Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5715 ggr
DannePP
0

Inflammerad analsäck?

Idag upptäckte jag att min hund var svullen på ena sidan av anus. Jag trodde att han var nödig så vi gick ut på en lång promenad men det försvann inte för det. Nu under dagen så har han slickat mycket och man märker att han är irriterad och har lite ont. Nu när jag tittade så är huden runt om lite rosa och det är välldigt svullet så jag börjar fundera på om det kanske är analsäck inflammation som han har råkat ut för?
Jag håller på och ringer till strömsholm men det är inte så lätt att få tag i någon.

Maja2
0

Prova tryck ut lite själv, det är faktiskt inte så svårt. Du kan trycka "utifrån" med tumme och pekfinger och nästan "mjölka ut" sekret.

DannePP
0

Okej, var sitter hålet då? så att jag "mjölkar" åt rätt håll

Maja2
0

Ta ett grepp en bit in, för sekretet kommer ur analöppningen.

Belimas
2

Det låter som det men jag skulle låta veterinären tömma då man kan göra mer skada än nytta om man inte vet hur man ska göra.

Maja2
0

#4 Jasså? Min vet. sa att man egentligen inte kan ställa till med nåt, därav att man kan prova trycka själv.

Belimas
1

På den tiden jag läste djursjukvård så fick vi det rådet av veterinären så man inte skulle klämma sönder något, kanske har kommit nya råd sedan dess vad vet jag men jag skulle inte chansa.

Maja2
0

#6 Vad skulle man kunna klämma sönder?

Hultan
0

Den är nog inflammerad och inte bara full. Man behöver tömma, spola, sätta in antibiotika och smärtstillande/antiinflammatoriskt. Detta görs oftast under sedering eftersom det gör mkt ont. Så jag rek att du låter en vet sköta det. Kläm inte själv, det är troligtvis stopp i utförselgången pga inflammationen och om du klämmer då kan det spricka och bildas en fistelgång.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Maja2
0

#8 Dotterns chiblandis behöver tömmas ofta … första gången bar det iväg till vet. givetvis, men hon tömde …. inget spolande, ingen antibiotika, inget smärtstillande, inget antiinflammatoriskt ….

Men visst, det kan självklart vara olika. Jag är ingen veterinär :)

Hultan
0

#9 om hunden bara har problem med att analsäckarna blir fulla och inte lyckas tömma dom själv så räcker det fint med att bara tömma, men om det handlar om en inflammerad och infekterad analsäck så kan man inte bara tömma. Man behöver också behandla infektionen. Är det rött, svullet och "putar ut" så är det troligtvis infekterat.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Maja2
1

Det blir förstås inte rött, utan bara rosa, som ts skriver … rosa och svullet …

EmelieKelly
0

Åk till veten. Låter som analsäckarna, och det är inte alltid att bara tömma. Min hund fick opereras för hon kunde inte tömma själv och blev inflamerad helatiden. Varje gång dom var tvungen att tömma fick hon massa smärtstillande och ändå skrek hon. Usch vad hemskt det var, men nu är det över!

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

DannePP
0

Tack för många bra tips här! Jag har inte försökt tömma själv för jag tyckte att det verkade som att det skulle göra för ont på honom. Jag försökte ringa till veterinären igår men utan resultat så jag ska ringa igen idag och hoppas på att jag får ett bättre resultat.

Är det här något som försäkringen står för?

[Forest]
0

13 är det inflamerat gör det ont på dom. googla lite på analsäckar så ser du lite hur dessa sitter på hund. Tror vetrinären behöver spola dom rena och är de så svullna nu så är det risk att de kommer spricka snart. Själv har jag tvättat med kamomillete o det har hjälpt.