"motionera" valp?
Halloj, man får ju inte gå längre sträckor med valpar.
Men vi släpper Sheldon lös på en fin fiskeplats och där springer han runt lyckligt som en galning och doppar tassarna i sjön och busar runt i högt gräs etc. Är det dåligt det med? kan jag låta honom springa runt som en galning en gång om dagen? för det gör han annars ändå, fast inne.
Kan jag gå ut och leka apport med honom?
P.s han är 10 veckor och 2 dagar
Våra hundar har alltid fått springa lösa och härja när de var valpar. Just nu har vi en valp på 4½mån hemma. Vi brukar åka ut till stugan eller ut i skogen och bara gå runt i nån timma eller så. Allt i valpens takt. Ingen som farit illa av det inte!
Sedan sover de gott som små grisar efteråt
Visst kan hunden få springa av sig på egna villkor. Med det menar jag att hunden självman springer och leker utan att vi jagar den eller kastar saker till den och inte heller själva promenerar utan att vi är stilla så hunden itne drivs till att springa. Inte heller att man har barn och andra hundar som är lösa samtidigt som driver hunden att springa mer än den orkar. Är det bara inte något som driver hunden framåt så kan man mer eller mindre låta den springa som den vill. Men med lite suunt förnuft såklart, om den inte självmant slutar leka efter en stund eller att den blir trött så ska man såklart bryta.
Självklart kan hunden få leka lös med andra hundar, men då är det viktigt att vara med som ägare och bryta leken innan det blir för mycket.
Leka aport? Det beror på vad du menar? Menar du att du kastar iväg en pinne som hunden springer efter och ska hämta så blankt nej! Aldrig i livet och dessutom inte med en liten valp. Det är inte många hundar som "mår bra" av en sådan lek. Däremot så kan man mkt väl leka "plocka upp" men valpen och lära den att ta upp saker från marken och ge till dig i handen. Detta blir i förlängningen aportering, men aportering innebär inte att man ska kasta iväg något utan det kan mkt väl råka ligga saker ute som hunden ska få plocka upp (tex at tman lagt ut en boll eller lkesak). Aportering är en mycket nyttig lek, om man leker den rätt. Men som sagt, att springa efter föremål som flyger iväg är ingen bra aporteringslek.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3 - Varför skulle man inte kunna kasta pinnar till hunden som den får hämta? Vad är det som gör att hunden mår dåligt av det? När den blir äldre alltså.
Ja din hund kan springa och rusa runt utan problem, hundar är inte gjorda av glas 
Självklart kan du leka apport med din hund! Det är nyttig träning och eb rolig lek 
#4 Att kasta pinnar eller leksaker till hunden innebär bara att hunden vilt ska springa efter något, hämta det och (om den själv vill) komma tillbaka för att få en ny omgång. Att kasta pinnar är det bästa sättet att skapa stress hos hunden, speciellt om du börjar när den är liten. Du kommer även att trötta ut valpen mer än den mår bra av eftersom den (om den tycker det är kul) hela tiden drivs till att springa mer och hundar förstår inte när det är dags att sluta.
Jakten att springa efter en pinne stressar igång hunden utan att någonsin varva ner den. Denna stress byggs upp hos hunden och det är inte nyttigt ovh väldigt onaturligt då hjärnan inte är byggd för det.
I jakten har man olika moment och dom innebär väldigt olika saker för hundens huvud, och hunden är gjord för att utöva dom olika delarna olika ofta/mycket.
- uppsökandet (spår/sök för att hitta bytet) (timmar)
- smygandet (att närma sig djuret och invänta anfall) (minuter)
- attacken (snabbt springa ikapp bytet) (sekunder)
- fällandet (fälla och döda bytet) (någon minu)
- ätandet (äta upp sin fångst) (många minuter upp till en timme)
För att få i sig sin föda så måste rovdjuret (hunden) lyckas ta sig till steg 5. Många timmar om dagen går åt till steg 1, att leta reda på var bytesdjuret befinner sig. När den hittar bytesdjuret så måste den lyckas ta sig så pass nära att den har chans att lyckas i en attack, det är olika hur mkt tid som används för detta, men oftast några minuter iaf. Steg 3 är attacken (springandet efter pinnen) och denna pågår oftast under några sekunder innan den förhoppningsvis går in på steg4 och dödar bytet för att sedan komma in på steg 5 och under ganska lång tid äta bytet. Om den inte lyckas attacken så kommer det inte att bli en ny attack förän om troligtvis några timmar. Det sker aldrig (eller ytterst sällan) att rovdjuret (hunden) får en ny chans att attackera inom några sekunder igen (vilket hunden får då man kastar pinne).
Det är inte farligt att kasta en pinne till en hund, speciellt inte en vuxen frisk hund. Men ingen hund mår bra av att gång på gång på gång utsättas för det adrenalinpåskjutet som sker vid en attack. Och gång på gång på gång på gång är oftast det som sker vid pinn-kastande.
Om man ska kasta pinne till den vuxna hunden (valpar jagas att springa för mycket av det och förstår inte när dom är trötta) så kasta bara ytterst få gånger åt gången (tex max 3 gånger) och se sedan till att hunden får tag i något som den kan ligga och stressa av med (tuggande är bra för avstressning, tex en pinne/ben/osv som hunden tuggar länge -flera minuter- på).
Olika individer klarar pinnkastning olika bra, lite grann ligger det i rasen och aveln för hur lätt hunden att att stressa ner efteråt men det är även till viss del inlärt. Har hunden lätt att stressa av så visst kan man väl kasta någon pinne någon gång, men inte gång på gång på gång. Soms agt, det är även till viss del inlärt och börjar man kasta pinnar med valpen så är risken stor att den stressar igång för mkt på det och inte lär sig stressa av. -Göra-ingenting-övningar är däremot något som lär valpen att varva ner och gör man det så kanske man har en hund som klarar av pinnar i framtiden.
Anledningen till att man inte ska låta valpar springa och leka hur mkt som helst och inte motioneras är pga att dom växer så det knakar. Det innebär att dom är väldigt sköra och ömtåliga som unga. Raser som ska bli väldigt stora är väldigt ömtåliga länge, raser som blir små är inte lika ömtåliga.
En grand danois ska inte ens springa så mkt som den själv vill och ofta rekomenderas att den inte springer alls, för motion påverkar tillväxtzonerna och hunden kan växa fel och tex få överben (precis som hästar som tränas hårt vid ung ålder). Med små och normalstora raser är det inte farligt att låta dom springa av sig, valpar har mycket energi, sålänge den inte drivs till att springa mer. Men en valp blir lätt överansträngd och det är inte en bra grund för att få en frisk vuxen hund. Så låt valpen springa, men med måtta och sunt förnuft. Låt den röra sig sålänge den är pigg men låt den itne bli övertrött och överansträngd.
#6 - Jo, varför man inte gör det med en valp är jag medveten om.
Okej, tack för att du förklarade. Alltid kul att lära sig något nytt.
En ny studie har visat att det är nästan bra om en valp är aktiv, för det ska motvärka HD/ED problem.
Hade gärna länkat en länk om denna studie men har ingen just nu.
Men det är ett intressant ämne.
"9 ja det är bra om dom är aktiva. Men dom ska inte drivas till att motioner mer än normalt, alltså mer än vad valpen självmant för sig. Raser som växer extremt fort ska man dock vara försiktig med för mkt motion pga risken för växtfel.
# 9
HD/ED är ärftligt o kan inte provoceras fram av vare sig det ena eller andra om hunden inte har predispossition för det.
Naturligtvis skall valpar få röra sig ordentligt, men de skall inte motioneras eller leka apportlekar med.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#11 Jag har ännu inte läst någon ny studie på att man helt känner till orsaken till HD/ED. Har du?
Vad jag vet så gissar man att HD/ED är ärftligt (eller ja man är väl mer eller mindre säker på att det iaf till en del är ärftligt, men man vet inte om det är enda orsak). Men genuppsättningen är så bred så den går inte helt att följa och därmed inte heller helt att fastställa.
#9 Jag skulle gärna läsa mer om detta. Har du någon aning om var studien finns att läsa eller vem det är som gjort studien?
är det inte självklart att en valp ska röra på sig?
Den måste bygga muskler för att INTE få problem med höfter och knän och andra leder. MEN om aman är ute och går i rask takt eller motionerar på liknande sätt så kan man lätt överasntränga leder och annat.
Det är som små barn, de ska också röra på sig, men de ska inte motionera. Det är skillnad.
Här har mina vart lösa och även gått mindre promenader. Det du beskriver TS tror jag bara är bra för eran valp, inte tar jag tid på mina när dom var mindre o höll dom sen stilla 
Jag är ute på längre än 5 minuters promenade med min valp MEN själva sträckan skulle tagit 5 minuter med min stora hund. Men med valpen kanske den tar 20 min eller ännu längre bereonde på hur länge vi bestämmer att vi ska vara ute.
Men då får hon skutta runt fritt, nosa och lägga sig ned som hon känner för. När hon börjar bli trött så får hon åka arm en stund och sen kan hon få springa fritt igen.
För mig är det jätteviktigt att hon får bygga muskler så hon blir stark i kroppen, med starka muskler kan man ha kassa leder utan att ha bekymmer av det (något som jag själv har erfarenhet av, jag måste själv stärka mina muskelr för att jag har överrörliga leder).
Min valp får brottas med min vuxna hund, springa i i skog och mark, men under kontrollerade former. Eftersom en valp inet alltid kan bedömma själv om den behöver vila får man gå in och styra upp ibland :)
#14 Jo jag tror att vår valp (Sheldon) mår bra av detta. Vi brukar åka bil till ett ställe som egentligen bara ligger 3 km bort men han kan ju inte gå så långt än. Där släpper vi honom lös på en liten ö som det går bro till, där är det superfint. Han skuttar och springer som en galning och ser ut att vara världens lyckligaste hund när han fritt får hoppa runt i gräset eller plaska ner i vattnet eller bara nosa runt. När vi kommer hem är det ju inte så fel heller att han somnar gott :)
#16 Låter gott =)
16 här satt vi mycket ute då det oxå var sommar Enja kom till oss som liten valp :) Jag hade med mig en bädd ut o la den i skuggan där fanns även vatten, hon lärde sig rätt så snabbt att sova ute men så hade hon syrran (våran fd hund) med sig som var så söt o la sig brevid för få henne sova. Så är ni där länge så kan jag rek att ni varvar ner han oxå lite kanske ta med er bädd o tuggpinne så han varvar ner lite om ni är där längre stund iaf :) Men tycker det låter toppen det du beskriver han får leka mycket själv upptäcka "ön" o vatten.