Valpuppfostran?
Jag hämtade hem min lilla valp i torsdags, hon är jätte duktig och hon har inte kissat inne en enda gång :) Men problemet är att jag vet inte riktigt hur jag ska säga till henne, hon biter mig jätte hårt, hon biter i mina kläder, hon tuggar på allt som går att tugga på, skor, mattor, möbler m.m. Jag säger åt henne med rösten, men det hjälper inte (hon är väldigt tuff) så jag har provat att ta tag i nackskinnet men då blir hon bara arg på mig och biter mig ännu mer… Sen är det samma sak om hon hittar något att äta som hon inte ska äta exempel små stenar, så ska jag ta det ifrån henne och då morrar hon och ska hugga mig. Har även provat att byta saken med en av hennes leksaker, men det går hon inte på… Några tips?
Sen undrar jag hur man lär henne umgås med katter och kaniner? För hon blir jätte busig och ska springa fram och hoppa på katterna, som inte uppskattar det, vill lixom inte att hon ska bli av med ett öga… Sen idag hade jag en kanin i knäet så kom hon fram, jag trodde hon skulle nosa på den, men nej hon hoppar nästan på den och ska ta en tugga… Mina andra hundar har jag aldrig haft sånna här problem med, dom älskar lixom allt och alla och ska pussa på alla smådjur.
Jag vill lixom göra allt rätt så hon inte växer upp och blir ett monster…
Ang. bitandet; där gäller det att du bara bestämmer dig för en metod och kör på den. Självklart kan man testa sig fram i början för att se hur valpen fungerar, för alla individer är ju olika tror jag på (alla tål tex inte att man tar i dem fysiskt, alla nappar inte på om att man höjer rösten mm). Personligen har jag med min valp från början sagt "Nej" med bestämd röst (jag skriker dock inte, gör inga häftiga rörelser, utan tar bestämt bort honom samtidigt). I början fick jag bära bort honom men nu funkar det med att jag lägger en hand på hans bröst och flyttar på honom bestämt liksom. Sen brukar han sätta sig ner och söka ögonkontakt med mig, som att visa att "nu är jag lugn" och då berömmer jag honom och då får han tuggben. Nu biter han inte lika mycketpå allt, så det har funkat för mig!
Ibland när min är FÖR bitig, alltså verkligen för mycket, då vill jag inte heller tjata "Nej" , det blir liksom så negativt allting, utan då brukar jag ta honom i famnen och lugna ner honom bara. Det händer inget roligt utan jag bestämnmer att nu ska du lugna dig. Sen släpper jag ner honom och då brukar han vara helt lugn och då får han ett tuggben. I början gick det sisådär, då bet han och morrade men det gäller o vara envis, så nu förstår han att nätsan direkt ska jag lugna mig när hon säger att det är så.
Ang. att hon tar stenar ute… försök köra byteshandel med något riktigt gott godis istället för leksak till en början ,det kanske biter på henne mer? För ska hon vilja släppa dem så ska det nog vara för något riktigt härligt, hundar gör ju det de får fördel av. FÖrsök aldrig TA ifrån henne stenarna/föremål överhuvudtaget. Triggar nog bara igång mer-
Ang. dina katter och kaniner så har jg inte så mkt erfarenhet av hur man gör i de situationer, då jag inte har några andra djur just nu. Men vi var hemma hos sambons pappa i helgen, och han hade katter på gården. Min valp försökte jaga dem till en början men det var nolltolerans på det, eg. samma sak som när vi tränar "nej" i övrigt. Dock fick han hälsa på de katter som ville själva, och det under uppsikt. Det är viktigt att de hälsar på varandra under lugna former. Tror de lär sig då att med katter ska vi ta det lugnt
Jag tror också du kanske kan avskärma katternas "rum", eller vad man ska kalla det, så att de känner att de får lite space från hunden.
Lycka till
Bitandet o tuggandet på saker så får man vara snabb på lyfta undan valpen o säga nej, kan behövas flera gånger. Bitandet på dig säg AJ vid båda dessa erbjuder du bitsak som ben eller annat bitbart som hon får bita på.
Jag satte för så katten här fick fristad i dotterns rum då det är hennes katt, han är mattegris. Men han ville vara med Enja så vi fick sen säga ifrån katten sluta busa med Enja när hon sov.