Hundar iFokus

Hundar

Etikettänglahundar
Läst 1576 ggr
amanduss
0

Min fina flicka..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Va bara tvungen att skriva av mig.. 
Förlorade min underbara Phaléne tjej för lite mer än ett år sen pga att hon hade leverproblem, de kunde inte hjälpa henne med botemedel.. 
Jag kunde aldrig tro att hon skulle sluta så, fyra dagar innan hon fyllde sju slutade hennes lilla hjärta slå..

Men är lite förvirrad - läste om att eukanuba kunde ge leverproblem (vet inte vrf.) Är det någon mer än jag som har läst att de använder försöksdjur för att få fram maten?

Tror faktiskt att det var av maten , känner mig skylldig på något sätt, även att jag inte visste det då.. 

Min lilla Lisa är Älskad, Saknad och Ihågkommen föralltid!
Lever kvar i mina drömmar och hjärta, lilla ängel <3
04-04-04 - 11-03-31 

Min lilla Änglahund:

Du är otroligt saknad! <3

tiilduss
0

vila i frid <3

russin
0

Det har gått många rykten om både Eukanuba och Iams att det bedrivs försök av mindre trevlig slag - men dom ryktena har cirkulerat i så många år och är inte sanna.

Tyvärr tror jag det inte är fodret som gjorde din hund sjuk (inte enbart i alla fall) - utan det var nog mer ren och skär otur.

amanduss
0

#1 tack för omtanke :) #2 okej, vet bara att jag hört det… Tack för faktan iallafall! Men nu har hon det bra :)

rebz
0

Jag har med hört det. När jag ville ha tips om foder för lite mer än ett år sen tänkte jag ta eukanuba. En person kontaktade mig då och berättade detta om eukanuba, denna person jobbade nära djur och 8/10 hundar som kom in med de problemen åt eukanuba. Mer än så säger jag inte. Så jag valde bort det fodret. Kände själv att det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Men om du inte visste det när du gav maten ska du inte känna dig skyldig! Du hade ju inte informationen som kunde använts i förebyggande syfte. Det är lätt att älta saker, man känner att "om jag gjort så så skulle det varit annorlunda". Men det är fantasier, man kan aldrig veta hur det skulle varit. Och du gav nog din lilla tjej allt du kunnat, och gjorde ditt bästa hela hennes liv. Det är något du ska tänka på :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

amanduss
0

#4 åh, ja det är klart, fick ju själv nys om det för ca 6 månader sen, och valde då bort fodret till min nuvarande hund. 
Tack, vet att man inte ska älta saker som man inte kunde göra något åt.. med tanke på att det står att fodret innehåller bra saker..
Tack så mycket, man tänker väldigt sällan på allt kul man hade tillsammans med henne :)
och hon var en riktig kämpe, gav inte ens upp när hon hade blivit överfallen av en schäfer , och då fick hon ändå ligga hemma hela den natten innan hon fick komma in , för dom tyckte att det såg lindrigare ut än va det var när dom väl rakade bort pälsen..
Sen när hon kom hem var hon helt hes , hon hade tydligen suttit och skällt i buren i dom 4 dygnen hon var där. :)

[Doglovers]
0

Använde det fodret för flera år sedan och fick en kull där ett par valpar fick skelettfel. Även grannen fick samma problem med en kull. Våra valpar växte ojämt.

Alla fodertillverkare använder väl hundar mer eller mindre till tester av fodret dom tillverkar. Men i vilken utstreckning har jag därimot ingen aning om.

TS Du behöver nog inte känna dej skyldig till något. En del hundar får sjukdomar utan orsakerGlad

Noa-Nisse
0

En uppfödare jag känner som föder upp dogue de bordeaux kör på eukanuba till dem och i en kull på 5 valpar fick 3 opereras före 5 månaders ålder för att valparnas skelett växte så fel…

Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
0

det tråkiga är att han fortfarande kör på det fodret…

amanduss
0

#6 okey, läskigt att de växte ojämnt .. ;o 
Bästa är väl att hålla sig ifrån fodret , när ändå så många hundar har farit illa av det..

aa, antar att jag inte ska känna mig skyldig över det.. :)

#7&8 ojj, jobbigt, och att han inte slutar med det :/

[Doglovers]
0

#7 Men den rasen är extremt grov också. Hade en bekant som fick ta bort sin unghund pga trasiga bogar. Där trodde inte veterinären att det var fodret det var fel på. Många ur den rasen blir sjuka på ett eller annat sätt.

Noa-Nisse
0

#10 jo jag vet, men det hlälper inte att man ger dåligt foder precis…

[Doglovers]
0

#11 Fodret är A och O. Speciellt viktigt för stora hundarObestämd