Han stack efter grannkatten
Suck!!! Min westie på ca 15 månader har alltid haft ett överdrivet viltintresse, iallafall mot vad jag är van vid hos hundar. Han har lyckats sticka efter rådjur en gång och sen dess får han inte vara lös i skogen längre. Jag har kämpat på med skvallerträning och gud vet vad, men vissa instinkter verkar helt enkelt inte gå att tämja! Nu är det så att våra grannar har två katter som inte är alltför rädda om livet. FLera gånger har de varit inne på vår tomt samtidigt som Sixten (hunden) men lyckligtvis har sixten korta ben så katterna har hunnit till sin sida av staketet. Idag var det imte lika tursamt dock. jag var ute med hundarna på tomten och satt och läste, sixten låg och spanade på katt-tomten genom staketet. Så plötsligt hör jag ett vilt skall som jag aldrig hört förr, men jag hör tydligt att det är Sixtens. Hönsnätet som sitter framför ett stort hål i staketet har han grävt sig igenom och nu stod han och skällde på en katt i grannens äppelträd. Jag tog in Sixten till oss och bad grannen 100 gånger om ursäkt men av någon anledning verkade han bara finna situationen underhållande? Jaja nu ska vi åka imorrn och köpa ännu en uppsättning kompostgaller för att täta till hålet i staketet, är dock jäkligt less på Sixtens massiva jaktintrrsse. Nu, 30 min efter incidenten, ligger han fortfarande och gnäller på verandan. Som sagt: SUCK! Ville bara skriva av mig.. Tack o ha en bra måndag!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Min hund gillar också katter, det gäller bara att hålla dom borta och ge honom en utskällning mitt i det han håller på med. Vet sen tidigare att du är väldigt emot bestraffningar på hundar. Det är jag också egentligen men någon gång går gränsen, och man ska inte slå hunden, men tala om att den gjort fel. Annars kommer man ingenstans. Gjorde precis som du förut och tyckte att, "det här ska ju gå och träna bort med massa godis och skvallerträning" för jag får alltid så dåligt samvete när jag inte är snäll mot hunden, MEN sen fick jag nog och tänkte "det här funkar inte" och jag tar tag i honom (inte hårt, det ska inte göra ont, ska bara komma som en chock och som en uppvakning) och leder bort honom.
Efter att jag gjort så här (blandat "bestraffning" eller vad man nu vill kalla det, och belöning när han gjort rätt = kommit till mig) så kan han gå lös var som helst. Och jag tycker du ska testa på det faktiskt. Det ger i alla fall resultat.
Sen efteråt när jag märkte att han kan gå lös var som helst så kom jag på, att för honom är det nog värt det att ha blivit lite chockad när han sprungit fram till en annan hund/katt/människa/annat djur, för nu kan han gå lös var som helst och han njuter verkligen av det!
Min ena hund har ett kattintresse som enligt henne helst består i att rusa fram och kasta sig över katten….och att hon ofta är hälften så stor som katten bryr hon sig inte om…
Där är jag benhård och nackgrepp har skett ett fåtal gånger, för hinner hon bli blockerad så lyssnar hon inte alls om hon kommer igång för mycket.
I helgen var vi iväg till en bekant långväga ifrån och det gick alldeles strålande med hennes 3 (och väldigt smarta) katter. Hon försökte en gång, men fick rejält ovett av både mig och katten (hehe) så hon lät dom vara efter det och skötte sig sedan strålande hela helgen.
När det gäller jakt är jag benhård. Jag har levt så länge med hundar (min förra ras) som inte gått ha lösa i skogen, så med nuvarande ras är det stenhård träning som gäller. Läsa signaler, koppel där minsta risk finns för jakt mm och stoppa i tid/berömma precist mm. När det gäller regelrätta överfallsförsök/muckande med t ex katter så blir matte riktigt ond och då är jag inte främmande för att ta tag i min hund, även om jag sällan gör det annars - men där är totalförbud som gäller. Jag vill varken ha skadad katt eller skadad hund.
Liknande har hänt mig med. Hugo älskar katter, han vill leka gärna leka med dom och han har blivit riven flera gånger eftersom han inte förstår att katterna inte vill leka.
En gång på promenaden så fick han syn på en katt och rusade dit in nan jag ens hann se. Vrålade allt vad jag hade och då vände han och kom tillbaka, sen dess har han inte rusat efter katter. Men hade nog skämts väldigt mycket om han hade tagit sig in i en trädgård.
Tack för era svar :). Kan ju prova och säga till på skarpen nästa gång han ser en katt men om jag ska vara ärlig så tror jag inte att han kommer reagera :/. Han är lite "speciell" min hund…
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13