Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 3707 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Matskål i plast

Hej!

Jag har alltid lärt mig att man inte ska ha matskålar i plast till katter, då det kan samlas mer bakterier i "rispor" i dem, och då de kan förvärra kattacne/svarthaka.

Vad gäller i hundvärlden? Är plastskålar ok?

Satum
0

Till en av hundarna har vi en (anti-glupsk) skål i hårdplast. Inga rispor och grejer i den. Jäkligt tålig och bra är den iaf! Sedan har jag aldrig hört talas om att man inte ska ha en skål av plast…?

Ellenfyrkant
0

Det blir mer bakterier i en plastskål, i revorna precis som du skriver. Det samlas där. Blir inget sådant i en plåt eller keramikskål, inte på samma vis i alla fall. Så mer ohygieniskt, är det superfarliga bakterier tror jag nog mest man har otur dock. Inte särskilt vanligt att hunden blir supersjuk för att den haft plastskål, förutsdatt att den är regelbundet diskad!

Mvh Ellenfyrkant

[Zipzee]
0

Har hört, vet dock inte om det stämmer, att nostryffeln kan förlora pigment om hunden äter ur plastskål.

[Highonbluetomorrows]
0

#2. Konstigt att man nästan aldrig läser om det när det gäller hundar.. För gällande katter står det "överallt" att man inte ska ha plastskål. De borde ju båda tåla lika lite/mycket bakterier. Kanske är skillnaden att man förväntar sig att katten får mjukmat och hunden torrfoder, men det vore också mycket märkligt. Jag frågar förresten inte dig specifikt nu utan bara funderar lite.

Frågan är väl: är det egentligen så farligt med lite extra bakterier, när man ändå diskar skålarna rätt ofta? Och då plastskålar är billiga/billigare är det väl annars bara att byta ut dem efter något/några år? Som vissa gör ändå, för all del.

#3. Haha det låter ju mycket märkligt i alla fall. Jag gissar myt på den ^^

raggorgeous
0

Keramik och rostfritt stål är det bästa! Lättast att hålla rent och blir inga repor där det samlas bakterier.

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

[Forest]
0

Jag kör med en plastskål där jag har vatten, men så kör jag 2 andra vattenskålar i keramik. Matskålarna är i keramik tycker det är lättast o hålla rent. Jag vet en hund som inte tål äta i plastskål han tål inte plasten utan tappar pälsen så det förekommer oxå "allergi mot plast" hos hundar. Jag tror inte det är så himmla farligt att ge i plastskålar varken till hund lr katt om de nu tål skålarna, man diskar ofta matskålarna i diskmaskinen iaf jag gör det. Ska jag bara diska ur vattenskålar så har jag yes diskmedel och låter det stå 20 sek minst med diskmedel på sig. Tror att de flesta bekterier dör, hoppas det iaf Flört

raggorgeous
1

Plasten avger färgämnen och annat som många hundar reagerar på, helst om man har plastskål till vattnet för kommer plasten i ständig kontakt med vattnet. #4 visst kan man köpa nytt men varför inte satsa på keramik/stål.. Haft mina i snart 15 år!!!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

PyzenMy
3

min mormor har haft plastskål till sin katt så länge hon haft den(15 år) och jag har både plast och stål skål till min hund , jag tror det mest har med allergi isåfall att göra :)
och sen bakteri .. tänk så mycket bakteri  som dom får i sig när dom är ute o luktar och slickar på allt , så det beror nog på hur känslig hunden/katten är. tror jag iallafall! :)

Michaela-N
4

Det är bara fånigt, har haft plastskål till båda mina hundar och de har inte tagit någon skada. Bakterier? Dom utsätts för det varje dag, hela tiden. Min hund äter bajs ibland, skulle gissa på att det är mer bakterier där, och han mår inte dåligt av det.

Ellenfyrkant
0

#4 Förutsatt att skålarna diskas ofta är det nog ingen större fara. Men tänk de som har plastskålar till katten som får både blötmat och torrfoder och diskar en gång i halvåret… Bakterierna i plastrevorna, mjumie <3 Sen tror jag det är svårt att rycka på axlarna och säga att bakterier får de i sig varje dag för det blir nog väldigt olika sorts bakterier om de äter ur en gammal kanske enbart ursköljd (till synes ren) plastskål med "bakterierevor" än om katten/ hunden väljer att gå och slicka på något. de tål ju mer bakterier än oss förvisso men tänk hur vi reagerar om vi ätit något som stått framme lite väl länge, det blir inte ba. :/ Men kan tänka mig att varningen kretsar kring katt och inte hund för att katter anses tåla mindre, hundar påstås vara och rota i allt. Grundar sig säkert i ngt sådant. Hund - bättre immunförsvar?

Mvh Ellenfyrkant