Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1666 ggr
Wings2Fly
0

Akut: orsaker till uppsvälld/uppblåst buk?

Har en hund här hemma som jag är orolig för, ska skriva ned snabbt vad det handlar om.

vid lunch kräktes hon lite två ggr (bara vitt skum), tredje gången kom det upp en leksak så då trodde jag att det var över. Men sedan kräktes hon två ggr till (bara vitt skum).

kände på hennes buk, den ser inte uppblåst ut och känns inte jätte uppblåst, mest som att den liksom "hänger ned" eller hur man ska beskriva det. När jag kände så blåste hon även upp magen själv ett tag.

Trummade på magen och det låter inte ihåligt, låter likadant som på andra hunden. Lyssnade på magen och låter inte mycket tycker jag, inte vad jag skulle tro att det låter som i alla fall. Jämförde med andra hunden och där lät det likadant.

Slemhinnorna ser normala ut tycker jag, ser likadant ut på andra hunden som beter sig normalt.

Hon gnyr inte eller likdnande, men är inte lika glad och framåt som vanligt och vill ofta sätta sig ner (kan gå fram till en och säta sig ned ett tag, sedan gå en bit bort och sätta sig och så kan hon hålla på)

Har inte en stor aptit till att börja med men ville inte äta när jag erbjöd henne lite mat ett tag efter att hon kräkts upp leksaksbiten. (sedan gick det ett tag innan hon kräktes de andra gångerna)

Vad kan det vara för något?

[Highonbluetomorrows]
0

Hon har kanske mer leksak i magen? Ring vet, kan vara farligt om det fastnar i tarmen.

Wings2Fly
0

Okej tack för snabbt svar

kalindas
0

Tycker du ska åka in akut. Kan som #1 vara farligt om det sitter något i tarmen.

/Elisa

Karmatarerskanise
0

HAde också åkt in akut. Kan gå illa om det finns mer kvar i tarmarna eller magen.

[Doglovers]
0

Usch då, låter som om något sitter kvar. Ring och beskriv för en veterinär. Det här låter inget bra alls.