Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 18892 ggr
[schäfernronja]
9

Träningsvärk??

Hej! Jag undrar om hundar kan få träningsvärk? Min hund har simmat otroligt mycket (då menar jag verkligen mycket, säkert ett par km om man lägger ihop allt) dom senaste dagarna och har nu börjat bli lite klumpig och snubblig av sig. Hon vill inte ta längre promenader än 3km men simma kan hon göra i timmar. Jag brukar själv vara riktigt klumpig och snubblig när jag har träningsvärk.

Loveradio
0

Ja det kan dom få så det är mycket möjligt att hon är lite öm i musklerna. Simning är ju ett skonsamt sätt för hunden att träna på men jobbigt. Låt henne få vila ett par dar och se om det går över.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[schäfernronja]
0

Okej, ska låta henne göra det! Tack för snabbt svar :)

MikkansBuse
1

Du kan även stretcha och massera musklerna lite lätt. Arbetade muskler måste få tenjas ut för att nytt ska kunna bildas och få plats, annars är risken att hon blir ännu stelare. Det är precis för oss människor (:

Loveradio
3

#2 Så lite :)

Man ska inte massera musklerna om man har träningsvärk. Däremot så är det bra att röra på sig ja, annars blir man stel. Så promenera hunden som vanligt kan och ska man ju göra. Angående streching så bör man nog läsa på innan så att man vet vad man gör. Annars kan det göra mer skada än nytta. Och att strecha en hund som redan har träningsvärk vet jag inte om det är bra. Däremot har jag hört att man bör strecha sin hund innan och efter träning för att förebygga skador o träningsvärk. Och då kan man locka hunden att sträcka på sig. T.ex gömma godis i ett träd och låta hunden sträcka sig efter godiset.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

oskartoller
0

Jag skulle massera min hund då han gick på rehab och fick rejäl träningsvärk.

[Forest]
0

Att masera sin hund är jätte skönt för dom samtidigt skapar man en mysstund o det tror jag skulle passa bra nu när din hund är lite stel. Som andra har sagt så är svaret JA de kan få träningsvärk :)

[schäfernronja]
0

Hur masserar jag henne? Jag vill inte göra fel liksom :) Hon verkar idag redan bättre, hon är inte lika klumpig eller så vad jag märkt av! Stretcha undrar jag också hur man gör? Finns de kanske en video eller något på det? Tack för era svar :)

[Forest]
1

7 själv gick jag kurs på detta med stretcha och masera det var inbakat i en kurs i mer hälsa. men sök lite på youtube så lär du hitta lite om hur du ger masage :) Det är skönt o mysigt om du börjar med detta jag gör detta minst 1 gång i veckan o kollar oxå igenom dom i ögon,öron,tassar,nos,mun ben ja hela hunden :)

[schäfernronja]
1

Okej! Då ska jag göra det! :)

raggorgeous
0

massage kan aldrig bli fel så länge du gör det mjukt och fint..

Massera med handloven över hennes muskler, följ avgränsningarna mellan musklerna med tummen och bara glid över kroppen på henne. All beröring är "massage" Man kan gärna ta huden på tex nacke/rygg mellan fingrarna och liksom "rulla den" det är jättemysigt för dem och bra för bindväven.

Streching är lite mer speciellt.. där är det bra att veta vad man gör. Men om du bara mjukt böjer benen bak (absolut inte längre än till att det tar stopp) och fram så är det ingen fara.

Om hon börjar åma sig eller inte vill ligga stilla kan det betyda att det är oskönt just där du masserar just då, eller att du ska minska trycket. Massage är jättehäftigt och man får ett jättemysigt band till sin hund, och en mysig stund!

Jag är själv dipl. hästmassör men masserar min hund med :D

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

[schäfernronja]
0

#10 Super bra! Tack så jätte mycket! :D

raggorgeous
0

#11 så lite :) ha det så mysigt! Hon kommer älska det!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

raggorgeous
0

Som sagt ge henne vilodagar emellanåt också.. simning tar mycket på kroppen :) även om det är toppenträning!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

[schäfernronja]
0

#12 Hon älskar det! Kul är det också :)

Det ska jag absolut göra :)

raggorgeous
0

# Told you!! :D Lycka till med era massagestunder!

Ha en fin sommar!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare