Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 6355 ggr
Chilli10
2

Klövjeväska :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har äntligen köpt en klövjeväska! Funderade på det redan i höstas, men då blev det aldrig av. Valde Ruffwear Approach Pack,många rekommenderar den varmt. Det kostar ju en del, men har bra passform och verkar rejäl o bra. Så lätt värt det!

Har fördelen att båda hundarna är ungefär lika stora så båda kommer kunna använda den. :)

Båda hundarna är ju ganska välmusklade sedan innan med tanke på weightpullträningen, men tänkte ändå att jag börjar lite lättare eftersom det blir lite annorlunda, så får de ha väskan halva promenaden var. Har läst att det är lagom med ca 10% av kroppsvikten till en början.

Funderar även på hur mkt man kan ha i den som mest sen vartefter? Vad tror ni?

Chilli igår när hon testar väskan första gången. :)

Chilli10
2

Idag på kvällsrundan med lite vikt i. :) Känns som hon kommer att gilla att ha väskan på sig!

Hon är ju för fin min lilla flicka, blir helt varm när jag ser henne Kyss

joheck
0

Hon är jätte snygg i den! Jag funderar på om jag ska skaffa en till min största papillon. Du verkar ju ha bra koll på det här med att träna muskler på hund, tror du att en klövjeväska skulle gynna honom? Det är ju ingen ras som har samma behov av att jobba som dina, men han är väldigt aktiv.

Lilllens
0

Åh Chilli är så fin!!

Chilli10
2

#2 Det tror jag absolut är en jättebra idé! De får ju lite av en uppgift, vilket jag tror att många hundar gillar. Plus att det gynnar muskulaturen till viss del. :)

Vissa säger att hundar inte är byggda för att bära, utan att det är bättre för dem att dra. Men jag tycker det känns som en bra grej för oss att varva med. En bra träningsgrej helt enkelt. :) Ganska smidigt om man vill ha med sig något också, som tex leksak så kan man bara peta i det också.

Chilli10
0

#3 Kan bara hålla med! FlörtKyss

joheck
0

#4 Jo jag tänkte att det kanske kan vara händigt någon dag då jag kanske inte känner för att gå så långt, det blir ju lite jobbigare för honom med väska. Det blir ju smidigt nu på sommaren också när man lämnar jackan hemma och inte har lika många fickor^^. Ska nog ta och skaffa en till han vid tillfälle. Nu är min lista på saker att "skaffa vid tillfälle" väldigt långFörvånad.

Chilli10
1

#6 Ja, absolut! Haha jag vet, man vet inte vart man ska ha allt :D

De brukar bli det, är ju så mycket man vill ha. :P Jag måste nog ha köpstopp på "onödiga" saker till hundarna ett tag. Har köpt rätt mkt på sistone.

Men köp en! Rekommenderar den jag köpt, Ruffwear approach pack. Det verkar verkligen vara kanon + att många rekommenderar den om man söker runt lite. Den hindrar inte hundens vanliga rörelsemönster eftersom den har y-front. Stort plus! Glad

joheck
0

#7 Ska definitivt kolla efter den. Fast det får bli när bankkontot ser lite roligare utObestämd. Hoppas bara det finns någon storlek som passar honom bra! Det brukar vara klurigt det där med storlekar…

Loveradio
0

Såg att du hade köpt en i bloggen! Glad försökte kommentera där men det gick inte? Kanske bara dom med wordpress kan kommentera?

Vad kul iallafall! Och vad billigt det var där du hade beställt den ifrån Glad ska beställa en till min kille också. Var inne på Palisades pack först förut men den känns lite "over the top". Räcker ju med Approach pack.

Stolt Chilli ser ut när hon bär den Kyss

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
1

Angående vikten så råder det olika åsikter. Vissa säger 10 % som max vilket jag tycker låter löjligt lite. 1/3 dvs ca 30 procent har jag läst att en vältränad hund kan bära som mest. Och säg 20-25 % för en frisk hund i bra form.

Vi har diskuterat vikt tidigare i denna tråd http://hundar.ifokus.se/discussions/4f7f2d5cd3b4fd4349000cdb-nar-borja-med-klovjevaska

Chilli10
0

#8 Ja. Storlekarna går lite över varandra, det finns tabeller på de sidor där man kan köpa den. Du kan ju mäta hunden och se om någon av storlekarna kan passa. :)

#9 Konstigt! Det ska gå även fast man inte har wordpress. Ska testa och se om det fungerar nu, det kanske var något tillfälligt..

Ja verkligen! Eftersom det inte var någon fraktkostnad heller så var det verkligen ett bra pris! :) Jag är supernöjd :) Håller med om att denna räcker. :)

Hihi, ja visst gör hon. Skrattande

tack! den tråden hittade jag inte när jag sökte. 25% låter ganska lagom när hunden väl har vant som osv. Man får ju öka upp sakta.
Det skulle blir 6,5 kg för Chilli och lite mindre för Prince.

Chilli10
0

Loveradio, jag testade nu och det fungerade att lämna kommentar som "oinloggad". Måste vara något tillfälligt, eller om du använder explorer? Wordpress gillar inte altid ie :P

SyntHare
1

Va fin hon är!

Hugo har en likadan fast grön Glad Vi ska fjällvandra vecka 29 så då ska han få bära en del av sin mat själv. Tänkte han skulle få bära max två-tre kilo (han väger 33 kilo) då vi inte har tränat så mycket med den innan. Tror ni att det funkar? Han har absolut inget emot att bära den och den sitter superbra.

Det står ju i instruktionerna (om jag inte minns fel) att de max kan bära en tredjedel av sin vikt.

Loveradio
0

#11-12 Jo precis, man får ju vänja hunden att bära mer och mer och öka sakta. Är ju lite som DW/WP på det sättet.

Okej! Ja men då måste det ha varit nått tillfälligt för jag använder Firefox. Men vad bra då kan jag kommentera Glad

Loveradio
0

#13 Den gröna är ju också snygg. Typiskt… nu kommer jag inte kunna välja färg haha Tungan ute Stilig han ser ut i den Glad

Ja har ni bara kört några gånger innan så låter det bra med 2-3 kg. Det tror jag absolut funkar.

Chilli10
0

#13 Han är ju också stilig i sin :D Vilken storlek är det i Hugos?
Vikten låter bra. :)

#14 Exakt! :) Låter bra det!
Hur gammal är valle nu föresten?

Alexandra-S
0

Riktigt snyggt vart det! Och den sitter ju kanon Skrattande

Jag vill också ha en Ruffwear, men dom är ju så himla dyra Obestämd

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Loveradio
0

#16 Han är snart 15 månader :)

Chilli10
1

#17 Visst vart det :D Jo, det är de ju men jag tror ändå att det är värt det!

#18 Ah, stor kille nu då :)

Kitten86
0

Min älskade River han en likadan väska. Han älskar den! Den har varit med på många skogsturer och tagit sig igenom både ett och två busskage (helt oskadd). Ser fortfarande osm ny ut trots att han använt den i 2 år nu. Toppenkvalite!!

Bjuder på en liten vinterbild när han inte bara bär väska utan även har busat (dvs burit) med en pinne och vid bildtagandet står han i ett snöfyllt dike med pinnen vid fötterna…

Kitten86
0

Kan tillägga att River bär som mest 25% och det tycker jag e alldeles lagom Cool

Chilli10
0

#20 Ja, då är det ju verkligen bra kvalité! :) Jag tycker också att det låter lagom!

[Madlene]
0

Vad kostar en sån väska? iom att alla tycker det är dyra. Och blev nyfiken vad de är för koppel du har på första bilden?

SyntHare
0

#15 Tack! Visst är han :)

#16 Hugo har medium. Vad har Chilli?

Chilli10
0

#23 ca 800 kronor.

#24 Tog medium. Storlekarna går ju över varandra lite, så tog m för att man får plats med mer i den än s. Den sitter bra, men den bakre remmen får jag spänna nästan ända in för där är hon ju ganska smal. :)

Kitten86
0

Beror på vart man köper väskan, och vilken storlek man köper. Men ligger på omkring 700-900 kr. Sen finns ju steget över som heter Pallisades Pack, där man bla. kan häkta av själva väskorna. Den ligger på omkring 1500-1700 kr (har jag för mig) istället. Ska man vandra mycket så är den nog jättebra då du slipper ta av hunden hela väskan vid paus utan istället kan du ta bort själva väskorna bara (så blir seler kvar som väskan e byggd på)

Tycker helt klart att väskan är värd sitt pris. Den fördelar vikten jättebra och är bekväm för hunden även vid längre sträckor. Håller superbra för även tuffare tag. Då spenderar iaf jag hellre ca 800 kr för EN väska istället för att köpa flera stycken för 200-300 kr styck….!!

[Madlene]
0

#26 Jo 800 kr är inte farligt. men över 1500 hade jag själv inte lagt på endast en väska. Och jag har inte nämnt något om att väskan inte är värt sitt pris eller att jag inte lagt pengar på en väska istället för flera billigare.

Chilli10
0

#27 nej det har du ju inte, men tror bara att kitten räknade upp fördelarna :-D Tycker absolut att denna räcker för "hemmabruk" mm

Kitten86
0

Nej, precis som #28 skriver så nämner jag, och menar, det som en fördel!