga problem med det. Går oftast samma lilla runda med en massa stopp på vägen.
Men trots detta kissar och bajsar han inne, hela tiden… Vi kan vara ute och kissa honom, kommer in och får torka pölar efter 5 minuter. Och sen håller han på så kissar var tionde minut… En liten liten pöl varje gång, eller så bajsar han en liten kladd vilket han kan göra tio gånger om dagen. Har märkt att han gärna gåt och kissar när man "fyar" honom om han gör något dumt. Tar vi ut honom direkt igen så gör han absolut inget ute men kissar så fort han kommer in igen. Suck…
Känns som om det kommer att gå åt 4 ton toapapper och allt mitt tålamod.
Vet att han inte är tillräckligt gammal för att kunna vara helt rumsren, men borde det inte bli mindre och mindre med tanke på att vi tar ut honom så ofte. Han håller sig utan problem 5-6 timmar på natten. Men skvätter hela dagarna.
Några bra tips på vad man kan göra?
Malin och Zacke
Vad är avsikten med att fya en 15 veckors vappe? Har ni varit hos vett o uteslutit urinvägsinfektion/annan sjukdom?
Vad säger uppfödaren? Vad är det för ras?
Fö är det inte ovanligt att hundar inte är helt rumsrena innan de är 6 månader eller äldre.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Han har varit hos vetrinär och det är inget fel på honom.
Han är en korsning Wachtel med lite karelsk björnhund, uppfödaren har inte varit med om detta innan.
Fyar honom när han tuggar på mig, katten eller direkt olämpliga grejer som elkablar.
Vet som sagt att jag inte kan begära att han ska vara rumsren, men tycker ändå att vi tar ut honom så ofta att det inte ska behöva vara pölar överallt hela tiden.
Valpsäkra hemmet så han inte kommer åt att tugga på farliga/olämpliga saker.
Se till att katten kan gå undan o vara ifred för valpen.
När den tuggar på dig så skrik AJJ o gå därifrån.
Finns ingen som helst anledning att fya en så ung valp. Det är ditt ansvar att valpen bygger upp en förtroendefull relation till dig, det gör du inte genom att straffa den i tid o otid för saker den inte förstått att den gjort fel.
"eller så bajsar han en liten kladd vilket han kan göra tio gånger om dagen"
Vad ger ni han för foder?
# 4 Jag visste att det var något jag glömt, tack!
Det där med bajsningen är det som mest signalerar att något är fel tycker jag. Har aldrig upplevt tio bajsningar per dag hos en liten valp 3-4 kankse men inte mer. Kan det vara så att han mår dåligt i magen pga att han inte tål sitt foder? Värt att börja i den ändan. Sedan håller jag med om att det är viktigt att bygga förtroende och att fyande i tid och otid inte är en metod jag skulle använt. Själv kör jag byteshandel och avledning - konstant. Bit i hand, ge tuggben o.s.v. Fy använder jag inte alls.
Det finns ju de som inte är rumsrena föräns de är 8 månader, så kräva av en 15 veckors valp att vara rumsren är ganska mycket att ta i..
Sen kan fyandet vara en stressfaktor som faktiskt gör att han blir mindre rumsrem.
Kan vara såa tt han känner sig otrygg och är stressad och nervös och då inte kan hålla sig ordentligt. Då när du fyar så blir han mer osäker och så blir det en ond cirkel.
Efter som han gör inne när ni fyar borde ni sluta med det. En känslig valp ska man inte göra mer osäker. Det är en bebis.
Som fler skrivit kan han vara känslig mot fodret också.
Och, en av mina hundar blev inte helt rumsren fören han var 8 månader. Så det kan vara mycket jobb framför er. 15 veckor är ingenting.
Fortsätt gå ut ofta.
Jag säger så här, ta bort elkablar o annat dumt han kan bita på. Det låter som att ni har en signalkänslig hund därmed bör ni tänka på hur ni gör, att bara se arg ut kan vara som att misshandla en sådan hund. Det räker med att jag här hemma blir sur på någon (ofta slarv på 16årig son som kastat sin tröja eller något på golvet) så ser jag henne bli orolig.
tycker många gett bra tips :) Sen är detta en valp det kan ta tid innan de blir rumsrena.
Känner mig totalt missförstådd….
Skriver citat "Vet som sagt att jag inte kan begära att han ska vara rumsren, men tycker ändå att vi tar ut honom så ofta att det inte ska behöva vara pölar överallt hela tiden."
Skäll inte som att jag kräver att han ska vara rumsren det gör jag inte. Det jag frågar om och undrade kring är varför han kissar/bajsar direkt vi kommit in när vi precis varit ute. Jag kan tyvärr inte bosätta mig utomhus i ett par månader framöver… :)
Självklart tar jag undan allt som går för att han inte ska tugga på det men allt går inte att flytta. Det senaste att äta upp är en av väggarna i hallen och den är svårt att klara sig utan. Ibland måste man säga Nej, eller Ajaj när han biter i mig och jag går undan då går han direkt till hallen och kissar.
Mer ledsen än hjälpt just nu.
10 vad ger du för foder? hur ofta äter han? jag har lärt mina valpar att inte bita på saker genom lätt lyfta bort dom från det stället o sagt lugnt nej går dom tillbaka gör jag om detta och ofta erbjuder jag dom ett ben att bita på. I denna ålder kliar dessutom tänderna på de små rackarna. När dom bitit på mig har jag gjort likadant allså flyttat den och gett ben. Ligger vi i sängen och Donna skulle på o bita på handen så sa vi oxå aj men det kan oxå trigga upp henne till mer wow här fick jag respons jag har tråkigt busa mer bitas. Så det bästa har vart enkelt sagt nej flytta henne erbjuda annat bitbart.
Han äter ett dietfoder för valpar då han haft diaree tidigare men är helt ok idag. Fast och fint så att säga
Han äter 4 ggr per dag ca 2 dl åt gången.
Jag gör som du och säger Nej lugnt och försiktigt när han biter eller busar för mycket, lyfter undan honom och erbjuder honom ett tuggben eller något annat smaskigt att tugga på, tyvärr blir han dålig i magen av för mycket av det goda men han har alltid tuggben liggandes som jag erbjuder.