"Robotiserad"?
Vad menar folk egentligen när dom säger det om ens hund?
Vid ett par tillfällen har jag hört vissa personer säga till mig ute på promenaderna att min hund är robotiserad och att dom själva inte vill ha en sån hund. Dom vill ha en hund som liksom är som en hund och kan göra lite oförutsägbara saker då och då. "Som är som en vanlig hund."
Jag förstår verkligen inte vad dom menar?
Min hund är inte som en robot? På bra dagar är han glad och framåt, dåliga dagar är han slöare och inte lika lättmotiverad. Han älskar att skutta i snödrivor på vintern och rulla i gräs på sommaren. Bada i sjöar och bäckar är det bästa som finns!
Vi har superbra kontakt, både ögonkontakt och vanlig kontakt. Han förstår mina kommandon och mina gester och blir positivt belönad (glatt tonfall, godis, leksak) varje gång.
Han älskar att brottas med vissa hundar (gärna andra retrievers), medan andra hälsar han bara på. Bollar är favoritleksaken och han älskar att lägga "pussel". (En träleksak vi köpte för länge sen på hans födelsedag som han tycker är jätterolig)
Vill han någonting kommer han fram till mig, sätter sig ner och stirrar på mig. Då vet jag att det är något, eventuellt är vattnet slut och jag missat det eller kanske han vill/behöver ut och gå.
Han är en typisk Golden som älskar att hämta och bära saker i munnen. Allt från bollar, vantar och kopplet till mitt paraply och mina nycklar.
Så på vilket sätt är han robotiserad? Är det för att han går lös och lyder?
I mina öron låter det så obehagligt… en robotiserad hund som verkar "död" i ögonen och inombords som glädjelöst bara utför sina behov, äter mat, dricker och bara existerar?
Vad är en robotiserad hund egentligen???
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
CMs Daddy är Robotiserad. Hemskt som sjutton :s. Tycker synd om sådana hundar
Medarbetare på brukshundraser.
Försöker du dominera hunden mycket, eller tränar ni positivt med glädje och beröm?
Om du dominerar mycket kan det vara att hunden inte vågar ta för sig, har en undergiven kroppsställning och att folk därmed säger det för att det helt enkelt syns.
Om du tränar positivt och hunden har gott självförtroende så är min gissning att folk säger det för att de är avundsjuka, för att de inte själva orkat lära sin hund att gå fint i kopplet och sådär. De kommer med ursäkten att "hunden ska ju vara en hund" när det egentligen är att de själva är usla hundtränare. Kan det vara något på spåret kanske?
Om det bara handlar om att ni har bra kontakt och han är väldigt lydig så tror jag det är okunnigt folk som säger det. En hund med regler mår bra.
Jag föredrar ju en hund som inte gör oförutsägbara saker (vad menas egentligen här?) En hund som lyder mig är ju A och O, men hund osm gör som den själv vill kan vara farlig för sig själv och andra.
Vad "Folk" menar med robotoriserad, är vanskligt att tolka, eftersom man inte vet vad de menar. Det bästa vore om du frågade de som sagt det, och får höra deras tolkning av ordet, vad de egentligen menar.
#3 Jag håller med om att lydnaden är jätteviktig, men jag vill ändå att min hund ska kunna göra oförutsedda saker, men under kontrollerade former. Att hon springer efter något djur eller ska fram och hälsa på någon är inte okej, men däremot kan hon hoppa upp i knät utan att "fråga", det tycker jag bara om.
Vet inte om jag förklarade så bra, men hoppas du förstog vad jag menar :)
Min blogg: http://jessikashundliv.blogspot.se/
Robotiserad hund är nog en hund som inte gör så mycket. Helt enkelt en väldigt tråkig hund, som gör allt rätt, som man knappt märker av…
Men din hund låter som en lycklig och lydig hund. Det är ju det man vill ha!? En hund som gör det du ber om, vare sig den vill eller inte och som uppskattar berömm. En lydig hund med tydliga regler, är en lycklig hund. Den vill att du ska ha kollen på ALLT. För då kan han/hon koppla av och bara vara hund :)
#1 Daddy var verkligen inte robotiserad! Han var en avkopplad, gammal hund som hade väääärldens bästa hundliv. Han var inte robotiserad, han var långt ner i rangordningen, han slapp ta något som helst ansvar och kunde bara leva livet. Tänk hur många hundar han hjälp till att rehabelitera!! Men även han kunde bli arg nån gång som viklen hund som helst, vilket jag sett. Han lekte även mycket, även när han var så gammal. Så näää, där var en hund som var långt ifrån att vara robotiserad… Det ända han var, va att vara lycklig, och han fick lov att bara vara HUND :)
#1 Daddy var inte robotiserad utan harmonisk.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#1 Jag har aldrig sett Cesars hund personligen, så jag kan inte riktigt uttala mig om den hunden… :S
#2 Vår träning består positiv förstärkning via glad röst, godis, beröm, lek och klappar/kel. Samt korrigering när saker och ting blir fel. Vilket inte betyder straff eller något negativt, utan helt enkelt stoppar hunden och backar till det moment som går fel och gör om det.
Till exempel om han springer ut genom ytterdörren utan att jag har sagt varsågod. Då säger jag nej, hämtar tillbaka honom, går in med honom igen och sätter ner honom. Berömmer när han sitter där, går tillbaka ut och försöker igen.
Dominerar honom tror jag inte att jag gör. Jag har inte ner honom på rygg med våld, jag ryter inte åt honom och försöker inte tvinga honom vara underlägsen/undergiven. Men jag accepterar inte heller att han inte lyssnar, utan vi gör om momentet tills det går rätt till. Funkar det inte backar jag ett steg längre i träningen.
Han ser inte ut som en ledsen eller olycklig hund utan brukar trava på med viftande svans och högt huvud (när det inte är marken för att han ska nosa, vill säga). Både när han går löst och när han går fint.
#3 I mina ögon är han en perfekt hund, men det är väl alla hundar i sina ägares ögon? :D Kan gå lös med perfekt inkallning (har funkat i 6 år, hoppas det håller i sig), jagar ingenting, älskar att gosa med katter, rör inte smådjuren, skäller inte och går inte fram till andra.
Personerna som sagt så anser att en hund ska få skälla lite då och då, dra lite i koppel och kanske tugga sönder något ibland. Utfall är inte trevligt, men deras hund menar ju inget illa egentligen utan är bara rädd och skulle inte göra något om den verkligen kom fram. Stjäla mat från bordet eller så är också normalt. Jaga är naturligt för hundar så det är ingen fel med det. Det är ju så en normal hund är, enligt dom.
Oförutsägbara saker, som att ena dagen kan dom låta matbordet vara för att nästa dag hoppa upp på det och stjäla från det. Liknande det jag skrev ovan.
#4 Jag har frågat dom och fick bara det svar som jag skrev i inlägg #0 och i inlägg #3.
#5 Det gillade jag! Oförutsägbara saker i kontrollerade former, det lät rätt bra. Även om jag tycker om att min hund "frågar" mig om han får hoppa upp i sängen då jag redan ligger där.
Är sängen tom är det fritt fram för honom att hoppa upp där. Ligger jag i sängen står han och blåstirrar på mig. Men i ärlighetens namn tror jag mest att han vill att jag flyttar på mig, då vi båda vill ligga ytterst i sängen… så fort jag flyttar mig hoppar han upp och tar yttersta platsen.
#6 Kan det vara det som personerna menade? Att min hund är tråkig som inte ställer till med något? För han märks inte av. När vi är ute är han världens roligaste buskamrat, men inomhus är han lugn och slappar. Ibland måste jag nästan gå och leta efter honom, då jag inte märker av att jag har hund alla gånger… XD
Vissa gånger hoppar han upp i sängen med en boll och smålåter, då han vill leka och busa. Annars för han inte mycket väsen av sig inomhus.
#8 En hund som är pigg och kontakttagande ute och lugn och harmonisk inne, låter som en perfekt hund för mig!
Båda mina hundar, en blandras på snart 5 år och en schäfer på 1 år, är också såna. Inomhus ligger de nästan bara och sover, ute är dom pigga och riktigt jobbsugna. Jag har lärt dom det, jag vill inte ha någon aktivitet inne. Men schäfern kan självklart vandra runt, busa lite med nått ben eller komma till oss och försöka busa, men hon går snabbt och lägger sig igen för hon vet reglerna. Inne är vi lugna. Men hon är ju en liten unghund fortfarande och av en aktiv ras, så visst kryper det i kroppen på henne här inne ibland. Men passivitetsträning mellan promenader och olika träningar blir hon också trött av ;)
Tycker din hund verkar vara en harmonisk hund. Förstår inte alls varför folk sagt som de gjort. Mina hundar också alltid fått "fråga" eller vänta tills de fått tillåtelse att hoppa upp i soffan eller upp i knäet.
Avundsjuka, det luktar lite sådant ;)
Jag har fått höra liknande om mina hundar förut, att de är så "tråkigt väluppfostrade" och att de absolut inte skulle vilja ha sådan hund. Ungefär 2-3 veckor efter att jag fick höra det första gången så kom människan till mig, skamset, och frågade om jag kunde hjälpa henne att träna hennes hund eftersom den var så "galen" och hon inte litade på den längre ;)
Kort sagt: Jag har slutat bry mig om vad folk säger om mina hundar och mitt sätt att ha hund. Framförallt när det gäller främlingar. (hade en vän sagt åt mig att min hund mår dåligt och jag inte sett det själv så hade jag ju ifrågasatt mig själv, men någon måtta får det vara. Man kan inte anpassa sig efter alla)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#9 Ja, det är så jag vill ha min och mina framtida hundar också. :)
Så är min också. Inne är han världens slappis, men ibland kommer han och vill att jag lägger pussel med honom eller brottas lite i sängen med honom. Inne vill jag ha det lugnt så att jag själv kan slappna av och varva ner, då jag går upp mer i varv av en promenad än vad han gör.
Dina hundar låter underbara! Jag vill också ha en schäfer en dag, men det får bli i framtiden när jag känner att jag orkar med en aktivare ras och kan ge mig ut och tävla igen. :)
#10 Jag tycker det är ruskigt bekvämt när hundarna frågar om lov, så att jag bara behöver neka om jag inte vill ha en varm fluffig Golden i sängen när det är typ 30 grader en varm sommarnatt… :)
Avundsjuka vet jag inte, vissa kanske tycker om att ha sina hundar lite mer… vilda av sig, är det en bra beskrivning?
#11 Åh, du har Salukis! :D
Men det måste ha känts bra efteråt att ha fått ett erkännande några veckor senare, eller hur? :)
Jo, det bästa är väl att inte tänka på det, men jag försöker alltid ta till mig råd och lyssna på vad folk säger till mig. Då personerna som sagt det inte verkat mena att min hund mår dåligt av att vara "robotiserad" tänkte jag inte sönder mig över det, men det har stört mig lite i bakhuvudet.
Yes, jag har salukis :D (är sån där total salukinörd som byggt upp hela mitt liv kring rasen..
)
Men jo, det var väldigt kul att det blev så.
Du får försöka tänka att personerna i så fall bara är dåliga på att uttrycka sig, om de nu inte menar det som något dåligt :) Många (kanske mer hundkunniga?) hade nog sagt just väluppfostrad istället.
---------
#13 Jag drömmer om att ha en flock med hundar (3-4 beroende på ras), men jag har inte hittat min ras än. Min Golden är underbar och var en fantastisk hund för mig som nybörjare, men det känns inte riktigt som min ras…
Saluki har jag gillat sen jag såg rasen som liten i ett tecknat program. :D
Jag ska fråga igen nästa gång jag möter någon av personerna och be dom förklara mer utförligt! Gör jag något fel som jag inte ser så vore det bra om dom kunde peka ut det. Om så inte är fallet får jag väl bara strunta i dom.
Hojta till om du råkar ha väganra förbi Sthlm och vill träffa salukis då, så kan du få bekanta dig med dem lite mer på riktigt ;)
Låter som en bra idé att fråga dem, då kanske man kan räta ut lite frågetecken :)
---------
#15 Jag bor utanför Stockholm, så jag kan mycket väl ha vägarna förbi när helst jag känner för det. :D