Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 5089 ggr
[Madlene]
8

Tjuvparningar.

Ni som sitter och skriver att ni säljer/har valpar från en tjuvparning? Hur i hela fridens namn tänker ni? Varför gjorde ni inte abort? Varför är ni inte mer ansvarsfulla och ser efter era könsmogna hundar?

Michaela-N
8

Nu börjar det igen….

Abort skulle jag bara göra om det skulle utsätta tiken eller valparna för fara att födas, om jag visste att tiken var i gott skick, godkänd ålder, ok temperament så hade jag inte gjort abort på valpar som skulle födas helt friska.

[Madlene]
2

Så.. Om tiken är i gott skick, i rätt ålder, har ett "ok" temperament så är de bara att föda på?

Hanen är inget du tänker på? Hur leder/höfter är är inget du tänker på? Andra sjukdomar inom olika raser är inget du tänker på?

Michaela-N
7

#2 Så klart jag gör. Om hanen har allvarliga ärftliga sjukdomar så hade jag tagit bort kullen. Men det trodde jag framgick i mitt inlägg - om det skulle utsätta tiken eller valparna att födas hade jag gjort abort. Alltså om det fanns risk för dom att få en ärftlig sjukdom.

[Madlene]
3

#2 Det kvittar vad som sägs, Det är oansvarfullt!

Sen vad du hade gjort är upp till dig. Inte vet jag om du råkat ut för en tjuvparning, behållt valparna och känner att du gjorde rätt.

Och det flesta som råkar ut för tjuvparning som jag sett och uppfattat det som så är det blandraser. Och oftast testas det inte allt för mycket i hos de. Så länge tiken och hanen ser OK ut och är snälla så är de bara att tuta och köra.

Michaela-N
24

#4 Vad är oansvarsfullt? Jag skulle inte med gott samvete kunna ta bort en kull valpar som jag vet skulle kunna födas prima och friska.

Tjuvparningar med sunda föräldrar är mycket mindre oansvarsfullt än den pågående aveln på bland annat hundar som ännu inte kan föda sina valpar på naturlig väg.

[Madlene]
1

#5 Inte heller om tiken råkat ut för fler tjuvparningar? Det ända som räknas är att valparna blir friska? Då SKA de behållas? Om det är två helt olika raser då? tycker du fortfarande det är OK då?

Det är inget jag tänker på hur mopsar & frallor har det. Då jag inte är intresserad av småraser. Det pågår för mycket blandrasavel där ändå. jag snackar om tjuvparningar.. Det är fel.

Alexandra-S
31

Bara för att du TS anser att något är fel betyder inte det att det faktiskt är fel. Alla har olika tankar och värderingar och har rätt att få ha det utan att du ska rätta dom. Du ska självklart få säga dina tankar och vad du tycker, men jag anser inte att det är rätt att du sitter och förklarar för andra vad som är rätt/fel.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Michaela-N
16

#6 Men herregud, ska jag behöva upprepa mig i varje inlägg? Läs dom lite nogrannare så är det nog fler som orkar/vågar diskutera med dig. Alla tappar lusten när du har en sån tråkig attityd.

[Madlene]
1

#7 då vad det du skrev helt onödigt nu då? Iom att jag får säga mina tankar. Precis det jag gör.

[Madlene]
1

#8 Alla? det är endast dig jag skriver med. Och enligt dig själv är det ok sålänge det blir friska valpar och tiken och hanen är OK.

Men andra saker tänker du inte på. Svara på dessa två frågor:

Inte heller om tiken råkat ut för fler tjuvparningar, det är fortfarande friska valpar?

Om det är två helt olika raser då? tycker du fortfarande det är OK då?

appelsinchoklad
3

Man kanske inte vet att hunden är löper, jag är jätterädd att mina tikar ska städa efter sig när dom löper så jag inte ser blodet på golvet och att jag därför ska missa att dom löper.

Hunden kanske rymmer och parar sig när den är borta, då är det inte så lätt att förhindra den parningen.

En hanhund kan ju göra valpar hela tiden när den blivit könsmogen, om den rymmer eller om det kommer fram en tik som löper så är det kanske inte så lätt att förhindra att dom parar sig.

Jag som har två tikar låter inte dom träffa hanhundar när dom löper, jag är väldigt noga med det. Men jag kan tänka mig att dom som har hanhundar kanske inte alltid tänker på att hunden kan göra valpar varje gång dom träffar en tik som löper. Och jag är övertygad om att alla hundägare inte tänker sig för alla gånger.

Sen kanske inte alla vet att man kan göra abort på en hund, jag visste inte det tidigare, men hade min tik blivit med valpar så hade jag sett till att kolla upp det för jag anser att det är en fara för min tik att föda. Och jag tror inte det är så lätt att se att dom ska ha valpar direkt. Deras mage växer ju inte innan dom sista veckorna. Vet inte om det finns reglar för hur länge man kan göra abort på en hund som det finns för människor.

Alexandra-S
12

#9 Då får du nog ta och läsa om min kommentar. Så som jag ser det säger du inte vad du tänker. Du skriver vad som är rätt och vad som är fel, ingenting om att du tycker att det är rätt eller fel, utan att det helt enkelt är det.

[Forest]
1

Är det någon här som har svarat som råkat ut för tjuvparning på sin tik?

Jag vet bara om 2 som råkat ut för detta ena visste om det då dom såg parningen eller såg när hanen "klev av" men gjorde abortspruta. Ena visste inget förren tikan var långt gången därmed var risken förstår att göra abort hanen var helt okänd, 3 valpar nedkom närmaste granne på landet hade shizu antagligen fadern modern liten blandras. Hade jag råkat ut för detta o märkt det i tid hade jag valt abortsprutan utan tvekan iaf.

[Madlene]
1

#11 Nej, men om man inte kan förhindrar en parning, Varför inte göra abort?

[Madlene]
0

#12 Läs inte om det inte passar, tänker inte skriva jag tycker det är fel att… jag tycker det är rätt att.. i vart enda inlägg.

Michaela-N
13

Nu svarar jag ordentligt det du skrivit, sen får du faktiskt ta och läsa inläggen nogrannare eller fråga konkreta frågor utan massa onödiga påhopp.

**Alla? det är endast dig jag skriver med.
**Ja, precis. Det skulle nog komma fler och diskutera om du kunde hålla diskussionen utan påhopp. Lovar.

**Och enligt dig själv är det ok sålänge det blir friska valpar och tiken och hanen är OK
**Ja.

Inte heller om tiken råkat ut för fler tjuvparningar, det är fortfarande friska valpar?
Det beror på hur många tjuvparningar det varit innan. Hade det varit jag som råkat ut för tjuvparningen hade jag nog kastrerat efter det, för att vara på den säkra sidan.

**Om det är två helt olika raser då? tycker du fortfarande det är OK då?
**Beror väl lite på, hade det varit vinthund/rottweiler hade jag nog varit mer tveksam till att behålla valparna. Jag vill ju inte få en konstig blandning, det tror jag inte är bra för valparna. Inte heller husky/sheltie eller collie/pitbull. Men om det varit kanske en shih tzu/lhasa apso, eller golden retriever/tollare, whippet/greyhound…

Inte vet jag om du råkat ut för en tjuvparning, behållt valparna och känner att du gjorde rätt.
Nej, jag har inte råkat ut för en tjuvparning.

**Det enda som räknas är att valparna blir friska? Då SKA de behållas?
**Ja, om raserna är ganska lika.

Nej, men om man inte kan förhindrar en parning, Varför inte göra abort?
Jag tycker i alla fall inte att det är rätt om valparna blir friska, det skadar inte tiken att föda valparna och om valparna har en chans att få en god uppväxt med stabila föräldrar/uppfödare och inte får personlighetskrockar på grund av extrema rasblandningar.

[Madlene]
0

#13 Jag menar på ett generellt sett.

Och får jag fråga dig om detta

"Hade jag råkat ut för detta o märkt det i tid hade jag valt abortsprutan utan tvekan iaf"

Varför hade du valt det? Hade du valt det även fast tiken och hanen varit helt "OK" ?

appelsinchoklad
0

Jag hade gjort abort, jag vet inte hur abort för hund funkar. Men det är ju inte säkert att man märker att hunden har parat sig innan några veckor innan tiken ska föda och då kanske det är för sent att göra abort? Kanske är för stora rikser med aborten då så man väljer att låta bli. Jag hade låtit bli om det funnits stora rikser med det, och istället låtit dom göra kejsarsnitt när det var dags och hade det funnits tecken på att valparna skulle bli väldigt sjuka hade jag avlivat dom då.

[Madlene]
1

Ska vi ta de för dig med.

Alla? det är endast dig jag skriver med.
Ja, precis. Det skulle nog komma fler och diskutera om du kunde hålla diskussionen utan påhopp. Lovar.

Spelar ingen roll om det är endas du som skriver. lovar. behöver inte 20 olika kommentarer från olika personer. lovar.

Det beror på hur många tjuvparningar det varit innan. Hade det varit jag som råkat ut för tjuvparningen hade jag nog kastrerat efter det, för att vara på den säkra sidan.

Så EN tjuvparning räcker inte för att lära sig att ha mer koll?

Det enda som räknas är att valparna blir friska? Då SKA de behållas?
Ja, om raserna är ganska lika.

Då tycker vi olika. För en tjuvparning hos en okunnig person med en frisk tik kan bli problem både för valparna och framtiden.

Belimas
2

Fast man ser ju andra tecken på att dom löper än blodet, t.ex. så svullnar ju vulvan rätt så rejält och det går inte att missa även om de är duktiga på att städa efter sig.

[Forest]
1

17 Varför hade du valt det? Hade du valt det även fast tiken och hanen varit helt "OK" ? Jag har svårt o tro att en renrasig dvärgpudel som följer mina krav skulle komma o trava in till våran gård som följer mina krav skulle para mina tikar Flört Jag ska aldrig para Donna då hon inte är OK, Enja är foderhund o inte har jag tänkt para henne heller själv då jag inte har den tiden som krävs för valpar. Så mitt svar är utan tvekan skulle jag ta abortsprutan. Även om det nu skulle komma en trevlig liten Pudel intravad o para dom så JA även då skulle jag ta abortsprutan.

[Madlene]
1

#21 Det är det jag är inne på. Är man inte lite mer kräsen på hanen?

Men som sagt, det är väl mest sannolikt att det blir blandrasvalpar då detta händer.

Michaela-N
8

#22 Skulle tro att tjuvparningar är väldigt vanligt hos kennlar också, där man har fler hundar som kanske löper samtidigt och svårt att hålla hundarna avskilda.

Skillnaden är bara att där behöver man faktiskt inte säga något, ingen behöver få reda på det så länge de är registrerade i SKK

[Madlene]
4

#23 Jag TROR faktiskt inte det. Tror det har mer koll hos kennlar, då de helst inte vill ha oönskade kullar utan planerade, seriösa kullar. Tror det är mera hundägare som har fåtal hundar (1-2) Som låter de leka med andra och inte har koll under lektiden då de händer.

Och så svårt är det inte att hålla hundarna åtskillda. Och oftast ser man på olika kennlars hemsidor att det är planerade parningar som görs, de ploppar oftast inte upp " Vi har valpar "

iloovedogs123
0

så … vad är tjuvparning? :)

Alexandra-S
1

#25 En parning som inte var planerad, utan att hundarna skötte det hela själva :) Oftast så har den ju även ägt rum utan ägarnas vetskap.

Emmetem
9

Jag håller med Michaela-N faktiskt. Om en tjuvparning sker och det inte är något fel på varken tiken eller hanen - och att de har rätt ålder inne och sådant så tycker jag faktiskt att det är helt okej att behålla valparna. Bara sålänge ägaren är kunnig och vet vad man ska göra, och även om man vet att man har eventuella hem åt valparna. Om man varken har hem åt de, eller är okunnig tycker jag dock att en avlivning ska ske. Men sålänge föräldrarna är fullt friska och man är medveten om riskerna efter parning och eventuellt vad man ska göra vid dessa tillfällen - då tycker jag att det är helt okej.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

sofiek90
1

Den enda hanen här i närheten som mina hundar skulle acceptera komma in på deras tomt utan bråk är en goldenhane som är kastrerad. Rosette är helt galen i honom, Vicki gillar honom också. När bondens hund är på äventyr själv så håller jag mina hundar på insidan. Kommer dvärgschnauzern hit schasar jag iväg den då den är elak och jag inte gillar den efter dåliga erfarenheter med just den hunden. Ägarna till hunden är snobbar som tycker alla hundar är farliga, medans deras hund får göra som den vill och är minst sagt ouppfostrad. De andra två hanhundarna är i hundgård, i koppel eller inne i huset där de bor om de är hemma. Den ägaren säger jag även till när mina hundar löper, då vi bor ca 50m ifrån varandra.

Ett annat alternativ är att mina hundar sticker när de löper, vilket skulle kräva att de sliter sig när de är kopplade. Och det gör dom inte.. Jag åker heller inte iväg med hundarna mer än nödvändigt just under löp eller 1-2 veckor efter löp.

MVH

Sofie

[Madlene]
0

#27 Om man inte hittar ett hem åt valparna så ska de avlivas? tycker du det?

Emmetem
0

#29 Ja, innan de föds. Jag tycker att det bästa är om man har folk som är intresserade av valparna innan de föds. För att då är det lite lättare att planera vart de ska ta vägen sedan. För att om man inte kan behålla valparna själv, eller hittar bra hem åt de så har de ju inte någon annanstans att ta vägen. Och då kan det ju bli så att man inte bryr sig så värst mycket om vart valparna hamnar, bara man hittar hem åt de. Och det tycker jag är oansvarsfullt, och om man inte vet att man kan ge de bra hem så tycker jag att man ska göra abort innan valparna föds.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

sagaindia
2

Faktum är att min lilla blandrastik Saga har tjuvparat sig en gång. Någon missade att hålla dörren stängd och Saga smet iväg till grannens två jrt-hanar. Nu hade jag en sådan sagolik tur att bägge herrarna är kastrerade och skjuter därmed med lösa skott Flört. I just det här fallet hade det blivit abortspruta annars eftersom Saga är för gammal för att bli mamma. Had hon varit yngre hade jag kanske tänkt annorlunda eftersom jag inte gillar behandling med hormoner. Kan säga att jag i övrigt är helt emot all blandrasavel och jag är glad att vi slapp undan med blotta förskräckelsen Förvånad Saga var dock nöjd med sitt lilla äventyr, den billiga lilla sl-an….

sofiek90
1

#30 men hur vet du att de som tänkt köpa en av valparna inte drar sig ur? Eller att de inte får ändrade arbetstider eller något annnat som gör att de inte kan ha hund just då? Avlivar du den friska valpen då?

MVH

Sofie

loviisa
1

Min helg hund har blivit tjuvparad två gånger.
Engång för att hon rymde från hunddagis. Något år senare hade hon lyckats komma ut hem ifrån (vilket är sjukt då det är hög häck och staket) och blev på smällen med samma hane.
I samma veva hade hon även tumörer i äggstockarna tror jag det var och valparna skulle i vilket fall som helst inte kunna födas fram då hon i samband med borttagningen av tumörerna skulle bli kastrerad.

båda hennes tjuvparningar slutade alltså i abort.

Jag vet ej själv vad jag skulle tagit förställning om min hund blev tjuvparad då jag inte heller är ägare i papper på någon hund (är 16). Men min vovve är en blandis och om hon skulle vänta valpar en dag vet jag i ärlighetens namn inte hur jag skulle ta det : och tur kanske är det då jag inte är ägare i papper och behöver ta det beslutet.

Det går att vrida och vända på karamellen mycket: för eller emot att ta bort foster? för eller emot blandisar?
Jag vet inte vart jag står.

Jag har en blandis och två stycken rasrena hundar vid sidan om som jag lånar hem på helger: De alla tre är underbara friska individer. Jag skulle nog vara emot blandisar om jag inte hade min men det har öppnat upp min syn.

Att få en oplanerad kull kanske inte är det bästa men det är en som ägares ansvar att kolla att om man väljer att låta tiken genomgå graviditeten, att valparna har bra, super förutsättningar till livet och isåfall tycker jag defentivit det bara är upp till ägaren att bestämma om det ska bli valpar ändå.

lovisa

JoannaLi
6

Vi hade en tvujparning mellan våra.

De var åtskilda i varsitt rum/del av huset, och med stenkoll. Men så blev det så att vi skulle ta ut hanen på en promenad, och då lyckades tiken öppna dörren till det rum som hon var instängd i (vilket hon aldrig har gjort varken innan det, eller efter), och vips..

Två jämthundar, båda renrasiga, underbara i temperament och godkända utseende (hanen hade dock en icke godkänd slips), och båda var fantastiska jakthundar.

Valparna behölls, och den hane som än så länge är utställd låg riktigt bra till, och de flesta har klarat jaktprovet (det är inte alla som har gjort det).

Jag skulle nog inte heller kunna ta abort, om jag visste att föräldrarna var friska. Och som Michaela-N är inne på, så länge hundarna inte är alltför olika raser, så nej.

Belimas
7

Klart som korvspad att det även sker tjuvparningar hos kennlar, jag vet ett flertal fall och i ett av fallen var det två helt olika raser också.

[Doglovers]
5

Vi har råkat ut för EN tjuvparning. Och det blev en spruta direkt. Här ska det inte bli några blandisar inte.

Tyvärr är det många många som säger tjuvparning även när den är planerad. Allt för att slippa stå till svars när folk frågar. Men det är inte helt riskfritt med tjuvparningar heller. Det kan bli ett dyrt slarv med kejsarsnitt som resultat.

Förr när det blev en tjuvparning, fanns inget att göra utan att låta tiken valpa. En del tog bort valparna, men många sålde dom som små "olyckor"

Nu för tiden finns det ultraljud och abortsprutor. Och det är väl ändå hundägarens ansvar att ha koll på tiken och löpet. Och hålla tiken kopplad och under koll så inget händer.

Vi har en tik som snyggar till väldigt efter sej och man hittar inte en droppe efter henne. Då får man känna på henne i stället. Ta till vana att känna efter på vulvan om den börjar svullna och bli hård. Varje dag.

Det handlar ALLTID om ANSVAR.

#23 Varför tror du en uppfödare säljer renras oreggat? Det kan vara mor och son parning eller likande . Med en extremt hög inavelsgrad. Alltså en tjuvparning.

Men de flesta har superkoll på sina tikar och hanar, då dom inte vill riskera en tjuvparning och gå miste om parningen dom har på G. En tik får bara enligt skk,s regler högst 5 kullar. Dom kullarna är man väldigt rädd om. Får hon två kullar på raken måste tiken vila 12 månader. Så det är mycket som står på spel.

Maja2
0

#28 så med andra ord så hamnar du utanför trådens inriktning?! eller?

[Madlene]
0

#35 Har jag nämnt att det absolut inte kunde ske? Läs.

Och om det skett som du säger så tycker jag att det var oansvarigt och kennel ägaren kunde ha haft mer koll och jag hoppas tiken fick göra abort. SPECIELLT om det är en kennelägare och det är två olika raser som parats.

Och som #35 skrev det är mycket som står på spel hos en SERIÖS kennelägare, iom att tiken bara får ta 5 kullar så är en tjuvparning de sista man vill.

Belimas
7

Ja jag har läst men enligt dina inlägg så drar du alla över en kam vad det gäller båda sidorna, även om man är kennelinnehavare eller inte så kan man råka ut för en tjuvparning. Olyckor händer och det är faktiskt inte riskfritt att ge abortspruta även om det givetvis inte är riskfritt att låta tiken valpa heller men det är ett val man får göra och väga för respektive nackdelar med abort eller inte.

[Madlene]
0

#39 Men du.. vart har jag nämnt att det inte kan hända hos en kennel?

Men fortarande så är de oansvarigt om en kennelägare behåller kullen om det är två olika raser.

[Forest]
1

Gäller det mer kennel o man har sina trevliga hane o tiken passar (tik o hane okej ålder o den biten) varandra ser jag det lite som undantag då vet jag ändå vad jag avlar och valparna kan bli inreggade i skk gäller förståss parning mellan samma ras :)

Labolina_73
3

tjuvparning och medveten blandrasavel är ju en jäkla skillnad,,

OM det skulle bli en tjuvparning är det ju ingenting man planerat och eller önskat då det blir kostnader oavsett vad man väljer och man anklagar sej säkert själ att faaaaan det skulle ju inte fått hända.. MEN det händer,

och då måste man ju väga för och nackdelar mot varandra,, inte bara se till,, nej nej ingen blandraskull här inte… blir ju lite väl då tycker jag..

en abort på en hund är ju inte detsamma som en abort för oss där man blir nedsövd (i många fall) och sedan inte märker av graviditeten mer förutom psykiskt då såklart,, men en tik måste ju föda fram ungarna eller så absorberas dom lite beroende på vilken vecka det gäller, det blir ju alltid ärrvävnad iaf, en hund har inte samma känslor som vi, men dom har instinkt därför tycker att att det är jätteviktigt att väga för och emot alltid i van man än väljer att göra.

att säga att si är rätt och så är fel är ju helt absurt,, allt har ju med indeviden att göra och omständigheterna runt omkring.

//Linda

Belimas
1

Nej du har inte nämnt det men du har nämnt att du inte tror att det kan hända hos en kennel och jag ville bevisa att det kan det.

Jag har inte heller sagt att kennelägaren behöll kullen….. men trots det så kan tjuvparningar hända även seriösa kennelägare eller privatpersoner för den delen.

[Madlene]
0

#43 Nopp, det har jag inte heller nämnt. Jag har sagt att jag tror inte det är VANLIGT hos kennlar. Så du behöver inte bevisa något, bara läsa allt som skrivs istället för att hoppa in och bevisa saker, som du inte gjort.

sofiek90
0

#37 Ja, jag hann inte skriva färdigt…

skulle någon av mina vovvar bli parade ändå så blir det spruta, då dom inte ska ha valpar av olika orsaker. Vicki hade gärna kunnat få valpar tidigare, men nu är hon 5 år vid nästa löp så.

MVH

Sofie

elinhusberg
12

Jag har inget med den här tråden att göra eller kommer fortsätta med att läsa tråden, men varför överhuvudtaget skapade du (Madlene) den här tråden? Varför ställer du folk mot väggen av ingen anledning? Det är upp till var och en tycker jag hur man ser på tjuvparningskullar och hur man vill göra åt situationen. Det är inget som du kan göra något åt, dock får du säga hur du skulle göra men jag tycker det är fel att ställa folk mot väggen bara sådär.

[Forest]
7

46, håller med dig, det är givetvis upp till var och än att göra som man vill, så länge man följer de krav som jbv har om det rör sig om blandrasavel.

Belimas
20

Varför den aggressiva tonen ? Är det för att du inte har fått så mycket medhåll som du hade hoppats på när du startade tråden eller är det för att inga andra anser att din åsikt är den enda rätta och att det faktiskt finns andra synsätt på saken ?

Okej, du tror inte att det är vanligt hos kennlar men det jag vill bevisa är att de fall jag vet om rör sig om totalt 3 st. olika raser. 3 av alla hundratals raser det finns i världen och då kan du säkert gissa dig till att det förmodligen förkommer hos många andra raser också bara det att dessa fall inte kommer ut i ljuset utan det hålls tyst om det om du nu inte känner alla uppfödare i hela Sverige…

Du påstår att man är oansvarsfull om man råkar ut för en tjuvparning, vem säger det ? Man behöver inte vara oansvarig bara för den skull, olyckor händer som sagt även den bästa. "Medveten" tjuvparning där tikägaren "råkar" släppa sin löptik lös och låter den löpa vind för våg är en helt annan sak men då tjuvparning oavsett orsak eller tillvägagångssätt verkar kvitta för dig så tänker jag inte gå in närmare på det.

Du gapar också för full hals om abortspruta och verkar ta för givet att det är det enda rätta att göra vid en oönskad kull men du verkar inte tänka på riskerna som finns med abortspruta också, det är lite att man får välja mellan pest eller kolera om man ska låta tiken gå helt ut och föda fram kullen eller om man ska ge abortspruta. Finns det allvarliga risker som man vet om med att låta tiken gå tiden ut så ja då kanske det överväger risken med abortsprutan.

Du påstår också att det inte är så svårt att hålla hundarna åtskilda under löpet, det finns dom hundar som kan ta sig igenom allehanda hinder för att komma åt en tik i höglöp. Visserligen handlar det säkert om översexuella hanar men  det är inte alltid så lätt att hålla dom åtskilda som du så fint påstår.

**Det jag vill få fram är att en tjuvparning även kan drabba den mest ansvarsfulla, seriösa människan för vi är trots allt inte mer än just människor. Det finns alltid 2 sidor av ett mynt, inte bara svart eller vitt utan det finns även en gråskala!

**Hur mycket man än håller koll på sin löptik eller för den delen sin hane om man vet att det finns löptikar i närheten så händer olyckor blixtsnabbt och det är inte bara att sära på två hundar som parar sig heller om man nu skulle komma på dom när de håller på som bäst.

Sen vill jag även tillägga att jag varken är för blandrasavel eller oreggade renrasavel men jag är heller inte så trångsynt att jag gapar oseriös eller oansvarigt, det är rätt eller det är fel så fort det handlar om oplanerad parning. Planerade sådana är en helt annan sak och det är säkert alla här överens om.

Jag har i alla fall sagt min åsikt i det här och även motsatt mig dina åsikter i detta men jag håller även med dig i vissa saker men långt ifrån allt. Mer tänker jag dock inte diskutera då jag inte får ut något av att diskutera med någon som inte kan vidga sina vyer och se på saker ur ett annat perspektiv.

[madelaine]
1

Oj, jag ber om ursäkt, jag glömde av vad tråden egentligen handlar om när jag läste igenom inläggen. Sajtvärd eller Medarbetare kan ta bort detta inlägg.

Maja2
3

#49 men frågan är ju ställd till de som FAKTISKT säljer valpar från tjuvparningar.

[Empisen]
0

#48 Mycket bra skrivet!

[Madlene]
0

#48 Läste bara den första delen av vad du skrev, och på dina inlägg verkar du tro att jag fiskar kommentarer. Vilket är fel. Sen har jag inte tid att läsa allt du skrev.

Sen verkar folk inte läsa mitt första inlägg om vad tråden handlar om. det handlar inte om vad folk TYCKER om tjuvparning. Utan jag undar hur de tänker de som säljer valparna ifrån en tjuvparning. självklart får ni diskutera vidare om det. Och precis när jag skriver detta så läser jag inlägg #50 och tycker ni andra kan läsa Maja2s inlägg och ta åt er av den. Ni kan skapa egna trådar om vad ni tycker är rätt och fel omkring tjuvparning.

htt
0

#52- Så det du säger är att du får tycka och tänka precis som du vill om tjuvparningar, men de får inte alla "vi andra" som inte delar samma uppfattning? Jag menar inget illa utan ville bara få saken klar för mig :)

Har aldrig råkat ut för en tjuvparning själv, men min systers alaskan huskey blev "tjuvparad" när hon var på ett hundpensionat, genom gallret av en stövare. De tog abortspruta på en gång, för säkerhetsskull. TUR var väl det, herreguud vilken blandning haha ;)

Geru
7

Hur dom tänker är väl att dom säljer valparna? Det är fortfarande fina valpar, så varför skulle man inte sälja dom då?

Med tanke på attityden i tråden kan man ju tro att du anser att alla valpar är sjuka och att tjuvparning, eller normal parning, som det egentligen borde heta, är någonting som är dumt?

Och du. Du saknar all rätt att klanka ner på andra, du vet inget om dom, och vet inte historian bakom heller. Vem är du att dömma?

Det enda jag ser är en trångsynt och grinig människa som har svårt att acceptera andra människors val.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Madlene]
0

#54 Fortfarande. LÄS! skapa en egen tråd om vad DU TYCKER. Det är till de som säljer valparna eller behåller en tjuvparningskull. inte till dig.

[Madlene]
0

#53 Du får skapa en egen tråd om du vill diskutera om vad du tycker kring tjuvparning. J*kligt konstigt att medarbetarna inte dyker upp nu och säger till. Annars gör de alltid det. hmm

Geru
4

#55 Jag har läst! Jag skrev vad jag tycker, det är ett öppet forum, en öppen tråd, där du uppenbarligen tycker att du har rätt att grilla alla andra men inte få något mothugg?

Jag skrev vad jag tror. Precis, exakt, det som tråden handlar om.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Madlene]
0

#57 Driver du? tråden handlar inte om vad du tror eller vad någon tror lille vän.

Karmatarerskanise
10

Madlene; eftersom du skapade en tråd om detta ämne så får du ju räkna med att tråden kommer handla om just detta.

Geru
2

#58 Driver du själv? Du startar en tråd för att grilla andra, vad säger det om dig då?

Du ser ju själv i tråden vad folk tycker, eller hur? Eller missar du det med?

-Stephen Hawking

[Madlene]
0

#59 hahah DU om någon hade ingripit om någon annan skapat tråden. Som alla Medarbetare säger. Skapa egna trådar om DET ÄR OT OCH INTE RELEVANT TILL TS INLÄGG. Men nu är det inte så? Nu får jag räkna med det? tack för det ;)

[Madlene]
0

#60 vad folk tycker bryr jag mig inte för 5 öre om :) Det är fortfarande fel med tjuvparningar :)

Geru
0

#61 Det är svar på ett inlägget som redan är i tråden, därmed kan det inte vara OT; så vida du själv inte säger att det du skrev är OT.

-Stephen Hawking

Karmatarerskanise
6

Förstår inte alls vad du skriver om nu. Du ställer frågor om tjuvparningar och får sedan sådana svar i din tråd.

Det är när trådar spårar ur och börjar handla om andra saker som vi ber folk göra egna trådar. Det är ju inte fallet i den här tråden. Här är ju inläggen relevanta.

Så var god  och lägg ner din attityd nu.

Geru
4

#62 Det är vad du anser. Du har ingen som helst rätt att försöka köra ner dina åsikter i någon annans hals. Olika människor har olika syn på det. Jag ser inget fel med "normal parning", vilket du gör. Skillnaden är att jag inte försöker grilla dom som inte håller med mig, vilket du faktiskt gör.

Och jag bryr mig inte ett skit om vad du tycker, jag bryr mig om hur du beter dig. Vilket är som en ******. Vilket många redan poängterat. Vilket du inte verkar förstå.

-Stephen Hawking

[Madlene]
0

#64 inte frågor om tjuvparning, Utan om de som säljer tjuvparninsvalpar. så tråden har inte spårat ut enligt dig? nej nej.. Det handlar bara om vad folk tycker och tänker just nu.. inte något om behållandet av valpar ifrån en tjuvparning om du inte märkt det! Men såklart, man kan se igenom fingrarna när det kommer till din och min historik på iFokus … :) bra Medarbetare är du. jätte bra.

[Madlene]
0

#65 OK

Denna kommentar har tagits bort.
joheck
2

Jag har inte läst alla kommentarer. Men när jag fråga vetten om just abort-spruta, ifall att det skulle hända något mellan mina hundar (syskon) så sa denne att det är ytterst sällan som det INTE blir komplikationer. På denne lät det alltså som att det är att föredra att låta tiken födda valparna. Det lät inte alls som att dom var speciellt villiga att göra abort. Min hundar är ett resultat efter tjuvparning, men det va då uppfödarens egna hundar. Alltså renrasiga och hälsotestade, mina är därför registrerade och fult friska bakåt i leden.

[Tecknaren]
3

**_Jag har inte läst allt.

_**Jag kommer att skriva nu vad JAG tycker om tjuvparningar och blandras hundar.

Har man en tik som har blivit tjuvparad anser jag att dem är oansvariga. Som ägare till en hund, måste man hålla den under uppsikt. Vet man att tiken löper, visst går man inte och släpper den med andra hundar som man kanske inte ens vet om att det är hanhundar. Det finns tillräckligt med blandras hundar, jag hatar när folk sitter och parar sina hundar bara för att det är så gulligt med valpar, men är det lika gulligt när man ser att hunden har fått fel på sina knän, leder, ögon, höfter, eller någon sjukdom ? Nej, det är det inte och vet du varför sånt händer ? Jo, för att folk sitter och avlar blandraser på blandraser, och inte undra på varför de får en massa sjukdomar. Man kan inte sitta och avla hundar på detta vis, men det är 99% som INTE förstår det.

För vet du egentligen hur din blandras hund mår ? Jag tror faktist inte det, går du och kollar knän, leder, höfter och en massa andra saker som man gör med en renrasig hund. Nu är det så här, att alla SKK reggade hundar har stamtavla och man vet vad hunden har efter sig och det kan man kolla upp. Sedan är det inte alla renrasiga hundar som är friska, men man har ju bättre koll på vad som finns efter hunden m.m. Folk sitter och säljer blandras valpar/hundar på blocket m.m och säger att detta är en renrasig hund, MEN hur kan man veta om det är en renras ? Det finns ju inget bevis på att hunden är det, och har man en stamtavla på ena hunden så kan man inte lita på det heller, för man vet ju fortfarande inte vad det är för något i hanen/tiken.

Att ta en abort spruta är inget farligt, då är det farligare att tiken föder sina valpar, och man har nästan ingen aning om hur stora valparna kommer att vara. För har man parat en liten hund med en stor hund så blir det oftast stora valpar. Och det är inte många tikar som klarar av det. Tänk dig själv om du var en dvärgtax, och du blir parad av en Border collie och sedan att klämma ut två stora ovala stenar ? Det är inte något att skratta åt. Så tycker att folk ska tänka sig för innan de parar sina blandras hundar. GÖR INTE DET !! Folk tycker valparna är så söta så, och visst är dem det. Men mår alla valpar bra ? Nej.

Tips för de som inte vet: Alla tikar blir inte svullna i stjärten, men de flesta tikar brukar bli svullna i stjärten. Ovanför stjärten innan bajshålet så går det lite uppåt på något sätt, men där kan man känna om de är svullna. De brukar bli väldigt lösa i stjärten också, och viker svansen kan det också göra. Speciellt i höglöpet. Du kan ju även känna på stjärten innan löpet, så du vet hur den känns i vanliga fall. Det är inte äkligt, utan älskar man sin hund/djur så kan man röra den varsom helst. Det är en helt annan sak om man skulle göra det på människor= ÄKLIGT ! ;-)
Ni kan även ta ett papper mot stjärten, då ser man blodet väldigt lätt.

Ni får gärna fråga mig saker m.m, för jag kan väldigt mycket om hundar. Pm:a mig eller något. Glad

"Orkar inte skriva mer nu."

Banankaka320
6

Håller med #65.

Och ang. tjuvparning .. "Shit happens!"
Jag skulle allafall inte ta en abortspruta, googlat lite och det verkar vara värre. Och det är ju inte så jättestor risk att två jättesjuka hundar mentalt/fysiskt råkar träffa varandra och para sig.