Lämplig för avel?
Hur ställer ni er till att para en "renrasig" border collie utan papper som inte är hälsokollad överhuvudtaget, med andra ord är den varken röntgad eller ögonlyst. Och dessutom saknar den ledband och menisker i ena bakbenet. Anledningen till att jag undrar är att jag har en bekant som precis genomfört en parning på hennes "border collie"-tik, och jag undrar om det finns några risker med detta, eller om det borde gå komplikationsfritt?
Skulle aldrig få för mig att göra det! Varför? Säger ju sig själv eftersom ägaren inte vet något om hundens bakgrund/hälsohistorik. Dessutom är hunden defekt! Oerhört oetiskt.
jag håller med… jag reagerade rätt starkt på detta, och tycker att det är ganska själviskt av ägaren att genomföra detta bara för att hen vill ha en valp efter tiken.
Jag förstår inte ens att du ställer en sådan fråga, på en sådan här sida?
Jag vet vad de flesta tycker om själva aveln, men det jag är mest bekymrad över är om själva bärandet på valpmagen kan vara en risk med tanke på ledbandet/meniskerna? Jag tycker inte på något sätt att detta är rätt, jag ville mest se över folks reaktioner… Ägaren ser inget fel i detta, medans jag själv försökt övertala henne att inte genomföra den här lilla planen… Men det hjälpte inte. Idag parades hundarna, och valpar väntas i september….