Hundar och semester
Hur gör ni på semestern med era hundar.
Vi brukar åka iväg med husvagn på semestern. Och med en liten Tax så är det ju inga större problem. Att ta med sig en stor schäferhane däremot är väl inte direkt aktuellt.
Nu är ju problemet hur vi ska lösa det. Känner ingen som kan/vill ta våra hundar.
Och hundpensionat vill jag inte ha dem på.
Hur gör ni om ni åker bort och inte kan ta med er hunden?

Om jag åker bort inom Sverige och inte kan ta med hunden så åker jag inte bort alls, dock skulle min mor få ta hand om båda min om jag skulle åka utomlands. För det är henne jag litar på mest.
Om han inte kan följa med mig brukar någon snäll släkting eller kompis ta honom, men går det inte så får jag va hemma! :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
hmm har nog aldrig vart på semester sen vi skaffade Lusse, eller vi va upp till dalarna förra sommaren o då tog en kompis hand om Lusse, o d va ju bara över helgen.. om vi skulle åka längre så skulle d va en kompis som fick ta hand om honom, jag är så kräsen på vem jag lämnar honom till o i nuläget skulle d bara finnas en person o skulle han inte kunna så hade d därmed vart kört.. =)

Då jag var yngre så for vi på husvagnssemester och hade alla våra 5 labradorer med oss och det var inga problem alls
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vi har aldrig haft husvagn men däremot segelbåt, o varit ute på sjön hela somrarna med mamma o pappa. Då hade vi alltid hunden/hundarna me oss. 2 vuxna, 2 barn o 1-2 hundar gick hur bra som helst. Visserligen inte schäfrar men labradorer. Dagarna så fick man planera efter hundarna att seglingarna inte blev längre än 8 timmar, annars va d inte alls nå problem. Ett par som vi segla me många somrar har alltid haft schäfrar o dom hade dom alltid me sig…
Så jag sku nog ta me mig hunden om, fast iof, hunden släpar ju jag me mig precis överallt… :)
Jag tänkte lämna Alfons i Axvall!

Tjänster och gentjänster heter det väl… 
Har en hel källare till Affen.
Näe, det går inte. Vill minnas att du har grodor!

Vi brukar alltid åka på husvagnssemester hela familjen. Som mest i djurväg har vi haft med oss två fullvuxna schäfrar, tre fullvuxna illrar och nio åttaveckors illervalpar.
Så självklart en gubbe och fyra ungar :-)
Det går. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#10: Tillägg, jag höggravid i 9:e månaden. Ultimat semester om man säger så. hihi
Audiatur et altera pars

*asg*
Och den semestern var lyckad? 
Jag skulle självklart vilja ha med mig hundarna. Men vet inte hur man ska lösa det riktigt.
Som när vi går ner och badar. Vart ska man göra av hundarna då? Man får ju inte ha dem på stranden.
och vart ska de vara på natten. *funderar*

#9 Japp, grodor, ödlor, spindlar och skalbaggar.
Men jag har en hundgård oxå, och iaf 5 träd att binda honom i *L*

#12: hehe, kanske inte min mest lyckade semester. hade varit super utan den där biten med graviditeten dock.
På nätterna har hundarna alltid sovit med oss i husvagnen. På något underligt sätt knölar de sig in i utrymmet under ens säng där liksom. Och det fungerar bra.
På dagarna har vi haft dem med jordskruv i backen med en lina på. Så det fungerar också bra. Så har de faktiskt suttit där i när vi varit på stranden :-)
Audiatur et altera pars
Hur fungerar jordskruven? Håller den för min urstarke Alfons?
Jag åker bara dit mina hundar är välkomna :) Skulle jag åka utomands för en helg eller så skulle jag be kenneln att hjälpa mig.
Jag är som tur är inte så intresserad av att resa mycket. Jag försöker alltid att planera mina semestrar så att hundarna kan vara med. Brukade hyra stuga i flera år och dit följde hundarna med.
Behöver jag åka bort några enstaka dagar så kan min pappa eller syster oftast ställa upp och ha hundarna. Annars kan jag inte åka helt enkelt.

*putt*

#15: Skruvar du ner den ordentligt så håller den garanterat. Men självklart lär man ha lite koll på vad det är för mark man skruvar ner den i. Men den håller. ;-)
Se bara till att det du sätter fast honom i i skruven också håller så är det inga problem.
Audiatur et altera pars

Det var tur att du talade om att hon skulle sätta fast hunden oxå. Annars hade det nog gått på tok 
hahaha =P
*ASG* Du är en knäppis Nicki ;)

Äsch. Det var bara ett konstaterande. Fakta du vet.
Känner ju den där Kerstinjoh vars namn heter Kerstin *fniss
Vi åker till en hundvänlig camping så att hon kan vara med hela tiden.

#20: haha, nu ska du inte vara elak mot min Kerstin inte. Det hade hon klurat ut direkt det vet jag. Kanske dock inte tänkt på det där med extremt stadig länk kanske. ;-)
Audiatur et altera pars
Åhhh var du stygg mot min tanstis kompis Nicki? Det ska man passa sig för, vi är fler tantisar en du kan tänka dig ;)

Vad ska tantisen göra? Skicka Smulan på mig?? *fnissar hysteriskt*
#24 och när ni ska ner och bada då?
och när ni vill… *viskar* göra det "där" du vet..
Ska hon ligga i tältet och se på då?
*ASG* Du vet inte vad Skorpan och Doris kan ställa till med…så utmana inte ödet damen ;)
Hrmmm gör era hundar sånt…..glor alltså när ni gör det "där" ni vet? :)

Nu vet ju inte jag vad du menar med " det där" 
Men vår schäfertik satt ibland med huvut på sne och kikade när vi gjorde "det där"
Och vad "det där" är hör hemma på en annan sida….
*ASG* Då skulle du ha sett Skorpan när hon var liten och vi gjorde det "där" Hon sprang ylande till ytterdörren sedan stog hon där och skällde på behörigt avstånd…undra vad dom grannarna tyckte??? ;)
Nu när hon blivit en vis dam så står hon oftast ovanför skallen på en och stirrar 

*ASG*
Vad sjutton har ni för er när ni gör "det där" som får hunden att fly i panik 
Handbojjor, piskor och kanske ännu värre saker tro *fniss*
hahaha ni e inte kloka på en fläck.. Lusse ser aldrig "det där" =D

Jag vet!
Den där Lotta borde ju spärras in
Tokig hela hon ju.
meee jag är väl inte tokig…tsss har inte ni roligt när ni gör det "där"? Spärras in…vem var det som började tro ;)
Malin stänger ni Lusse ute…fyyyyy på er 

Ja, gör som den där Lotta istället. Låt lusse vara med i sängen.
Jösses sicken snusktantis 

*Asg* Blir mer och mer övertygad om att ni inte är rumsrena. Ska kanske döpa om sajten till något mer passande. ;-)
Audiatur et altera pars
*ASG* Nu har jag pinkat på mig….är du nöjd nu???
Det är du som har snuskig fantasi bara…jag är minsann såååå skötsam 
haha nee men vi har en loftsäng ju, Lusse kommer inte upp =)

Har du provat Tena Lotta? 
Jag snuskig!? Nu förstår jag inte alls vad du pratar om.
Allt jag sade var att vår gamla schäfertik lade huvudet på sne och tittade på oss när vi såg på tv… 
TV hmmmm hur ska jag tolka det nu då
jaha ni har sån filmkanal…då förstår jag 
*ASG* Skaffa en stege som han kommer upp på då….

*S* Vad är en "sån" filmkanal?
Ja Walt disnéy eller nått eller så finns det ju sound of music…har hört att hundar gillar den 

Visste väl att det var disney du menade…. *L*
Undrar om dom andra menade det också 
Lotta! Har du pinkat på dig?? *Asg* Är du inte rumsren??
Jag tror jag återgått till att inte vara det…och allt är Nickis fel, men hon ska få skicka mig en hel kartong med tena…det är en sak som är säker ;)
vi har en stege men han kan inte gå i den, han får allt bo i soffan =D
när jag gjort "de där" så har ecko med suttit och glott.. och ibland hoppa han upp till oss.. men de kändes lite jobbigt. så jag skuffa ner honom igen:P hum.. ja de var mitt de.. nu vet ni
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Snart kommer Lotta och tipsar dig om att sätta speglar i taket.
Våran lilla snuskistantis 
Jag har faktiskt tänkt på det där, hur Axl kommer att reagera överhuvudtaget om/när jag får en pojkvän… Han är ju van vid att vara ensam hane. Och visst reagerar väl hundar på personer av olika kön också?
#27 Det är hundbad så det är bara för henne att bada. Och när vi gör "det där"? Vi gör aldrig sånt, :)
Ni är ju helt tokiga hela bunten :) Stackars alla nya medlemmar som kommer in och får läsa det här ;)

Hundbad?
Vart ska ni semestra? Båtgården i Lidköping? *fniss*
#53 nä på en camping MED hundbad

Vart ska ni då?
Hanatorps camping i Örby

Åker jag utomlands får mor eller killen passa djuren.
Reser jag i sverige ser jag inget problem alls med att ta med mig mina tre hundar (varav två lite större) på tåg, buss etc!

Får man bada med hundarna där? Står det inget om juh
Japp, dom har ett speciellt hundbad vid ena viken tror jag han sa

Ringde och kollade. Om man håller sig i vassen med hunden gick det bra.
För där bland alla gäddor var det ändå inga andra campinggäster som ville bada
När åker ni?
Åker nästa vecka

Råttan då? Hon gillar inte att bada juh
Men vi ska väl inte bada i 3 dagar?
Det är ingen annan som ska bada heller, bara Quila om hon vill

Vilken tur. Såf framför mig hur 2 blöta hundar och 2 förvuxna russin kliver ur bilen hemma igen 
#64 Jag som hatar att bada, inte en chans att jag kommer bada ute i år, no way
hahaha bada i tre dagar.. =)
#66 Njae så mcke bad lär det väl inte bli, och som vädret ser ut nu så lär det inte bli något bad alls, inte ens för Quila
Men v har ju en stuga att sitta i, i 3 dar ;)
ja o så kan ni mysa lite me en grill eller inte mysa med den men mysa lite o grilla.. haha nee nu blir d bara förvirrat,
hoppas ni får det trevligt när ni är iväg.. =)
Hehe, mysa med en grill ;) Kan bli hett *S*
Tack så mycket, ska bli skönt att bara komma iväg lite.
Undrar varför man inte unnar sig det oftare, bara sticka iväg en helg ibland och bara ha det mysigt (dock utan grillen) *flinar*
haha d blir ju lätt lite heta känslor när man står o myser med en grill =P
jo jag förstår inte heller varför man inte unnar sig det oftare, bara åka iväg till en stuga o ta d lite lugnt e ju hur mysigt som helst..
Ahaaaa du är inte så änglalik som du vill påskina Eileen…inte undra på att du fick äta kattmat och caynnepeppar 
Hmmm..speglar i taket, låter ju inte som en dum idé eller det kanske det är om man tänker efter….en vit hårig…ja ni vet vad…inte direkt läckert så att säga 

#71 Vad är det som är vitt och hårigt?
Ge mig en ledtråd. Ska jag tänke som en snuskistantis eller i normala banor? *L*
#69 Jag vet varför man inte unnar sig sånt oftare. Kostar ju peeengar 
men malin.. du kan unna dig att åka hit bara nån dag:P jag kommer ju ha inglasad ballkong.. hihi!
haha ja just ja inglasad balong e mysigt.. =) kommer direkt =)
*viskar* Nicki tänk lite,lite snusk eller igentligen är det väl inte det…men tänk det endå
Alla har ju en så att säga…bara det att vissa är fulare en andras *ASG*
#75 vad pratas d om nu?? =D
Gissa då….kan väl inte vara så svårt…bara killar som har fula sånna *ASG*
vitt o hårigt?? ingen aning..
*ASG* Fortsätt att fundera du…eller så hänger du upp speglar i taket ;)
hmm men vitt o sen hårigt, om det är snoppen man tänker på så kan den juu va hårig men vit är den inte, möjligtvis att det kommer vitt ur den men den är ju inte vit.. så jag får inte ihop d där =D

malin ta och vänd på steken så ser du baksidan som kan vara både vit å hårig ibland
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
rumpan?:O är den vit???
men ja har väl inte ballkongen än heller.. du kan ju inte komma springandes nu heller.. !?:P
ne just ja, jag som redan e halvägs hem till dig lisette, =))
oj då.. tror du får sätta in backen och komma om nån månad.. ställ dig längst med vägen sålänge.. så ropar jag när de är fritt fram;)
meh när jag kommit halvvägs så kan jag ju lika gärna komma hem till dig =D
jaha? ehm.. joo men alltså.. de är fritösolja på golvet:P (usch vad arg jag blev när ja såg de, dom kan inte ens flytta en fritös utan att ha de över hela golvet och hela trappuppgången) och så var de massa skräp under soffan som kom fram nu?:O och .. eh. ja de ser ut som en svinstia helt enkelt:P hihi
men det gör inget, som jag brukar sga till endel som kommer hit, tycker ni det är stökigt så får ni städa om ni stör er på d =D
Semester, vad är det förresten? Ahh, sånt som man har om man har jobb och lön… *snyft* Jag lovar, jag kommer att hamna på gatan eller socialfall. Jag är så jävla värdelös…

#88: Nej men vännen. Du är inte värdelös. Du betyder massor. För din hund, dina vänner (räknar in mig där, lite fräck jag vet), och för hundar.ifokus.
Även om man inte har jobb och lön blir man inte värdelös. jag sitter själv i den sittsen och har tänkt som dig. Men det är inte så. Du har ett värde. Tro mig.
Kram Åsa
Audiatur et altera pars
jag har med kännt desamma freja.. jag har PRECIS fått jobb.. och jag trivs inte:( men mååste verkligen. för annars har ja inte råd att flytta själv.. och kan verkligen inte leva på mamma för hon har sitt på kronofogden också.. och sen måste både jag och ecko leva.. har jobbat där EN månad.. och mår redan dåligt utav jobbet.. och har sökt försörjningstöd också om hopp om hjälp, vilket dom inte ger utan kamp.. för får bara veta varje måndag om ja har jobb i veckan.. så helt plötsligt kan ja stå utan jobb en hel månad och sen jobba igen.. usch!
Freja inte är du värdelös, som Åsa säger så betyder du massor o som vänner kan du räkna in mig med.. lika fräck som Åsa =)
kram på dig.. o ge Axl en stor kram med ifrån mig,,
och jaa.. innan det alltså, menade jag ju, så mådde jag jätte dåligt.. levde på min sambo och kunde aldrig köpa nått fint.. kan jag inte nu heller eftersom jag har så mycket utgifter i några månader.. men de hör inte hit. Jag fick veta att min säkerhet kunde försvinna jätte lätt.. för sambon var otrogen och de gick åt Helv.. och jag visste inte vad jag skulle ta mig till.. inga pengar, inget jobb.. men vi försökte igen. Men då visste jag ju iaf.. att jag inte kunde leva så! närsomhelst kunde nått hända igen.
så fick ju söka stöd.. och fick gå på nått skit om att söka jobb.. vilket jag redan kunde allt om eftersom jag sökte jobb hela tiden.
men man är inte värdelös.. man gör vissa dåliga val ibland och misstag. men de är inget man kan göra nått åt.. alla gör de! och ingen är mindre värd för det.. Jag vill gärna också räkna mig som din vän, om jag får.. så vet du! du har många som bryr sig! Hur kan man vara värdelös om man har folk som gillar en? rent hypotetiskt?:)
Tack snälla, ni är mina vänner. :) Jag är bara lite nere just nu. Har tenta idag så vi får se… försöker peppa mig själv!

Oj, så många som svarat…
…SEMESTER !!
Vi har en stuga på en Ö…i hälsingland, där springer vovven fritt hela sommaren, badar när han vill..hihi..Vi har självklart flytväst ofta på honom…En gång försvann han ca: 5 min. ÅÅÅh..trodde Mitt hjärta höll på att stanna, just den gången hade han ingen väst på !! Hua..vilka jobbiga minuter…självklart tror man det värsta.. Vi hittade honom, lekandes med något som han höll på att gräva upp…Puh !

#75 Jag är oförmögen att tänka snuskigt 
Jag är din givna kompis Freja, men det hoppas jag du vet vid det här laget =) För mig finns inga värdelösa människor, alla har nått bra inom sig =)
Nicki picki pö du tänker alltid på "det där" så det så ;)

Vad är "det där"?
Vet inte…det var ju du som började *ASG*

Men tantisen var då inte sen att hänga på *S*
men vad ni håller på.. =P e d bara jag som vet vad "det där" är eller =D hahahaha

Varsågod att förklara för oss mindre vetande.
Och med oss så menar jag förstås Lotta :)
nee ni kommer ju bara bli avundsjuka för att jag vet så mycke =D
Semester, vad är det? ;)
De flesta ställen jag åker till, hälsar på vänner osv. är "hundvänliga" så de hänger på. Om jag skulle få för mig att åka nånstans dit de inte kan följa så har jag ett par hundvakter jag litar på som gärna ställer upp.
jag vet också vad "De där" är för nått:) sådäså..
då e d bara du o jag som vet Lisette, säg inget till dom andra bara… =D hahahah
neeh aldrig i livet att jag tänker.. för då kanske dom utövar de.. och de kan gå GALET *viskar*:P
haha jaa man vet inte.. =D
Vad, vad..tala genast om vad ni menar 
vad vi menar, vadå.. jag förstår ingenting? köpta du glass idag Lotta? *visslar*
hoppas glassen va god =)
Mmmmmm…jättegod ;) Men jag förstår fortfarande inte vad ni menar =D
hahaha =P
de där= köpa glass.. var de inte så?? *tittar upp oskyldigt*
jooo så va d nog Lisette =D

Vi planerar vår semester så att hunden kan följa med. Vi har endast lämnat bort vår tidigare hund 1 gång i 1 dygn på ett pensionat och det gör jag aldrig om.
Så var det nog!!!!! Men hallå vet ni inte vad ni pratar om era hulliganer??? =D
japp.. de vet vi minsan..
Erkänn nu att ni inte vet ett dugg vad ni pratar om… ;)
jag tror nog att de är du som inte vet vad vi pratar om, därmed vet du inte heller vad du själv pratar om.. sådäså:P