Foder-frågor
Hej! Har några frågor ang. foder…
-Ni som barfar, var köper ni erat foder eller vad man nu kallar det?
-en till fråga ang, barf, hur mycket kostar det varje månad?
-färskfoder, vart förvarar ni som använder det någonstans?
-hur mycket kostar torrfoder respektive färskfoder av bra kvalitet?
-var köper ni erat torrfoder/färskfoder?
tacksam för svar!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Kollat på barf iFokus? Jag lägger de färdigskurna korvarna i plastpåsar, som jag förvarar i vår frys. Svårare än så är det inte. Färskfodret kostar 18kr per 500g. Jag köper det på djuraffären (no shit), en Arken zoo för övrigt.
visste inte ens att det fanns barf iFokus haha…
okej så man behöver inte stora frysboxar?
vad bra!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 Beror väl kanske på hur stor hund man har ;D för min hund räckte en korv med 500 gram i över en vecka, så jag handlade tre-fyra korvar åt gången. Dom tar inte så stor plats.
Jag BARF:ar inte (har gjort några år, men tyckte inte om resutatet) utan ger färskfoder.
Jag förvarar imin vanliga frys och två lådor är förbehållna hundarna för mat, frysta ben mm.
Jag krånglar till det för mig och ger av två sorter. En köps här i stan (Vom och Hundemat på Arken Zoo)) och den andtra i grannstaden (Bravo som köpt på Djur och Uteliv i Linköping).
Prismässigt blir det ingen direkt skillnad om man har ett kvalitets-torrfoder eller ger färskfoder - det kan tom bli billigare med färskfoder beroende på vilken sort man köper.
Mina två heeler kostar mig runt 250 kr i mat per månad.
Det enda färskfoder jag har erfarenhet av är Vom og hundemat, och det torrfoder som jag tycker absolut bäst om är Standardt Normal. Om man jämför de två så skulle det bli ungefär dubbelt så dyrt för mig med färkfoder jämfört med torrfoder.
Jag förvarar färskfodret i frys helt enkelt. En 500g-korv är ungefär lika stor som en sån där liten korv med risgrynsgröt som man kan köpa i affär. På VoHs hemsida kan man på startsidan skriva i hur mycket ens hund väger och se hur mycket foder den bör ha per dag (på ett ungefär såklart). Då kan man lätt räkna ut hur mycket det går åt och hur mycket man kan behöva köpa. På hemsidan finns även alla återförsäljare uppskrivna. Bor man långt ifrån affären behöver man ju ingen megastor frys om man har en liten hund, men har man en stor hund kan det bli bökigt. Bor man närmare kan det ju fungera även för en större hund eftersom man då bara kan handla oftare.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
VoH är ju då även det absolut dyraste färskfodret tyvärr.
Men också det enda utan spannmål vad det verkar som? Jag började köpa det som utfyllnad/lite gott till min tant och då blev det absolut så att jag ville ha spannmålsfritt om det gick att få.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm