Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 3296 ggr
[Highonbluetomorrows]
1

Finsk lapphund: uppfödare?

Finns det någon uppfödare av finsk lapphund som stämmer in på följande kriterier?

• Friska avelsdjur. Inga c-höfter i avel om inte hunden UTMÄRKER sig på annat sätt, med rejäla meriter (inte något fjuttigt LP1).
  • Tidigare bra höftstatistik på olika kullar.
  • Arbetsvilliga hundar! Gärna meriterade inom någon hundsport som lydnad, agility eller spår. Alternativt vallning, men jag personligen kan inte valla med hunden.
  • Gärna MH-testade eller med genomfört BHP. Absolut inga nervösa, aggressiva eller på annat sätt mentalt instabila avelsdjur.
  • Potential till bruna eller ljusa (creme/vit) valpar.

Vet du någon kennel som det här stämmer in på? Har du någon annan kennel du vill rekommendera (med motivering!).

Dosi
0

Herding Intstinct's är första som jag kommer att tänka på, har både svensk och finsk lapphund. Dom verkar ha ett stort intresse för att aktivera sina hundar med både spår och agillity och vill att bra egenskaper förs vidare :)

[Highonbluetomorrows]
0

#1. Tack för svar! Jag har hört om den kenneln innan - men det kan väl inte vara den enda som satsar på en sund och någorlunda arbetande finsk lapphund :(?

Vargafrost
0

Jag kan tänka mig att du får fler svar inne på Spetsar & urhundar.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Alexandra-S
0

Dalåbergs kennel!
Jag bor med (det är min kompis hund) en helt underbar - brun - finne därifrån. Han är verkligen 'perfekt' om man nu får säga så. Han älskar att jobba, har en tydlig av/på knapp och han älskar människor.
Han har A höfter, vilket jag vet att alla hans syskon har också.

Planerar du att skaffa hund snart? :)

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[Highonbluetomorrows]
1

#3. Ska fråga där också! Men jag upplever det tvärtom som att man får fler svar inne på huvudhundforumet (detta) än på de andra, även om det gäller "deras" områden.

#4. Tack ska kolla in :). Och nej tyvärr inte..

Dosi
0

Dalåbergs kennel har urfina hundar, men de håller inte på med någon speciell aktivitet eller satsar på speciella arbetande linjer, dock inte sagt att man inte kan få en fin lappis som vill jobba därifrån :) Min lappis pappa är därifrån och jag bor ca 1 mil från kenneln :) Yvonne som har den är supertrevlig!

[Highonbluetomorrows]
0

#4 #6. Jag kollade på sidan och uppfödaren verkar i alla fall vara väldigt seriös med att hålla koll på kullarnas höftstatistik, vilket är positivt då de generellt har en bra statistik också. Glad Himla tråkigt att höfterna är så pass dåliga inom rasen och att så många bara avlar "för sällskap/utställning" och försummar den arbetande hunden..

#Dosi du verkar ha bra koll, vet du någon annan än Herding Instincts som kör med arbetande linjer?

Dosi
0

#7. Nja, bra koll vet jag inte om jag har :D Har själv börjat kolla runt då jag skulle vilja ha en tik en gång i framtiden med de egenskaper du själv söker :) Jag tror medlemmen "lukasfelix" kan ge dig bättre tips :)