Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5246 ggr
joheck
0

Äta fiskrens?

Hejhej!

I helgen ska jag och vovvarna åka upp till fjällen med min pappa och bror. Brorsan planerar på att fisk endel, och hoppas självklart på att fånga en och annan firre också. Så då började jag fundera på om fiskrenset kanske är något som hundarna kan äta? Vad på fisken kan dom äta, om dom kan äta nått överhuvudtaget?

Tacksam för svar!

Mvh Johanna

Zabbio
0

Få se.. insjöfisk ska väl inte ges (rå)  pga parasitrisk? Vet inte om det klassas som insjöfisk.

Jag vet inte hur det är med fiskben när de är råa, men tillagade ska de inte ges.

Hur det är med inälvorna vet jag inte, har fiskar galla eller liknande som är olämpligt? Och är det insjöfisk så är det ju parasiterna igen.

Sen är fiskolja blodtunnande så man ska vara försiktig med att ge för mycket - även om lite överdos i några dagar knappast gör skada på den punkten. Men får hunden fiskolja i foder sedan innan kan man ju strunta i den de dagarna vovven får ren fisk :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

joheck
0

#1 Det lär ju räknas som insjöfisk… Synd det med parasiterna, hade ju vart kul att bjuda på något gott och mer naturligtObestämd. Men han lär ändå inte få någon fiskTungan ute. Tack för svar!

Zabbio
0

#2 Fiskköttet kan du ju tillaga lite lätt så försvinner parasiterna :)

joheck
0

#3 Jo men jag vet inte hur pigga pappa och brorsan är på att dela med sig av den ätbara delenSkrikandes. Inga hund-människor där inte…

Zabbio
0

Awww,… så synd :3

joheck
0

#5 Fast man kanske kan koka typ huvudet och ge? Vet inte hur pigga dom skulle vara på att koka ett fiskhuvud heller dock, men man vet ju aldrig^^.

vallhund
0

Eller frysa till -22 grader, minns inte hur länge dock.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[cindrus_89]
0

Brukar tänka på att inte ge något med början på F, fågel, fisk och fläsk. Det gäller ju visserligen benen. Hur de e med riskerna vet jag inte, jag har aldrig gett min vovve fiskrens när jag fiskat, fast hon e ju definitivt intresserad av det:-P

pius314
1

F-ben är ju om de är tillagade som man inte ska ge. (fast det finns en massa åsikter om detta) så att koka renset för att bli av med eventuella parasiter låter inte som en bra idé…

Såg en video om BARF och där sa en veterinär att eftersom det är inälvorna som innehåller parasiter (även om fisk kan ha även i köttet) så att man aldrig ska ge "guts" alltså inälvor/tarmar till husdjur.

Sammantaget skulle jag inte ge renset till hunden, samtidigt som det finns de som ger "hela djur" till sina hundar… Det är nog en "smaksak".

Hoppas ni får en trevlig resa!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
vallhund
1

Inga ben skall ges tillagade till hundar, oavsett om de börjar på F eller inte.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
0

här inne på barf är mitt tips. Jag ger inte fisk alls till mina hundar pga det är för mycket små ben. Annars ger jag även F ben som är råa

pius314
0

#10 oj, det var så självklart för mig så det tänkte jag inte på. Bra att du förtydligade det!!!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Zabbio
0

#6 Huvudet är ju massa ben, och ben ska inte ges tillagade ;)

Själv ger jag alla råa bensorter till hunden, men inte fisk för de känns farligare (små och stickiga)

Jag hade inte tvekat på resten av fisken om det inte var för parasiterna..

joheck
0

Det va ju syndObestämd. Tack för alla svar!

#9 Tack så mycket!Skrattande