Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2633 ggr
MangoMelon
0

Hur ska jag gå tillväga?

Jag skriver detta inlägget för att jag behöver tips på hur jag ska gå tillväga med en grej som blivit ett rätt så stort problem.

Jag har en inneboende god vän sedan januari 2011. Hon bor alltså på vår övervåning eftersom den annars står tom och ett hus mår inte bra av att stå kallt längre perioder.
Allt har flutit på jättebra, även om alla var väldigt skeptiska till att ta en vän att bo hos en. Vi var noga med reglerna från dag ett, och hon har skött sig väldigt bra. Problemen började när jag gav lov åt henne att skaffa en hund som hon så länge läntgtat efter.

I april hämtade hon hem en siberiansk husky hane, 3 år gammal. Han kom från ett hem där han bott ute i hundgård hela livet med sin flock och jobbat som draghund.
Efter bara någon vecka slet han sönder ytterdörren så illa att den kommer behöva bytas ut. Även avbrytarna rev han sönder och elledningarna som går där i måste bytas ut av en elektriker. Då insåg hon att hunden har kraftig separationsångest, men istället för att göra något åt saken låste hon bara in honom på sitt rum och lät honom riva sönder allt där inne. Han har även rivit sönder rumsdörren och en del av träpanelen. Hon jobbar fulltid, alltså 8 timmar per dag, ibland många dagar i sträck, ibland långledigt. Men problemet är inte där, hon kommer inte hem genast efter jobbet utan springer omkring och umgås med vänner och annat trams vilket resulterar i att hunden sitter inlåst runt 10-12 timmar åt gången i rummet, utan att få komma ut och kissa.
Det är även många gånger som hon inte alls kommit hem och då har jag fått ge mat åt honom, annars skulle han inte få nån mat överhuvudtaget. Ibland kan hon komma hem sent efter att hunden suttit inlåst i typ 12 timmar och går då inte ens ut med honom utan motiverar sitt beslut med att hon är så trött och han behöver inte få nån kvällsmat för han åt så mycket på morgonen..

Nu har hon kommit på att han kan vara utomhus, fast i ett träd i ett snöre. Där står han från det att hon vaknar tills hon behagar komma hem. Ibland 6 timmar, ibland 16 timmar.. Jag har fruktansvärt dåligt samvete och gör så gott jag kan med att mata och gå med honom, men jag har också ett jobb och mina egna djur att sköta (föder upp tamråttor och har tre chihuahuor varav en är 8 veckor gammal så har rätt fullt upp). Det är många i vår omgivning som reagerat på att hunden står ensam ute dagarna i ända, ingen skillnad om det är gassande varmt eller regnar. Hunden har ej heller fått gå på promenad på många veckor, enda motionen har får är när han hoppar omkring och försöker ta sig loss.
En gång hoppade han ut genom rumsfönstret på andra våningen i ren desperation..

Nu är mitt mått rågat eftersom hon meddelade mig att jag inte har någon rätt att ta en valp till det här huset, hennes hund bodde ju faktiskt här först, det är hans hus. Öh nej, det är det inte, det är MITT hus och det var till min tik som vi skaffade lekkompisar. Jag har bett henne flytta ut och det ska hon göra, men hon kommer inte att ersätta skadorna hennes hund har orsakat. Idag hade hon bundit fast honom i ett träd som var så nära så han kom åt bilen som stod parkerad. Han har upprepade gånger hoppat upp på motorhuven vilket resulterar nu i en sönderriven motorhuv som kommer behöva lackas och målas, vilket inte är en billig historia. När jag sade åt henne att hon kommer få ersätta det blev hon förbannad och skrek att jag inte kan förvänta mig att hennes hund ska förstå att den inte får hoppa på bilar. Nä, jag är inte det minsta sur på hunden, jag tycker synd om den, det är henne jag är förbannad på.

Hur ska jag gå till väga för att få henne att inse att hon är ersättningsskyldig för de skador hennes hund har orsakat? Och hur kommer det gå med hunden när hon flyttar ut, då finns det ingen som ens ger mat åt den och låter den gå ut och bajsa om hon känner för att gå och festa eller något annat mer kul än att ta hand om sin hund. Jag kommer nog inte få någon ro när jag inte vet hur hunden har det, när hon har bott här har jag ju i alla fall kunnat hjälpa så mycket jag bara kunnat.. Har någon några åsikter om detta? Det är kaos i mitt huvud just nu :(

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Kalendula
0

Jag har inte läst allt, men nog tycker jag att du får ta ett regält snack med henne. Det finns ju andra bättre människor som hunden kan vara hos än henne.

O hur har ni det med försäkring? Annars får din vän vara så snäll o betala reparationskostnader.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

MangoMelon
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har provat den biten, att ta ett "rejält snack" med henne men hon vägrar lyssna, utan går bara iväg och smäller igen dörren. Sen vräker hon ur sig allt till våra gemensamma vänner som i sin tur resulterar i att de lyssnar mer på hennes version av historien och jag blir utpekad som en känslokall jävel som inte har någon förståelse över att hon annars är hemlös om hon inte får bo här.. Jag antar att det blir så när man har att göra med tonåringar, barnrumpor.. Suck.

Min far har lantbruksförsäkring som fungerar som en bredare hemförsäkring. Vi bor på ett jordbruk i ett utav gårdens tre hus. Så det är alltså han som äger det men jag har fått ha huset som mitt eget, jag får göra vad jag vill här om jag så tycker..

Hur gör man om hon vägrar betala? Om hon säger att det inte finns några bevis på att det är hennes hund som haft sönder ytterdörren och min motorhuv? Är det ord mot ord som gäller då eller?

KaiPon
0

Är inte helt säker på hur lagen ser ut, men kan inte du på nåt sätt polisanmäla henne om hon vägrar betala, då det är hennes hund som stått för skadorna? Borde inte det i så fall räknas som skadegörelse?
Är dock som sagt inte helt säker på hur det ser ut, så du får nog kolla upp det innan du gör nån anmälan.

Hunden borde få komma till ett annat hem, då det hon gör är djurplågeri. Hunden ska inte vara inlåst så länge, och inte heller fastbunden så länge. Speciellt inte om hunden inte har någon stans att ta vägen (Hundkoja eller liknande).

Usch, blir så förbannad då jag läser om människor som inte tar hand om sina djur utan låter sina egna behov gå före hundens!

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[iurochskur]
0

Den människan borde inte ha hund, och hon borde anmälas!!

Kalendula
0

Jo, sedan tycker jag allt att du ska ta kontakt med föräkringsbolag, både hennes o ditt för att höra dig för om vad du kan göra. Samt ta kontakt med polisen o fråga hur/vad du ska göra vad gäller hunden.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Kalendula
0

Ta bilder, som du kan använda som bevis. Din far borde kunna säga ifrån till din vän, i med att han står som ägare. O kanske är det lättare för honom att polisanmäla henne, än det är för dig.

MangoMelon
0

Inneboenden har ingen försäkring på hunden, även om uppfödaren specifikt bad henne ha det. Det enda hon har försäkrat är sina bilar och sin häst.

Min far är rosenrasande och har sagt att hon har en vecka tid på sig att ta ut sina saker, efter det kommer han och lyfter ut dem på gräsmattan och byter lås på dörren.. Han har också sagt att om hon vägrar ersätta skadorna så tar han saken vidare till tingsrätten.. Jag önskar bara att det inte skulle behöva gå så långt. Vi har trots allt varit goda vänner och jag vill inte orsaka någon smärta som inte är nödvändig. Men såklart vill jag ju ha en ny ytterdörr för på vintern kommer den inte att hålla kylan ute i det skicket den är nu. Och motorhuven då, jag hade planer på att eventuellt sälja bilen och skaffa en billigare till hösten (den jag har nu är en rätt så dyr sportbil), men det kommer ju inte att lyckas i och med att den ser ut som den gör.

Och så ännu en sak som oroar mig, vi bor i en liiten liten stad, alla känner alla här och gör man något opassligt så får man sota för det genom att alla undviker en och snackar skit bakom ryggen. Den här tjejen är också bra på att prata, hon har lyckats svänga en utav mina goda vänner emot mig redan med sina lögner.. Så jag vet faktiskt inte vad jag ska ta mig till. Och hunden då, nu står han där ute och har stått där sen kl 13, han kommer stå där tills inatt nångång och får mat om han får. Han trivs helt klart inte där då han står och ylar och hoppar hela tiden. Och det är förståerligt, vem f*n skulle trivas att stå ensam bunden vid ett träd hela dagarna.. :(

Kalendula
0

Rykten går om allt o alla, det är bara fantasin som sätter gränser för vad folk tror. Det absolut bästa du kan göra är vad som är rätt för dig o hunden i detta läge. Även om ni har varit vänner, så är ni inte det nu. Hon kör ju över dig genom att inte ta sitt ansvar.

KaiPon
0

#7 Och det visar hur seriös hon är som hundägare. Sen kan jag förstå att det är jobbigt, speciellt efter som att det är en liten stad och hon verkar kunna manipulera folk hur hon vill. Men stå på dig, du har inte gjort nåt fel, och om de andra inte vill kolla upp fakta så är dom dumma i huvudet och får skylla sig själva. Jag må inte känna dig, men du verkar vara en bra medmänniska, och kan andra inte se det utan tror på vad hon säger rakt av är det deras fel. Jag tycker personligen att din pappa ska polisanmäla om hon vägrar betala för skadorna HENNES hund gjort. :)

fayefaye
0

Har du tagit kontakt med någon angående hunden? Typ djurskyddet eller polisen? För de bör ju kunna ta den ifrån henne…

[iurochskur]
0

Man kan alltid ringa till polisen anonymt. Och där kan du säga att du har observerat att en hund stått bunden utan tillsyn sen 13 idag, ägaren har ännu inte kommit hem. Då rycker dom ut och hämtar hunden. Säg att detta är inte första ggn du sett att hunden har stått där flera timmar.

Frågar hon om du anmält henne så kan du svara att det finns väl fler än du som ser hennes hund…

Fridaaaa
0

Snacka med henne, hjälper inte det, anmäl!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

reverse
0

Jag tycker din pappa gör rätt som går vidare med det om hon inte rent vett och etikettsmässigt självklart betalar skadorna. Du är inte en "schysst kompis" om du släpper det och själv står för alla kostnader, din "kompis" låter inte som någon som skulle förstå en sådan överjordiskt vänlig (dum skulle vissa säga) gest. Det kan kanske vara nyttigt för henne att lära sig att man kommer inte undan med skadegörelse och djurplågeri bara för att man skriker och slår igen dörren efter sig. Sätt dig själv i främsta rummet - och hunden som hon vanvårdar, för den kan inte själv försvara sin rätt. Rykten kommer och går, kan du själv säga dig att du handlat rätt som hävdat din rätt och även tagit hand om ett oskyldigt liv (hundens) så spelar ryktena ingen roll. Vettigt folk kommer att fråga dig om det verkligen är som hon säger. Dokumentera skadorna, dokumentera när hon binder upp hunden, hur länge hon lämnar den etc. Det låter som att du garanterat kan skaffa dig mycket bevis som skulle tala för din sak om du vill det, så att säga.

//Lina

MangoMelon
0

Tack ni alla för att ni tagit er tiden och läst igenom mitt roman-inlägg och ännu skrivit så omtänksamma svar. Det gläder mig att se att det faktiskt finns trevliga människor kvar, just nu känns det som att alla svänger sig emot mig och ingen tror på vad jag har att säga. Men en sak vet jag, och det är att klockan nu är halv tio och hunden är fortfarande ute. När jag kom hem för en halvtimme sen hade han dessutom vält ut sin vattenskål så han hade inget vatten, gud vet när han hade vält ut det.. Tur så har det inte varit så varmt idag och mulet hela dagen men imorgon ska det vara +27 och sol så då behöver han sitt vatten ju..

Jag försökte prata med henne innan idag, resulterade i att hon stod en halv meter ifrån mig och skrek åt mig att jag är dum i huvudet som tror att hennes hund kan rå åt att han rivit sönder min motorhuv (jag skyller ju inte på hunden, förstår att den är desperat och vill bort, det är henne jag var arg på för att hon lämnat den i ett träd så nära bilarna) och att hon tänker anmäla mig för förtal för att jag kallar henne för djurplågare, vilket jag aldrig gjort.. Så så gick det med den saken.
Sen sade hon också att hon kollat upp med nån som vet vad den pratar om, och enligt den personen är hon inte alls ersättningsskyldig för det vad hennes hund har gjort, då borde vi också ersätta skadorna på hennes bil som uppstod när hon backade in i ett träd här på gården i ilskorna.. Så resonerade alltså hon. Och som pricken på i smsade hon mig senare och sade att hennes hund har vuxit upp i hundgård och levt ute året om och även varit fast i lina på gården, samt att en siberiansk husky är född att vara ute, den kan vara ute i -40 utan att bry sig..

Grejen är den att han bodde i en hundgård hos uppfödaren, MEN där hade de uppvärmda små hus, de bodde med en flock och de fick komma ut och arbeta varenda en dag.. Så det är inte riktigt samma sak.. Finns det inte dessutom nån lag som säger att hunden måste ha tillgång till skydd om den ska vara utomhus längre tider?

Åh, jag orkar inte med allt detta just nu.. Nu kom min sambo hem som jobbar på en omtyckt pizzeria i stan och han visste allt om dagens händelser men han visste om en helt annan historia. Hon har alltså hunnit sprida runt på stan att jag har kastat ut henne ur huset och kallat henne för djurplågare, och nu går alla omkring och tror på den versionen..

jollycox
0

Stackars hunden. Ja det finns lagar på hur man får hålla hundar, här: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html
Även om hon säger att du har kallat henne djurplågare fast du inte har det så är det ju det hon är.
Hoppas det löser sig.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

fayefaye
0

Säger samma som ovan: jo det finns lagar om det. Är ganska säker på att hunden bara får vara uppbunden en kortare stund, inte timtals!

Googlade lite och hon är visst ersättningsskyldig. Har hon hemförsäkring kan den täcka om hon har tur.

MangoMelon
0

#15 tack för länken. Är det där liksom en lag eller bara något man bör följa? För det hjälper nog inte om jag visar den där sidan åt henne om det inte är lag, något man kan straffas för om man bryter mot..
Och om det där är nån form av djurskyddslag, gäller då samma lag med likadan text i Finland?

Jag vill mer än gärna gå ut och ge mat åt hunden samt ta in honom, det är massa myggor där ute nu och han har varit där jättelänge men rör jag honom nu anmäler hon mig, det sa hon..

MangoMelon
0

Stämmer det hon säger om att huskyn mår bättre utomhus än inomhus och kan vara ute dygnet runt och även i -40 grader utan att frysa? Och att den klarar sig på fyra deciliter mat om dagen (vuxen hane)?

jollycox
0

Här finns iallafall lag om att ägaren måste betala om djuret förstör. Kolla i länkarna i höger i länken jag skickade i #15.
Vet inte om det är samma i finland dock..

fayefaye
0

Min lagotto väger 15kg och äter 4-5dl om dagen så det låter alldeles för lite, en husky lär ju väga minst 25kg? Tror att det finns huskys som kan ligga ute i minusgrader, men då brukar dom nog vara i flock och kan värma varandra, samt ha isolerande snö omkring sig. Är det blött, kallt och ensamt är det nog värre och värme lär de ju inte klara särskilt bra…

Ring till djurskyddet annars och fråga vad som gäller och be om råd, det hade jag gjort.

reverse
2

"Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter 19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan."

//Lina

MangoMelon
0

Ni är alla otroliga. Tack så jättemycket för er hjälp och engagemang! Jag har kollat igenom länkarna, och hoppas verkligen att samma lag gäller i Finland.. Om inte annars skulle jag kunna ringa till djurskyddet men jag har ingen aning om hur man hittar kontaktuppgifter dit eller ens vad det heter här..

jollycox
0

Tänkte just att, vet du var han kommer ifrån? du kan ju kontakta uppfödaren om du vet var han kommer ifrån.

reverse
0
Kalendula
0

Huskyn brukar må direkt dåligt av värme, o är det som det är nu så tror jag inte att hunden alls mår bra. Jag passade en Husky i min ungdom som fick sprutor för att klara vår värme på sommaren. En Husky mår inte bra av att inte arbeta heller.

Vad gäller henne, skit i henne o se till dig själv o hunden. För så som hon beter sig så får man inte göra. Man ska kunna prata om saker o ting o lösa problem. Men som jag ser det så vill hon bara komma undan.

Ta tag i detta, annars får du det aldrig ur världen. O det kommer ju att gnaga i dig sä länge det pågår. Du har ju din far som också står bakom dig.

O vad gäller rykten, du har dina upplevelser, det kan ingen annan komma o säga något annat om.

Du gör både dig själv o hunden en god tjänst om du tar tagi detta. En grej kan vara att du ringer till polisen o djurskyddet anonymt om att få råd o tips.

Hoppas verkligen att detta löser sig för dig o hunden.

MangoMelon
1

Jag har nu läst igenom finska djurskyddslagen om tillsyn över hundar och katter. Där fanns ett kapitel om att ha hunden bunden och där stod att man får endast ha en hund regelbundet kopplad utomhus om platsen där hunden är fast är i direkt anslutning till bostadshuset (man får alltså inte binda hunden mitt ute i skogen o ha den där hela dagarna) och hunden ska då ha en yta på 40 kvadratmeter att röra sig på. Hunden får ej heller vara bunden så att linan kan snurra sig runt träd eller andra hinder. Ska hunden vistas utomhus bunden regelbundet måste det finnas en plats där den kan söka skydd mot vädret, som en hundkoja. Hunden får ej heller kopplas i ett halsband av metall eller ett stryphalsband. Om jag förstod det rätt så ska hunden alltså kopplas i löplina där den kan röra sig 10 meter framåt och bakåt och 2 meter åt vardera sida.

Hon bryter alltså mot så gott som allting i den finska versionen av lagen, i den svenska (sverige) så bryter hon även mot det att hunden måste motioneras på annat ställe än där den är uppbunden och bör rastas tillräckligt många gånger. Den här hunden har ju då inte varit på en promenad på mer än tre veckor..

Jag har nu bestämt mig för att jag imorgon ska ringa till kommunalveterinären och fråga henne om tips och råd, anser hon att hon vill komma och titta på honom så får hon göra det. Jag måste sätta hundens bästa framför min egen rädsla att bli utfryst och ignorerad bland mina vänner sen.. För det är precis så det kommer gå, hon är så duktig på att få folk över på sin sida och tycka synd om henne så alla kommer tro på hennes version av historien, och jag kommer bli utpekad som den stora stygga vargen som slängde ut min vän från mitt hus utan orsak och som dessutom anmälde henne för att missköta sin hund. Usch det låter illa redan nu…

Och så ska jag ta bild på motorhuven och dörrarna. Jag har otaliga vittnen på att det är hennes hund som rivit sönder dörrarna, och det är inte så svårt att räkna ut vem som skrapade huven heller.. Sen tänker jag gå till polisstationen och göra en skadeanmälan och så får de ta det vidare på det viset. Vägrar hon fortfarande betala så är det hennes problem inte mitt, de får nog sina pengar på sätt eller annat..

Jag börjar undra vad det är för fel på mig, jag känner mig som världens sämsta människa som tänker göra såhär mot min vän.. Även om hon behandlat mig totalt respektlöst och inte uppskattat min och min sambos hjälp över huvudtaget så känns det endå som att jag är elak som tänker anmäla henne. Men ni har rätt i det ni säger, jag måste göra detta nu för annars blir jag aldrig av med problemet, och skitsnacket kommer jag ändå inte undan. :(

Kalendula
0

Det är absolut inte fel på dig, i min värld hade jag välkomnat fler människor som lägger sig när något inte står rätt till. O det gäller nu inte bara hundar, utan barn, äldre,djur överlag, etc.

Saken är bara den att många människor har så svårt för att kommunicera. O då får man ta vägen genom myndigheter.

För i grund o botten tror jag att din vän mår dåligt, o detta kanske kan bli början för henne att reda ut sitt liv o tillvaro. O faktiskt göra någonting åt sin situation som hon lever i.

Det skulle vara roligt om du uppdaterar o berättar hur det har gått också.

Önskar dig all lycka till världen, tänker på dig o hunden. O hada jag kunnat så hade jag tagit hand om hunden direk, men jag fixar inte att han stora hundar som behöver jobba o ha mycket motion. Då jag själv har EDS (en bindvävssyndrom) Som gör att jag inte kan röra mig på ett tillfredställande sätt.

Carrui
0

Du gör det rätta :) För din och hundens bästa.

[Forest]
0

Jag hade anmält henne pga missköter sin hund grymt mycket. Sen detta med alla saker som är sönder är hon väl betalningskyldig för så är det iaf dom vi har hyrt hos (aldrig haft söner men iaf det står i kontraktet).

Rumblebee
1

Du ska inte tänka att du är den sämsta människan som gör så här mot din ''vän'' för det är du verkligen inte. Jag tycker ärligt talat inte ens att hon kan kallas en vän…. Vänner lyssnar på varandra. Dem ignorerar inte det man säger och blir arga på en, och sedan springer till gemensamma vänner och sprider en massa skitsnack.

Vänner kommer och går, och bara de äkta består. Men en hunds, eller annat djurs hälsa, kommer alltid att förfölja en om man bryr sig om och gillar djur, vilket du helt klart verkar göra.

elinenglund
1

Jag tycker att du ska anmäla henne på något sätt ,för det hon har gjort berätta att hon har glömt att ge hunden mat och att den har varit inlåst i ett rum i flera timmar.

Sen kan man ju försöka hitta ett nytt hem til hunden,där den har det bra.

thilda-
0

har inte riktigt läst igenom allt men, en husky mår bra av att vara ute… Om vintern vill de gärna ha en koja med lite värme. men om sommaren är det bra om dom får ett stort isblock att kunna ligga o kyla ner sig på eftersom dom trivs bäst när det är lite kyligt ute med tanke på all päls

matte-mi
0

Jag håller med #29. Jag hade anmält henne. För det är ett klart fall av missksötsel.

Jag förstår hur du känner att vännerna kanske ignorerar dig sen, men de lär nog förstå så småningom hur hon är. Och är de dina vänner så borde de förstå att du inte hittar på det här helt ur tomma intet. Hade det varit jag så hade anmält henne ändå för jag hade inte kunnat se hunden bli misskött så.

Vad det gäller om hemförsäkringen täcker skador i hus vet jag inte men jag vet att hos folksam fick jag ta en extra drulleförsäkring för att den skulle täcka skador om min hund skulle rymma och t.ex orsaka en trafikolycka. Så om det blev skador på bilar och sånt så står drullen för det. Nu är min hund inte så rymningsbenägen men för säkerhets skull tyckte jag det var bra att ha det skyddet och drullen täcker ju annat med. Det kanske täcker skador som hunden orsakar i t.ex hus med.

matte-mi
0

Pratade med med Folksam nu av en annan anledning och frågade samtidigt om det att Allriskförsäkringen(drulle) täcker om hunden orsakar skada på någon annans egendom.

Enligt dem finns inte det i försäkringen. Men jag läste det någonstans efter jag skaffat allriskförsäkringen, att det ingick där. Tydligen gör det inte det trots allt. Ville bara klargöra det.

[rightPAW]
0

Människan ska anmälas och hunden ska tas ifrån henne, omedelbart!

SaraC
0

Visst mår en husky bra av att vara ute, men inte på det sättet som den här hunden har det. För det första behöver huskyn så gott som ständigt sällskap av andra hundar eller av människor för att må bra. Uppfödare, ägare och rasklubb rekommenderar starkt att man inte bara har en hund om man skaffar en husky. För det andra så är det stor skillnad på att ha en rolig rastgård att springa runt i där det finns möjlighet att ta skydd mot väder och vind om det behövs mot att sitta uppbinden mitt på en gräsmatta och ägaren inte ens bemödar sig att se så hunden har vatten…

Tycker du gör helt rätt i det här. Blir hon sur och arg på dig så är hon ingen vän att ha i alla fall. Du har ju försökt prata med henne, skillnad om du bara anmälde utan att ha sagt något till henne först. Man kan ju inte bara stå och se på när ett djur far illa.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Emaljoh4
0

Usch, vilken jobbig situation!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

eellzyy
0

Har du anmält henne nu? Vi vill gärna höra hur det gick!

Jag skulle knappast kalla henne för vän :S

MangoMelon
0

Förlåt för att det varit så tyst här på sistone. Jag kan lugnt säga att det varit lite turbulent här hemma igår och idag..
Situationen har inte blivit det minsta bättre, bara blivit värre. För att ta människoproblemen först så har hon nu tagit detta till nästa nivå och säger sig ha fotografier som kan ge mig djurförbud om hon bestämmer sig för att skicka iväg dem nånstans. Jag vet inte vad det är för bilder och jag vet inte ens om hon ens har dem, men det enda jag kan tänka mig är att om hon tagit bilder på råttburarna dagen innan städning, då kan de vara rätt grisiga, eftersom speciellt mina honor är riktiga kissmonster och kissar precis överallt, det hjälper inte att gå och torka upp, då skulle jag få göra det varje vaken stund.. En som inte är insatt kan tycka att burarna är för smutsiga och varför behöv de tro på mig när jag säger att jag storstädar burarna (tömmer, skurar och inreder med rent) en gång i veckan.. Så ja, jag är rätt orolig :(

Hon blåvägrar fortfarande ersätta min motorhuv, dörrarna sade hon att hon kan stå för men inte motorhuven.. Hon har även lyckats sprida såna rykten om mig att jag förstör andra människors förhållanden och att folk ska hålla sig borta från mig om de vill ha kvar sina pojkvänner. Jag förstår inte alls varifrån hon ens fått nåt sånt, jag är förlovad och ska gifta mig i nästa år, älskar min sambo och kommer bra överens med alla mina vänners pojkvänner, så jag har liksom ingen orsak att förstöra några förhållanden.. Så för att vara ärlig mår jag riktigt dåligt bara jag ens tänker på vad hon redan nu ställt till med och vad hon kan ställa till med. Jag vågar helt enkelt inte polisanmäla henne för motorhuven, är rädd att hon då skickar iväg bilderna som hon påstår sig ha.. Jag har inget att dölja, alla mina djur bor i burar som är över minimimått med stor marginal (de bor alla i stora fågelburar), jag städar regelbundet, alla djur har konstant mat i sina skålar och allt är som det ska vara. Jag har ej heller underviktiga eller sjuka djur, så vem som helst är välkommen hem till mig för att kolla runt.. Men om det är nån som inte är insatt så hittar den väl fel i minsta lilla, redan det att jag har så stor mängd råttor är väl något de reagerar på (jag är uppfödare och har försökt hålla antalet råttor under 15 men det är omöjligt, man kommer ingenvart i avelsarbetet om man inte har tillräckligt mycket valmöjlighet)..

Ang hunden så stod den ute från ca 12.30 till 00.30 igår.. Jag fyllde på vattenskålen två gånger, annars hade han varit utan helt och hållet.
Idag stod han ute från typ 11 till 21.30.. Hon har skrivit på sin blogg att hon varit i kontakt med uppfödaren för hon tänker ställa ut honom i nästa månad och nu håller hon på och tränar nånting med honom, det gjorde hon i alla fall imorse.. Hon har också skrivit att hon ska flytta till ett hus med stor gård och då ska hunden få en kompis. Suck. Jag kommer ta kontakt med uppfödaren imorgon om han fortfarande sitter ute, sen är det ju upp till henne att välja vem hon tror på. Jag är illa rädd för att hon tror på hundens ägare, eftersom hon haft möjlighet att fjäska för henne och berätta historier om guld och gröna skogar. På alla bilderna på hunden ser han ju frisk och glad ut..

Och så en fråga jag har.. Om någon rymmer undan poliserna och kör så fort så den får ett försprång, och hinner gömma bilen, kan vi då som äger huset och gården få nåt straff för typ medbrotslighet om bilen står på vår gård och vi inte meddelar det åt polisen? Detta hände nämligen för några dagar sen.. Och bilen står gömd bakom vårt hus så man inte ser den från vägen, han har inte heller kört med den sen den kvällen.. Inneboendens pojkvän vi pratar om.. Borde jag kontakta polisen för att inte hamna i klistret?

Jag önskar bara att allt detta kunde ta slut.. Jag orkar inte med att bråka och vara arg hela tiden, jag vill inte vara hemma i mitt eget hem och jag är varje sekund rädd för att hon ska skriva nåt mer på sin blogg som är riktat mot mig.. :(

jollycox
0

Jag förstår att det är jobbigt. Om jag var du skulle jag nog prata med någon som kan, en advokat eller något.
Det där med bilen vet jag inte riktigt. Men jag skulle nog kontakta polisen ändå.

Kalendula
0

MangoMelon: Jag förstår att det är jobbigt, men om du vill ha slut på detta i ditt liv. Så är du nog tvungen att ta tag i det själv. Polisen kan du ringa till anonymt o få råd, samt som jollycox skriver. Ta kontakt med advokat. Dom kan också ge råd om var du kan vända dig. Dom kan hänvisa dig.

Din vän ska absolut inte använda sig av hot på det sättet som hon gör. O mitt råd är att inte prata mer med henne. Utan först o främt för din egna del ta reda på vad o hur du kan gå tillväga för att få ersättning för vad hunden har förstört. Samt att få hunden från henne.

När allt är uppklarat o slut kommer det att kännas bättre för dig. Du har ju din far med som också kan ringa runt o får råd o tips om hur ni kan gå tillväga i den situationen ni är i nu.

Carrui
0

Har du anmält henne nu?

KaiPon
0

Ang bilen, nu vill jag inte skrämma upp dig, men VET du om att dom gjort nåt olagligt och inte anmäler det till polisen så KAN du råka illa ut för att du då hjälpt till med att gömma brottslingar i lagens ögon.

MEN! Jag är inte helt säker, men det KAN vara så, tyvärr.. Så jag tycker du ska anmäla det så fort som möjligt.

SaraC
0

#39 Du har inte tillgång till en filmkamera? Då kanske du kan rigga den någonstans i huset, vid ett fönster, så att den filmar när hon lämnar hunden ute och sedan hela tiden den är ensam?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

allobosia
0

ANMÄL!

Om du vet själv att hon inte har något hon kan anmäla dig för så borde du ju göra det! Jag har själv råttor och vet hur det kan se ut innan städning men det kan inte vara så illa så att du kan åka dit för det.. Men jag förstår din rädsla helt klart.

Hoppas det löser sig!

MangoMelon
0

#44 Tyvärr har jag ingen filmkamera och känner ej heller någon som har en sån liten.. Det skulle helt klart vara en bra idé att filma hur länge han står där ute..

#45 Nej det är inte så illa men jag menade att om det är någon icke insatt som kollar på bilderna som inte vet hurdana grisar råttor kan vara så kan det hända att de skulle tycka att det är jättesnuskigt och smutsigt, bara för att jag vet att jag städar en gång i veckan och att de har russin i sitt torrfoder som kan se ut som bajs behöver det ju inte betyda att någon högt uppsatt typ tänker på samma vis..

Jag vet inte hur jag ska bedömma situationen. Hon har åtminstone skärpt till sig alldeles jättemycket (well, mycket för att vara henne iaf) med hunden. De senaste dagarna hör jag hur nån går ut med hunden tidigt på morgonen, annars brukar han få ligga inne tills hon vaknar typ runt 13 om hon inte ska på jobb. Sen tar hon också ut honom innan hon åker till jobbet, och så har hon faktiskt kommit hem med typ 5 timmars mellanrum och låtit honom springa lös på gården. Sen har hon varit väldigt nogrann med maten både på morgon och kväll, och jag har hört att det skramlar 4 gånger i skålen varje gång, så han får nu 8 dl mat om dagen, plus rått kött till kvällen också..
Jag vet inte vad detta beror på, det känns lite konstigt att hon bara sådär utan vidare skulle bestämt sig för att ge hunden mer uppmärksamhet. Kan det verkligen vara så att hon insett att folk kommer anmäla henne inom kort om hon inte skärper sig? För hon har helt klart ändrat på hela inställningen till hunden, detta skedde över en natt. Jag tycker det är högst underligt..

Hon pratar om att flytta till ett egnahemshus på landet och där ska de skaffa en kompis till hunden, en till husky.. Great..

Kalendula
0

Tror att hon har blivit skrämd av någon.

allobosia
0

Konstigt :P Men tur för hunden..

Ja nu blev ju situationen ännu svårare fast bättre då såklart. Hoppas att hon flyttar snart nu då. Men jag hoppas verkligen inte att det blir någon mer hund xD

MangoMelon
0

#48 Ja alltså både jag och sambon har varit förundrade över hennes plötsliga entusiasm gentemot hunden. Det har alltså aldrig hänt sig förut att hon kommer hem efter jobbet för att kissa hunden och först sen åker iväg på egna vägar.. Så vi tror absolut att nån har skrämt upp henne för mina ord kan hon inte reagerat på såhär sent tycker man.. Jag sade ju iofs åt henne förra tisdagen att folk pratar om henne och sättet hon håller sin hund på, men då fräste hon bara åt mig att jag snackar skit och inte ska öppna mig..

Jag är väldigt kluven just nu, fortsätter hon "såhär bra" så finns det ju inget att anmäla henne för. Förutom att hunden fortfarande står ute vid trädet, och enligt lag ska den då ha löplina som är minst 10 meter lång och 2 meter åt vardera sida..

Kalendula
0

Skulle det vara så att du anmäler henne till polisen för hundens skull. Så kan du räkna med att polisen kommer o hämtar hunden.

Det kanske skulle kunna få henne att vakna till ordentlig, du kan ju anmäla henne anonymt.

PetraKarin
0

Oj…

Din stackare vad jobbigt du har det. Låter bra att någon skrämt henne till att skärpa sig, men förändrar hon inte alla punkter du nämnt tycker jag ändå att du ska ta hjälp av vittnen (sambo, far m. fl.) och anmäla henne. Att precis klara sig undan lagen vad det gäller hunden är inte okej, han mår nog ändå inte så bra och hon har j fortfarande behandlat dig som skit.

Otacksamma människa du blivit utsatt för! Hoppas att allt löser sig för dig, din familj och hundstackarn!

Hiro
0

Jag har inte läst allt men det finns en lag som säger att en hund inte får vara uppbunden med än 1h (eller 2h) per dag. En hund som lever ute ska ha ett uppvärmt utrymme där den kan gå in samt en tillräckilgt stor hundgård så den kan röra på sig lite

Hiro
0

Ni hade redan kollat igenom det där ser jag nu då jag läst igenom allt, hoppas det löser sig iaf :o

vallhund
0

# 52 + 53

TS bor i Finland, de har andra lagar där, dessutom är tråden 1 år gammal.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.