Din bästa och sämsta sida i hundträning
Vilken är DINA bästa och sämsta sida när det gäller hundträning? Min starkaste- Jag planerar alla träningspass väldigt noga och sätter upp mål med varje träningspass. Även mitt tålamod. Min svagaste- Jag är perfektionist, detaljer är otroligt viktigt för mig, det är både positivt och negativt men ibland går jag lite väl långt med detaljerna i lydnadsträningen. Har hört det på tok för ofta. Det är tur att jag har en hund som inte tröttnar ;).
Medarbetare på brukshundraser.
Haha oj….. jag är precis som dig ….
Min bästa sida: Planerar och utvärderar träningspass, sätter upp mål och delmål
Min sämsta sida: Vääääldigt noggrann och analyserar lite för mycket ibland :P
Sämsta sida: dålig på att säga ifrån. Hundar tar mig sällan på allvar… Kanske därför jag är så fast i positiva metoder, klassiska dominansmetoder är ju helt värdelösa för jag är inte auktoritär någonstans :P. Lite skämt åsido, jag kör med positiva metoder för att jag anser det vara rätt. Men jag önskar ändå att jag skulle våga säga nej så att hunden förstod och brydde sig om det.
Bästa sida: Är väldigt engagerad som hundtränare, även om det "bara" är mina daghundar (jag har ingen egen hund). Jag behandlar daghundarna som mina egna :). De märker att jag har kul och det motiverar dem i sin tur. Jag är bra på att förstå att det är JAG som gör misstag - sällan hunden, vilket gör att jag blir väldigt pedagogisk. Jag fortsätter länge att berömma djuren för saker de gör som jag vill se mer av.
Mina katter kan en massa tricks pga jag är uthållig och engagerad. 
Kommer inte på min bästa sida just nu
Men min sämsta sida är att jag ibland inte har något tålamod, fattar dom inte så fort som jag vill då tycker jag det är jobbigt och vet inte riktigt vad jag ska göra. Men då brukar jag sluta träna för jag vet att det ändå inte kommer funka. Det kanske är min bästa sida, att jag slutar träna i dom situationerna.
Min blogg: http://jessikashundliv.blogspot.se/
Bästa sida: Jag verkar vara väldigt bra på att göra mig förstådd; hundar förstår vad jag menar väldigt fort. Behöver oftast väldigt, vldigt små 'hjälper' (ryttarskadad) för att få hunden att förstå, även med hundar jag träffar för första gången.
'Sämsta' sida: Tar allt för ofta pauser, precis som i ridningen. Är det ingen där som säger att 'kom igen, en bra stund till orkar de' så tar jag paus alltför fort. Inom hundträningen betyder det att jag slänger mig ner på marken och myser, eller bara busar en stund. Väldigt uppskattat, men jag märker ju att det är svårt att få ihop ett så givande arbetspass som jag vet att det skule bli om jag tog mindre pauser.
Bästa sida: Kommer snabbt på lösningar på problem (som jag tycker funkar för min hund) i träning, när vi fastnat till exempel.
Sämsta sida: Jag vill gärna att resultat ska hända nu, har inte så mycket tålamod, vilket passar sig rätt illa med den typ av hund jag har. Tyvärr.
Sämsta sida är väl mitt tålamod. Vissa dagar har jag inget tålamod överhuvudtaget och då är det ingen idé att träna hunden.
Bästa sida är väl att jag är ganska påhittig och har många idéer på vad man kan lära in osv. Är också engagerad och nogrann.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Intressant tråd!
Bästa sida: Jag är väldigt konsekvent och vet vad jag vill.
Sämsta sida: Minsta bakslag och jag kan tappa motivationen helt. Har hänt allt för många gånger att jag bara brytit ihop.
Bästa sida: Lyckats få väldigt bra kontakt och relation till min hund (Pin, har bara haft Sansa i två veckor än) vilket gör att han älskar att göra mig stolt
. Det gör också att jag kan ge väldigt bra belöning, inte bara godis/leksak utan även beröm, han nöjer sig med lite.
Sämsta sida: Inga tidigare erfarenheter av att träna hund, vilket gör att jag inte riktigt är helt säker och bekväm i det jag gör. Kan vara väldigt otydlig
.
Bästa sida:
Jag har nog universums längsta tålamod när det gäller hundträning. Det är kanske något man får om man bestämmer sig för att tävla lydnad osv med vinthund ;) Det får helt enkelt ta den tid det tar att lära in ett moment. Det tog oss ungefär ett år från att jag började försöka träna fotgående tills vi fick till ett bra fotgående MED kontakt. Men åh, vad det var värt det. Dessutom är jag bra på att peppa omotiverade hundar till att jobba lite ändå.
Sämsta sida:
Jag är dålig på att strukturera upp träningen, planera träningen osv. Det har blivit bättre, men det känns många gånger onödigt att planera när jag vet att hunden kanske inte alls har lust att träna den dag jag tänkt träna, mest troligt bara vill träna 5-10 min (man hinner inte såå mycket då och att traggla moment är hela tiden uteslutet). Å andra sidan skulle hon säkert få bättre uthållighet och kanske mer lust att träna det jag ville träna om jag faktiskt gjorde ett seriöst försök till att planera träningen bättre.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Min sämsta sida måste vara att tålamodet tar slut lite väl snabbt ibland och att jag kan känna mig frustrerad när jag inte ser något som helst resultat. Sluta dra i kopplet-träningen tex.. snacka om att vispa grädde utan elvisp..!
En bra sida skulle kunna vara att jag inser att det inte är nån idé att träna vid såna tillfällen, tar hellre en paus eller lämnar över kopplet till husse om jag känner mig det minsta negativ. Det är ju inte Lilys fel att vi inte visat henne tidigare hur vi vill att hon ska göra :)