Hovawart?
Hej alla hundälskare!
Nu är det som så att min familj har kommit fram till att vi eventuellt kanske ska skaffa hund till sommaren 2013. Detta är något vi pratat om rätt länge, men har aldrig kunnat (pga flytt, skola, sjukdomar, osv) förrän kanske nästa sommar.
Men då har vi det där med ras.
Mamma gillar små hundar som inte tar så stor plats, och vill gärna ha en Bichon frisé. Pappa tycker om settrar och vorsteh hundar (han har själv haft Irländsk setter), och jag vill väl helst av allt ha en Boxer eller Finsk Lapphund.
.. Ja, som ni ser så är det väldigt olika vad vi vill ha. Men så blev jag tipsad om Hovawart, och mina föräldrar verkar acceptera tanken på att kanske ha en sådan (trots att mamma kanske inte är helförtjust i storleken..).
Alla tre har hunderfarenhet. Pappa har som sagt haft Irländsk setter, och har vuxit upp med hundar, mamma har växt upp med Drevers och taxar, och jag själv har passat hundar sen jag var stor nog att gå ut med dem själv, och har erfarenhet av taxar, golden retrievers, tollare, och brukade passa en stor newfoundland/schäfer blandras när jag var yngre.
Just nu har vi hand om en Tax tik på helger för att prova på, och det har väl triggat intresset lite.
Men nu riktar jag mig till er Hovawart ägare där ute.
Jag vill ha en hund som jag kan arbeta med, en brukshund. Jag har läst att Hovawarten är en brukshund som älskar att arbeta (måste arbeta mycket för att må bra) och att den funkar bra i lydnad med. Har även läst att de behöver en fast hand och en tydlig ledare, men det är troligen inget problem eftersom den lilla taxgumman testade mig i början men jag tydligt visade henne att jag bestämde, punkt. 
Rasstandard i all ära, jag vill veta vad ni som lever med dessa hundar personligen tycker. Vad är för och nackdelar med att äga en Hovawart? Är de dyra i drift (mat och dylikt då) ? Vilka sporter lämpar de sig mest till och hur är de mot andra hundar och människor? Vet att man aldrig kan svara för alla hundar eftersom de är individer, men skulle vara så trevligt att höra hur era hundar är och hur ni får uppleva denna rasen.
Det jag hitills läst har verkat så rätt för just oss, och jag hoppas verkligen det stämmer.
Visa jättegärna bilder på era godingar med! 
Tack på förhand.
Du säger att du vill ha en brukshund - men vad vill du göra med den?
Lydnad, spår, agility.. Jag vill prova på det mesta, det som både jag och hunden finner kul, helt enkelt.
Jag tycker inte att man ska börja med en brukshund som förstahund. Finns många som inte delar den åsikten dock.
Men jag tycker inte att man ska välja en arbetande hund som första hund. Av olika anledningar.
Man vet ju inte om intresset för hunden håller sig. Det är inte en helt ovanlig historia med barn som velat skaffa hund, lovat att tävla i agility,lydnad, vad vet jag… men sen är det inte så kul längre.
Lydnad, spår och agility kan du komma långt med även en hund som inte är avlad för att arbeta. Och jag tror att det kommer gynna dig på flera sätt. Inte minst att en mindre krävande hund inte alls är lika svårtränad.
Så jag föreslår att ni väljer en lite mindre krävande hund. Ni behöver inte direkt gå till grupp 9 och välja Chihuahua, men det finns andra hundar som jag tror kan passa er bättre. Lycka till!
Jag förstår hur du menar, absolut, du kan ju inte lita på att jag kommer hålla i intresset.
Men det är inte bara jag som ska äga hunden, utan även min familj, och min pappa var väldigt aktiv i bruksklubben hemma med sin förre hund, och det är inte bara jag som vill stå för motionsbiten. Bara för att det är jag som skriver inlägget är det inte bara jag som skaffar hunden.
Jag får se hur det blir. Det är självklart inte bestämt om det blir en Hovawart. Ville mest höra hur ägare upplevde hunden.
Hur som helst, tack för svar. :)