Stressad hund från landet
Hej.
En släkting har en kastrerad cavalier hane på 4,5 år.
Denna hund lever på landet och när han kommer till nya ställen tex mig här i sthlm, blir han sjukt stressad. Han blir blockerad och det kan vara svårt att få kontakt med honom ute på promenader.
Jag bor i en förort så han är då i bostadsområden och kanske i centrum här. Men allt nytt och sånt gör att han inte riktigt vet vad han ska ta vägen ute.
Jag tror defentivt detta kan bli bättre,kanske inte lösas men vi snackar nu om att han ska komma och bo hos mig i en vecka nu i sommar då de tycker jag har så bra hand med honom.
Men jag behöver tips, när han börjar dra (vilket han gör då han blir stressad: hoppar runt längst ut i kopplet) så brukar jag antigen stanna eller vända om ett par steg.
Min plan är då alltså: bruksklubben, långa promenader så att han blir uttröttad och samtidigt får massa intryck utav livet här. Ska även träna lite agillity med honom på riktigt banan han är van vid ihop snick hemma och lär älska agillitybanan här..
Jag tror även att det blir bra att jag har honom sjäv, då han inte kan gå och tycka synd om sig själv till sina ägare.
Men har folk lite erfarenheter utav detta.. tips osv..? Hur jag kan gå tillväga :)
lovisa
Det är nog rätt vanligt när hundar inte är så mycket miljötränade i olika miljöer, att de blir stressade. När hunden är blockerad av stress, så kan man inte lära den något alls, så att träna tex koppelträning med en blockerad hund, är ganska meningslöst. Jag skulle ta hunden och sätta mig stilla. Sitta på samma ställe en stund. Inte gå runt och samla ÄNNU mer intryck, utan låta den vänja sig steg för steg.
Okej, Då får jag jobba så istället :)
lovisa

Jag har själv en stressad hund och det är bara att glömma långpromenaderna. Det blir hysteriskt. Korta vändor så länge som det fungerar bra och när hunden blir blockerad så är det bäst att gå hem.
Jag skulle också föreslå mycket lugn och att göra saker innomhus.
>>>Malum domesticum<<<
Okej :) Inomhus är han lugn och avslappnad (sålänge inte katterna är hemma här hos oss).
lovisa
Jag tänkte skriva likadant som #1 Men hon han först
Var lugn och sätt dej på en bänk och småprata med hunden. Klappa den inte, för då tror den att den gör något bra. Därimot så kan du lägga handen still över bogen och hålla den där. Det har en lugnande inverkan.
Hoppas det går bättre för dej och vovven snart