Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 8258 ggr
collinn
0

Rashjälp!

Jag har planer på att köpa valp i vår men jag har kört fast totalt i mitt rasval… Jag skulle bli mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig!

Jag är ute efter en sällskapshund i ganska litet format, upp till 20 kilo. Jag har kollat igenom rasgrupp 9 och den enda rasen jag fastnar för där är fransk bulldog. Jag har en bekant som har en fantastisk fralla och jag älskar allt med henne, hon har lätt för att varva ner men är samtidigt inte lat och kan vara med på allt. 

Hon känns tålig och stabil, och "lite att ta i", som en stor hund i en liten kropp, vilket jag gillar.

Jag tänker öva mycket tricks, och kanske även lite agillity, men mest är jag ute efter en bra kompis som kan vara med på allt. Det som gör mig osäker över frallan är hälsan och jag vet inte om jag vill stödja den aveln. Såklart tänker jag köpa av seriös uppfödare, men det känns ändå som att risken för att få en sjuk hund ökar än om man istället skulle välja någon annan ras. 

Vad säger ni som äger frallor, har ni mycket hälsoproblem? Får man till exempel betala mer i försäkring? Är det någon som har förslag på en "liknande" ras men utan så mycket avelsproblem?

russin
0

Är man det minsta intresserad av agility, så tycker jag man ska välja bort frallan - plattnästa hundar har sällan den kapaciteten då det kommer till den typen av sport och framförallt inte i värme.

Frallorna ligger högst i försäkring (tillsammans med ett gäng andra hundar) så försäkringen är dyr - och et har med hälsoproblemen att göra. Vill man ha en frisk fralla, så lär man få leta noga och läsa på.

Tyvärr har jag endast träffat på en endaste fralla de senaste 10 åren som varit (och är) felfri och med bra andningsvägar - resten har nästan alla haft hudproblem (allergier) av något slag. Det känns som det är ett stort problem i raser.

Jag var själv en period inne på fralla, men har backat pga hälsoläget och pga att jag inte vill ha fler plattnästa hundar.

collinn
0

Jag tänkte mig mer agility som aktivitet, jag har inga ambitioner till att träna seriöst eller tävla, utan mer som något roligt att syssla med. :) 

Tråkigt att höra, det gör ju att man tvekar lite mer. Synd när de är så himla underbara hundar :(

rebz
3

Bostonterrier är ju en ras som är rätt lik frallan, och som även är friskare.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

mikkan01
0

Skulle också sagt boston terrier som #3 =)

~mikkan

collinn
0

# 3 och 4  Ska kika lite mer noggrannt på bostonterrier. Tack :)

CelsiusT
0

#2 Fast det spelar inte så stor roll om du ska köra agility som aktivitet eller om du har ambitioner när det gäller fralla. En sådan hund ska i mina ögon inte hålla på med agility och jag tror inte heller att den typen av hund vill det.

Boston terrier är kanske friskare, men också plattnäst (om jag minns rätt?). Bullterrier däremot har ju lång näsa och är lite av samma typ, dock kanske mer terrier? Men det får någon annan uttala sigom som kan raserna bättre.

Jack russel terrier och parson russel terrier är också ganska mycket hund i litet paket. Dom är lite mer aktiva och orkar och är intresserade av att göra något. Visserligen kanske dom också kräver lite mer, men där får man ju se till vilken typ av människa man är och hur ens liv ser ut.

Medarbetare på westernridning.ifokus

collinn
0

#6 okej, jag tänkte att det kunde vara roligt att hoppa några hinder ibland och springa genom någon tunnel om hunden tyckte det var kul, det är klart att jag inte ska tvinga hunden göra något som den inte vill. Jag tänkte bara att det kunde vara en kul aktivitet att syssla med då och då.

Jag har läst lite mer om boston terrier och det verkar vara en riktigt mysig hund. Är det någon som äger en boston terrier så berätta gärna lite mer om den. :)

mikkan01
0

Klart det går att köra agility med såna hundar på hemmaplan mest för skojs skull. Kanske inte så höga hinder eller vara allt för på. Tror en boston terrier hade passat super, har själv varit inne på den rasen. Har dock ingen egen erfarenhet så det lämnar jag åt någon annan =)

~mikkan

CelsiusT
0

#7 Eftersom du skrev att du funderar på att aktivera med agility så gissar jag att du är lite nyfiken/sugen att testa det med din hund. Isf så är det ju inte så käckt att skaffa sig en ras som inte passar för det, dels är det orättvist mot hunden (att försöka få den till något som den inte passar för) och ännu mer orättvist mot dig själv att skaffa en hund som inte passar in i din bild av hundägandet. Ska man hålla på med det som aktivering så blir det ju lite mer än bara gå igenom en tunnel och över något enstaka hinder någon gång. Då blir det kanske en kurs (om än nybörjare), man vill köra några hinder då och då osv. Är man sugen på någon sport så är det mest rätt mot både dig och hunden att du skaffar en hund som passar inom det området.

Titta då heldre på pudel, jack russel, bullterrier (tror jag iof inte är så bra på agility men kan ändå aktiveras med det bättre än en plattnos). Eller varför inte en tollare? En liten robust hund. Eller är du "insnöad" på en "bullig" ras?

Du skriver upp till 20kg, har du någon gräns för mankhöjd? Min border collie på ca 60cm väger bara 18-19 kg =P Det beror ju väldigt mkt på kroppstyp.

Medarbetare på westernridning.ifokus

collinn
0

# 9 Just agility kanske blev att ta alltför stor plats i beskrivningen vad jag ska ha hunden till, mest av allt vill jag ha en bra sällskapshund. Den ska inte vara "liten och bjäbbig", och inte behöva ha något att göra precis hela tiden. Passat hundar ibland av vallhundsras och blir ju tokig när man inte ens kan få äta frukost ifred utan att hunden kryper ur skinnet.

Jag tycker att pudel verkar ha jobbig päls, att jack russel är alltför aktiv, bullterrier har jag inte ens kikat på för jag tycker de ser läskiga ut haha, tollare tycker jag är för stor.

Så ja, jag är nog ganska insnöad på en bullig ras, just för att de är ganska små men är mycket hund. Max mankhöjd för mig är nog runt 30 cm eller så. Jag vill inte ha en skällig och "nervös" ras. :)

mikkan01
0

Skulle tipsa om eurasiern också om den inte varit för stor för dig ;)…jättefin ras.. Väldigt lättlärd och super som sällskapshund. =)
inte minst supergosiga..

~mikkan

EmelieKelly
0

Tax kanske? Vet inte hur den "ska" vara enligt rasen men jag känner 2 strävhårstaxar som båda är underbara lugna, hänger med på allt och kan även köra agility (kanske inte det bästa med ryggen). Men Tax brukar man säga är en stor hund i litet format :)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

Noa-Nisse
2

Jag känner en fralla som är uppe i klass 3 i agility och i klass 2 i hopp. och en annan fralla som freestyle, så att säga att en fralla inte kommer vilja köra agility är ju liiiite väl att ta i :O

Alla hundar kan köra agility, det är det som är så kul. Och nog finns det raser som är ännu mindre "lämpade" för agility än en fralla… Typ engelsk bulldog.

Jag säger kör på det du vill, en fralla är ingen svår hund utan är glad och pigg och med på det mesta och modiga. De har inte lätt för att ta till skall och är lugna även om man tar 1 eller 2 slappdagar hemma utan någon vidare aktivering.

Med din beskrivning så tycker jag du passar bra med en fansk bulldog =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

joheck
1

Håller med Noa-Nisse! Klart en fralla kan köra agility! Va bara nogrann med att hitta en bra kennel som kanske avlar på lite smäckrare hundar.

collinn
0

Jag tror jag har sållat såpass bland raserna nu att det blir antingen en fralla eller en boston terrier. :) Det känns som båda skulle passa mig.

Vilka skillnader finns mellan raserna? Har de ungefär samma aktiveringsbehov? Är det någon skillnad i beteende? Positivt/negativt? Berätta gärna om ni sitter på erfarenheter eller info :)

Zebben
1

Jag har tyvärr ingen god erfarenhet av frallor och bra hälsa. Av 5 st som jag haft nära kontakt med så har 3 st andningsproblem. En av dessa 3 tuppar av när ansträngingen blir för hård/alt när det blir för varmt. Ingen av dem vill/orkar gå några promenader när det är sommar och varmt. 2 av dem har eksem. 1 har allergi.

Som några skrivit ovan….boston är ett bra alternativ till frallor.

mikkan01
1

Skulle jag ha fralla och boston terriern som alternativ hade jag helt klart valt boston terriern. Har mindre sjukdomar än frallan. Man ska inte bara gå på utseende enl. mig.
Och självklart från en bra uppfödare.

Skulle inte vilja ha en vän jag såg mådde dåligt.Obestämd

~mikkan

Moast
0

lite förslag fattar liksom vad du menar med "att ta i"Glad: dvärgschnauzer, bostonterrier, jackrussel .. eller någon terrierras/terrierkorsning! :)

DEM ÄR KRÄVANDE OCH BRAA KOMPISAR! kan ha kul med lite småhinder och lite slalom kan lära sig tricks… Många andra säger ju också att pincher är en stor hund i ett litet format!

Annars är ju en Labbe eller Golden ngt för dej skulle jag tro! väldigt gosiga sällskapliga och trevliga! Som nallar i mindre format! funkar med allt och alla! :) "ngt att ta i liksom!" ;)

mikkan01
0

Eller en corgi…eller en lancashire heeler….
finns sååå många fina o goa hundar, svårt att snöa in sig på en speciell ras tycker jag Oskyldig

~mikkan

collinn
0

# 16 tråkigt! Lutar mer åt boston, det känns som ett bra alternativ. :)

# 17 Nej, hade jag gått på utseendet hade jag köpt en corgi! Tycker de är den vackraste rasen som finns. Tyvärr är rasen för krävande för mig. Tycker boston och frallan är rätt fula faktiskt :D Fulsöta då…

# 18 Det känns som de raserna är alltför krävande för mig :/

# 19 Jag tittade på grupp 9 för att jag tror att de andra grupperna är för krävande för mig, jag har själv corgi i familjen och jag skulle aldrig klara av att ha en sådan själv med gott samvete eftersom det hela tiden känns som man måste hitta på aktiviteter för att han inte ska få tråkigt. Det känns som han tar på sig en massa arbetsuppgifter hela tiden med stort engagemang, vilket jag tycker känns stressande. Jag vill ha en relaxad hund som ändå kan hänga med på långpromenader och vara med överallt. :)

[Driva]
1

Jag hade en bostonterrier på min agilitykurs, den avr helt underbar!
Den fick mig helt såld på bostonterrier för den var så fin och härlig och hade inga problem med agilityn.

Frallan är ju lite tyngre, så jag hade nog satsat på en bsoton som är lite lättare och smidigare.

Moast
0

Bichon frise kankse,  :)

[Forest]
0

Håller med 21, jätte trevliga små hundar ofta mycket glada o spralliga Glad

annika85
0

Mops:0)

om du gillar "bulliga" plattnästa hundar.

Mkt energi, men ligger gärna i soffan om matte tillåter. Lätt för att varva ned och stressar inte i onödan.

Passar fin fint till den som vill syssla lite med agility,  kanske inte i de högre klasserna mne som jag förstod det så var detta inte aktuellt.

Länkar till min uppfödare som sysslar mkt med agility med sina mopsar, ger en helt ny innerbörd av termen "mopsrejs".

Blir lite flåsiga om det är varmt, men inte så att det är handikappande.

Lycka till:0)

www.raciness.se/

sofiek90
0

När jag gick agilitykurs för flera år sen (typ 6 år sen) så var det en mops med på kursen, den var så glad och engagerad där den hoppade, gick genom tunlar och slalom Glad Jag gjorde även lite agility med den första lilla hunden vi hade, han klarade det jätte bra just med andningen och så trots att han hade en väldigt platt nos (han var korsning och hittehund från polisen, så det var inga raser vi valt utan vi valde hunden i sig).

Så alla hundar kan göra agility, men på olika nivåer så klart.

MVH

Sofie

[Highonbluetomorrows]
0

Förlåt har inte läst alla svar så kanske är helt ute och cyklar: men vad tycker du om bostonterriern?

annika85
0

Klart om du vill ha en hund som inte fäller så mkt så är det kanske bättre med en boston, mopsar fäller…….kopiösa mängder. Det är nästan otroligt att en hund i den storleken kan alstra så mkt lös päls utan att bli naken;0)

collinn
0

# 21 Vad kul! Jag har börjat snöa in mer och mer på boston så det blir nog en sån! :D

# 22 Tack för tipset men tror de behöver lite mer pälsvård än jag är intresserad av ^^

# 23 Kul att fler tycker så! Boston verkar vara hunden för mig. :)

# 24, 25 Jag tvekade på frallan pga hälsoproblemen, mopsar har väl lika mycket hälsoproblem som frallan, eller? :) Inte så insatt i rasen, men jag har fått för mig att de har mycket problem.

# 26 Tack vare denna tråden har jag fått upp ögonen för boston terriern så det lutar åt att det blir en sådan :D

# 27 Det hade jag ingen aning om haha. Iofs är jag inte rädd för hundhår, men jag har fått för mig att mopsen har mycket hälsoproblem, är det så? :)

[Highonbluetomorrows]
0

#28. Jaha oj, ja som sagt jag läste inte de svar från mitten och nedåt. Skäms

Men vad bra, tycker den verkar betydligt mer lämpad åt det du vill göra :).

[Empisen]
0

#28 Mopsen har inga rasbundna sjukdomar, så dem är väl friskare än frallan. Men andningen ligger väl på samma nivå antar jag.

Jag har själv fått upp ögonen för Bostonterrier, så den tycker jag du ska läsa lite om och träffa ett par individer! Glad

annika85
0

Mops är väldigt friska hundar utan genetiska eller rasbundna sjukdomar eller åkommor som spökar. lite tråkigt att så många bara antar att mops pga sitt utseende är en osund ras, som inte på´långa vägar går att jämföra med frallor vad gäller hälsoproblem.

Vad gäller andningen så är val av uppfödare A-O. Många uppfödare avlar på extrema utseende vilket naturligtvis medför att en mops med extremt platt ansikte eventuellt kommer att få en påverkad andning.

De seriösa uppfödarna tar mer och mer avstånd ifrån den här sortens avel, och numer produceras massvis med fina hälsosamma mopsar med ett rimligt utseende.

Jag har själv en 10 månaders hanhund som inte har några bekymmer alls, eventuellt så snörvlar han lite mer när det är mkt pollen i luften.

Lite OT hoppas ni ursäktar.

P.S. Boston är också väldigt trevliga;0)

Moast
0

31# mops har väl väldigt många och kända fel…?

annika85
0

Kan du nämna några specifika problem som mops skall ha?

Som jag sade i mitt inlägg tidigare, är det en vanlig missuppfattning att mops har rasbundna sjukdomar eller åkommor.

Men detta var inte vad trådenn handlade om, så nu återlämmnar vi den till TS:0)

MVH

[Forest]
0

32-33 tycker väl det är bra att det tas upp även sjukdommar ska man hjälpa ts i rätt rasval är det väl bra att sånt kommer fram oxå vad man ska "akta sig för" eller tänka på lite extra iaf

[Driva]
0

#33 har du läst igenom RAS för mops?

Där tar de upp bland annat:

"Problemen i rasen handlar i första hand om:

• Hög andel ögonskador och ögonproblem.
  • Förhållandevis mycket hudproblem.
  • Andningsproblem.
  • Hög andel av förlossningskomplikationer.
  • Problem med immunförsvaret."

Det är ganska många specifika problem anser jag…

annika85
0

Japp, jag har mops själv:0)

Nu var ju frågan rasbundna sjukdomar inte skador.

Det stämmer att eftersom mopsar har relativt utstående ögon så är de utsatta för yttre påverkan. Något som de lär sig med ålder, så det brukar inte vara några problem.

Andningsproblem är en relativ fråga, vad definieras som andningsproblem? Min mops snorkar och fnyser, men är inte överhuvudtaget påverkad av sin anatomi. Däremot finns det mopsar med påverkad andning pga överdriven avel, därför är det så viktigt att välja  uppfödare.

Vare sig min uppfödare eller de flertal andra jag har kontakt med har problem med förlossningar, klart att det ibland inträffar olyckor, men mig veterligen så gäller detta alla raser.

Jag tycker personligen att mops är en relativt frisk ras, det står jag för. Det finns många andra raser som saknar mopsens extrema anatomi som är drabbade av betydligt många fler åkommor.

Jag tycker vi enas om att vara oeniga, jag vill inte kapa tråden för TS och börja en disskussion om mopsens hälsoläge.

Om någon vill fortsätta prata mops så är det bara att pma:0)

TS har fått många bra förslag på raser, hoppas hon hittar en som passar:0)

MVH

Ixectrona
3

Inte många sjukdomar kanske, men de är missbildade från nos till svans, och har många problem som är direkt relaterade till deras konstruktion. Andningsproblem (noslängden, överdriven mjukvävnad, knipta näsborrar, trånga och hopknövlade luftvägar), missbildad ryggrad (pga. den dubbla skruven), entropion (http://www.northwestanimaleye.com/1927736.html), förlossningskomplikationer, ögon som står ut så pass att de lätt skadas och i värsta fall kan falla ut. Sedan har de även problem med patellaluxation, förlamning och med hud och immunförsvar. Jag begriper inte hur man kan försvara avel på en så missbildad ras. http://www.youtube.com/watch?v=q3lgJJjxw70 Ett exempel. http://www.youtube.com/watch?v=TobKX2SCm_Q http://www.youtube.com/watch?v=xRiu14V4Jp0 En väldigt sund ras… verkligen…