Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2126 ggr
idiial
0

Fästingar

Min lilla Lagotto på åtta månader brukar ha fästningar ofta. För tre veckor sen blev vi fodervärdar åt honom och när jag ringde uppfödaren sa hon att han brukar "ha det hela tiden". Nu imorse låg han i sängen med mig så märkte jag att han börja nosa på något och till min förskräckelse (jag är extremt rädd gör insekter) så låg en jätte stor fästing som kanske var lite större än en ärta. Blod hade kommit lite överallt på lakanet så det var bara att slänga det i tvätten. Fästningen måste ha ramlat av från honom, Är det farligt att den blivit så stor? Jag använder frontline och kollar fästningar hela tiden så det var konstigt att jag missade den.. /Johanna

Fridaaaa
0

Ja dem ska inte bli så stora, man ska plocka dem så fort man hittar dem.

Dåligt av uppfödaren att säga så, då verkar ju h*n inte gjort något åt det?
Jag är emot medel från apoteket.
Kan rekommendera petweize halsband, inga gifter där, fungerar bra till våran ena katt (den andra får aldrig fästingar så hon behöver inget), likaså till våran sanktis.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fidojunior
0

När mina hade Frontline fick de inga fästingar alls eller de enda som satt på var döda men det är väl olika för olika hundar. Men är den så stor och har ramlat bort själv så är det inte bra. Fästingar brukar spruta in gift/bakterier/virus innan de släpper så det bästa är att ta bort den innan den hinner bli stor.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Lööv
0

Fästingar är ett elände eftersom var 4 fästing har Boreliria och har hunden katten haft 4 st som suttit fast är  risken stor att de får borelia.

Hunden får feber blir stel i lederna och kan inte dricka vatten om det blir  riktigt illa.  Kontakta vetrinär snabbt eller djursjukhus.  Man måste ha  panselin inom 24 timmar om de får det.

Det värsta är  då en mindre fästing sätter sig i hals eller ansikte  då uppstår en svullnad. Jag plockar bort fästingen med fästing plockare. Tvättar med Molkosan från hälsokost. Det enda  medel som dödar  strepptokocker och staffilokocker. Flytande ostlöpe hälften vatten hälften molkosan.

Tvättar man med molksan kan man undvika borelia. Jag har haft Borelia på alla mina hundar så jag vet. Oftast mitt i semstern. Då är det viktigt att ha  en bra Vetrinär som kan skriva ut Kåvepenin.

Jag pöpte en bra natur spary på Djur magasinet för 139 kr. Jag sprutar efter bad och cirka var annandag.

Men ser ändå över pälsen kammar dem varje dag. Fästing plockare på apotek eller hälsokost.

Lycka till Blossas matte

Fridaaaa
0

#3 Tror inte riktigt det stämmer, min ena katt har många fästingar/år, men inte blivit sjuk, vet fler som haft samma problem. Tror inte katter får det så lätt, hundar är jag osäker på.

mikkan01
0

Har hänt ett par gånger här med, vet inte riktigt vart dom sitter…använder själv frontline men tycker inte det hjälper då jag måste ta bort minst 2-3 fästingar per dag…och efter skogspromenader tar jag bort minst 10 krypandes. Jättejobbigt är det så jag kollar ju självklart genom hunden flera gånger per dag, överallt!!! men ändå har det hänt att jag sett någon stor äcklig fästing på golvet.

Än har hunden inte fått någon fästingsjukdom *peppar peppar* men det är lika bra att kolla så att hunden inte beter sig annorlunda, kolla temp och hur den äter och dricker…någon avvikelse från det dagliga så ta in hunden till vet. Glad

~mikkan

Lööv
0

4 Ok katter klarar av det bättre men mina golden har haft Borelia varje sommar trotts  fästing medel i spray form.

Eftersom de är golden badar de nästan varje dag. Frontlane är ingen idee på dom.

Jag plockar fästingar varje dag. Fukten gör sitt till i vädret alltså och jag går  mycket i gräs.

Hörde på radion att det var var 6 fästing för ett tag sedan nu var 4 som har borelia.      Nu har det tydligen kommit en ny  fästing sjukdom. Hörde jag på radion.

De är äckliga. Jag hadde en krypande i Behån härom kvällen och jag har haft några som satt sig. Så de är inget att leka med.

När min första golden fick det  1999 så visste vi inte vad det var. Det tog 4 sjukhusbesök prover mm och  5500 kr att få veta det. Massor av  ledmedcin och panselin i en månad.        Hon blev ibland sjuk mitt i vintern utan att ha fått något bett. Det låg latent i kroppen.  Jobbigt för henne och jobbigt för mig de sista 3 åren.       Nu vet jag och vet att jag måste ha kåvepenin innom 24 timmar om det inte ska bli ledinflammation av det.

Det är min erfarenhet  Blossas Matte

Fridaaaa
0

#6 Ok för våran hund har fästingar med var år, dock inte så många som tur är. Men, sluppit det *pepparpeppartaiträ*.
Men det är inget vidare med fästingar, haft 1 på mig själv iår och jag har haft borrelia när jag var mindre.