Min hund är åksjuk
Är det någon här inne som har/har haft åksjuka hundar? Vad har ni gjort för att lindra detta? Min hund är en rottweiler på 14 månader som inte åka så mycket bil i sina dar, och blir väldigt åksjuk rätt fort.
Så tråkigt om detta ska fortsätta då jag vill åka på kurser och evnetuellt tävling i framtiden.
Det enda jag hittat är att man kan skippa maten innan, har ni fler tips, eller berättselser på hur era hundar blev av med sin åksjuka? Eller är det så pass att hon kanske inte kommer kunna åka bil utan att bli sjuk någonsin?
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Åka ofta till olika ställen, ibland bara till postlådan/mataffären/runt kvarteret, ibland till riktigt roliga ställen, typ skogen, simma, BK, whatever.
Du kan även ge Postafen i god tid före åktur, o som sagt inte ge mat i förväg.
mvh
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Min valp var otroligt åksjuk. De första åkturena fick hon sitta i knäet i framsätet, men hon kräktes alltid. Vi prövade med att använda bilbur att ha i baksätet men det var lika illa. Då köpte vi nät och dörrar till bagaget och stoppad i hennes sovkorg i bagaget. Gick något bättre i början - klarade korta bilturer utan kräkningar, men så händer det som inte fick hända - vi fastnar i bilkö utan möjlighet att stanna för rastning. 1 1/2 timme satt vi fast och efter det var vi på ruta noll (-) igen. Hon hade även börjat att vattna sig (saliven forsade ur munnen på henne så att hela hon blev dyngsur) Vi körde korta sträckor, köpte Feliway spray och halsband. Noll effekt! Att inte mata ledde för oss bara till att hon inte kräktes, salivproduktionen var densamma.
Det vi fick göra var att sitta med henne i baksätet, köra korta sträckor. Inte pjoska (har vi iofs aldrig gjort) och nu efter cirka en månad funkar det med bilsele i baksätet när hon har människosällskap och hon är t.o.m glad när det är dax för biltur - Jag hoppas på att vi så småningom kan vänja in bagageåkande igen, men är skeptisk. I dag ska vi åka 40 mil och jag är lite orolig, men ska försöka att inte överföra det tlll hunden.