Hund knäpp av kemisk kastrering?
Det kan dom bli - och så även av operativ kastrering. Eller inte aggressiva av själva kastreringen, men då hormonerna inte längre stämmer så kan hunden bli mer osäker och visa det i aggressivitet.
En mycket osäker hund kan t ex bli mycket värre efter kastrering.
Okej, ringde min vet. pga att min 4½ åriga blandrashane hade fått väldiga problem med förhudskatarr, det ända som hjälpte var kastrering sa hon. Hon tyckte vi skulle prova kemisk först. Tyckte det lät bra och nu har det gått en månad sen han fått sprutan.
I vanliga fall har jag han lös överallt, han går fot, bryr sig inte om andra djur eller människor överhuvudtaget. hemma är han kanonlugn, ligger helst och sover eller biter på sitt godis. han gör allt jag säger, har alltid haft världens pli på honom.
Men en vecka efter sprutan var jag och min syster i skogen med hundarna som vanligt, då min hund tröck ner hennes tik 3-4 gånger på väldigt kort tid. Inte så att han högg eller så, utan sa ifrån och tröck ner.
I förrgår sprang han på en hund och började bråka, då förstod jag att jag inte kunde ha han lös utan att ha han bredvid hela tiden. Han har aldrig visat det här förut, blev väldigt orolig.
igår hände det värsta, det började med att jag och min hund låg i soffan och kramades, väntade på en kompis och hennes 3 chiuauer, vi skulle släppa dom på ett ställe. Hade hela tiden uppsikt över hunden och han kom när jag sa till. Helt plötsligt lyssnade han inte, utan bara stack. fick panik då jag aldrig varit med om det här, johanna(min vän) sprang efter bort till skogen, och jag hörde hur det vråla där ute, men fick inte tag på min hund. efte några minuter så sprang ett rådjur förbi mig, men min hund kom inte iaf, utan det lät fortfarande i skogen.
Sen när han väl kommer tillbaka efter ca 20 min så är min hund blodig, och en tjej hade sett hur han bett ett rådjurskid.
Vad är det som händer? är det jaktinstinkt eller är har han blivit knäpp i huvet?
Efter detta hände va han som vanligt och ville gosa! :( :O
Jag har hört en skräckhistoria om en hund som blev riktigt fel efter en kemisk kastrering och han högg ett barn så den historien slutade tyärr med att hunden blev avlivad när det enda "problemet" som förelåg kemisk kastrering var för att han blev så väldigt påverkad av löptikar. Annars inga osäkerheter eller liknande.
Däremot så undrar jag vad ni gjorde med kidet, viltet swka vara fredat såhär års och om du märkt av att det inte fungerat med lösgående så bör ju hunden hållas kopplad. Oavsett om det är en olycka eller inte så har ju ett brott mot jaktlagen begåtts nu, hoppas ni har kontaktat länsstyrelse och/eller polis =/
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag ringde 2 veterinärer, ena sa att det va helt normalt att hundar gjorde så, det blev tydligen så när jaktinstinkten satte till i huvet på dom. Andra tyckte det också att det va vanligt pga jaktinstinkt. och att sprutan kunde hjälpa till också.
Utan vi skulle vänta ut sprutan och se hur han blev när den gått ut, nu har jag koppel på han överallt, tom på baksidan som är inhängnad.
Vi letade upp kidet, den va knappt skadad. hade ett bett på ett bakben.
ringde kommunen.
men ville ändå diskutera detta då jag mår fruktansvärt dåligt över det här!! :/
Det beror väl på hur mycket koll du har haft på honom innan, har du haft ett bra inkall och kunnat bryta men det försvunnit i samband med den kemiska kastrationen tycker jag du borde ta upp det med veterinären som gjorde den. Beteendeförändringar är ju något man får räkna med, och är väl i mångt och mycket varför man genomför det, bortsett från att man är ute efter positiva resultat. Eftersom det finns en del som har upptäckt plötslig aggressivitet och otroliga personlighetsförändringar i och med en kemisk kastrering så är det ju bra om du uppmärksammar din veterinär om det. Det är ju tyvärr lätt att vara efterklok och det är klart att det är bra att ha hunden kopplad efter incidenten, däremot kan det kanske vara en överdrift om det är en såpass bra inhägnad att det inte är någon risk att hunden tar sig ut.
Kidet har förmodligen dött med tanke på hur lätt de kan hamna i chocktillstånd som faktiskt är dödligt, bra att ni anmälde det i alla fall och jag hoppas att det löser sig med den biten också.
I text kanske jag uppfattas som rätt krass och elak nu, det är inte menat som så utan bara att informera. Många tänker tyvärr inte på att anmäla skadat vilt, utan struntar bara i det 
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
precis, har alltid haft superbra pli på honom. därför allt kommer som en chock för mig nu! idag har han träffat flera olika hundar, barn osv. han är bara super glad och pussas. inget agg alls! ska ringa min vet. imorgon, då hon ej va på plats idag.
man måste anmäla sånt, min första tanke va " ska jag avliva min hund nu? " aggressiva hundar är farliga, kan ju slå slint i huvet på dom. är väldigt försiktig med djur överhuvudtaget.
Vet inte om kemisk och chipkastrering är samma men enligt veterinären som gav mina två chipkastrering för några år sedan så produceras det mycket testeron i hanhunden i början men som sedan försvinner helt, under den tiden kan hunden vara extra jobbig. Det kanske är så för honom just nu?
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Vet inte riktigt, tror det är samma sak. Och hoppas det blir bättre!! :) tack för alla svar!