Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1032 ggr
nadilda
0

Fot

Jag behöver lite råd i hur man kan träna "fot" med en lite valp. Hon kan gå avslappnat vid min sida med slakt koppel och när jag stannar så har jag lärt henne att hon ska sätta sig ner så det gör hon men om hon är lös funkar det inte alls. Så jag behöver lite tips.

Vet att det inte är nödvändigt å träna in det när hon är så liten men båda vi tycker det är jätte kul att träna :D

12 veckor är hon :-)

Maja2
6

Vänta lite med fotgåendet och position för sättande …. det är mitt tips. Det finns så mycket annat du kan och bör fokusera på när valpen är såpass liten. Ta tillvara att hon vill träna, men träna inte för svårt för henne, utan träna kontakt, följsamhet, kommunikation istället. Får du till DET bra, så kommer fotgåendet att sitta som ett smäck senare.

nadilda
0

#1 Har du några bra tips på hur jag kan träna det då?

Vi tränar mycket på ögonkontak toch på olika lekövningar och så har jag henne mycket lös när vi är ute och då gömmer jag mig ibland så hon lär sig hålla koll på mig. Och en massa hantering tränar vi såklart också.

Maja2
2

#2 Lek, umgås, VAR med valpen. Fortsätt som du gör, men ställ inte för höga krav, utan låt valpen utforska världen, med dig som ledsagare.

I boken "lystra" av Memea Mohlin, finns många bra tips annars

nadilda
0

#3 Då fortsätter vi som vi gör, jag har inga höga krav alls utan det mesta sker på hennes villkor.

Hela familjen är med henne väldigt mycket :-) Men min mamma och pappa har bestämmt att dom inte vill ha hund i sängen, vilket jag tycker är väldigt tråkigt sår jag börjat med att ta med mitt täcka och lägga mig med henne i hennes korg när jag vaknar…vi tycker det är lika mysigt båda två-

Maja2
1

Du kan lära valpen att det är ok att vara i DIN säng, men inte i föräldrarnas :) :) :)

nadilda
0

#5 Blir inte det jätte krångligt?

[Driva]
0

#6 min hund vet att hon inte får vara i sängen när husse är hemma, men om han är borta är det fritt fram.

Hundar kan skilja på säng och säng…

[Besan]
0

Håller med Maja2, vänta med att lära in fotposition och fokusera främst på det hon nämnt. Men  du kan ju börja med att belöna in varje spontan kontakt hon söker, framför allt om hon gör det på vänster sida. Men kräv inte att hon ska gå där än.

Maja2
0

#6 Nej, det är inte krångligt ett dugg, för hunden förstår inte att en säng är en säng. Dvs, hon tror inte att hon får ligga i ALLA sängar, bara för att DIN säng är tillåten. Det är inte svårt alls att lära dem.

nadilda
0

Får prata med mamma och pappa :D

Michaela-N
0

#6 Inte alls krångligt. Min hund fattar det.