Kondition/styrketräning av hund?
har ni några tips hur man kan förbättra styrkan och konditionsträningen hos hunden? Förutom att gå och jogga med sin hund? Min hund har precis gått ner 7 kilo då han fick en kastreringsspruta (som nu har gått ur systemet) och blev sjukt tjock och han har inte mycket till muskler kvar efter det att han "bantade" så innan jag börjar hårdträna agilityn med honom så vill jag få upp konditionen och så vill jag bygga upp hans muskler. Några tips?
- Gå "offroad" i skogen. Alltså inte på stigen utan rakt ut i skogen över stock och sten. Det är effektiv träning då hunden måste lyfta på benen ordentligt.
- Simma. Väldigt skonsam träning.
- Backträning. Gå upp och ner för branta backar.
- Cykla/jogga med hunden
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#1 sjukt bra tips! jag har tillgång till att göra alla dessa saker, så det är bara att börja! :) tack!!!
#2 Så lite :) Tänk bara på att trappa upp träningen i lagom takt så att det inte blir för mycket med tanke på hans nuvarande form.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
jadå, det är klart! åker nog och simmar med honom lite efter semesterveckan eller denna vecka :)
Och klättra i sandtag är bra också! Fina muskler får dom av det :)
Och låt hunden jaga boll i flera vändor upprepade kvällar varje vecka! Typ 2 dagar bollkastning, tvåå dagars vila. osv… Då får den upp flåset! Lycka till :)
ja, bra tips! (: