Hoppade på tre ben..
Vad innebär det när en hund hoppar på tre ben på vissa gräsmattor (men aldrig annars)? Det är en liten, nätt hund som lätt hoppar runt, ibland ställer han sig på "händerna" när han kissar osv.
Men är det för att han anser att gräsmattan är obehaglig, är det svårt att ta sig över den (det är en vääääldigt liten hund) eller kan det betyda att han har ont? Det såg ju onekligen rätt lustigt ut, men var kanske inte så lustigt för hunden =/.
Vad tror ni det kan ha varit? Obs. Han gick helt som vanligt direkt efter gräsmattan, även vissa bitar på gräsmattan.
Är det bakben han hoppar med så kan ha problem med knät.
Vanligt att dom visar det där det är lite jobbigare att gå typ gräs,sand och mossa.
Patella luxation kan ge liknande symptomer att ett ben kan "haka" upp sig.
Men sedan finns det hundar som har olika "kisstilar" och bla står och väger på frambenen.
≧◔◡◔≦
En del småhundar ffa, ogillar att bli blöt om tassarna, så om det har regnat kan de hoppa på frambenen
Finns det andra tecken på patella? Det är en liten ras, praszky krysarek- (stavning?) som hänger med i fin fart. Är sex år gammal. Jag har tänkt fråga hans matte/husse (jag är dagmatte) om han hade ont i benet eftersom jag fick ett infall häromdagen att hans gångstil är lite annorlunda där bak - men jag har dålig koll och är absolut inte bra på hundkroppen och hur det "ska" se ut när de rör sig.
Han har även "fobi" mot hala golv typ i trapphus, och verkar ogilla när man byter underlag överlag.
#3. Tror inte det var blött, men jag vet faktiskt inte. Det regnade häromdagen trots allt. Då var vi för övrigt ute och han gick som vanligt, fast då var det mest på trottoar.
Symtom på patella är att dem håller upp ett bakben vid olika tillfällen, kan vara samma ben eller olika, tex min hund höll upp ett ben när han gick i trappor ibland, aldríg annars, och reagerade inte när man kände på benet, han hade patella på båda bak.
Min nuvarande hund lyfter på ett ben ibland när han hoppar in i galopp, när det är blött, kallt eller annars konstigt för tassarna. Han har inte patella.
Är det patella MÅSTE man kolla upp det för ju längre dem går med det ju sämre blir det och till slut kanske det blir så illa att det inte går att operera och gör ont för hunden…
Patella kollas hos en ortoped (special utbildad) och kostar ca 1.000 kr.