Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1008 ggr
loviisa
0

Lapsk vallhund?

Såg en kort notis om en lapsk vallhund idag och fastnade för hunden på bilden och satte mig och googlade rasen. Verkar vara en toppen ras och oerhört fin! Kollade på olika uppfödares hemsidor osv.

Men jag vill veta lite mer om denna ras, är ju enkelt för rasfantaserna för  en ras att de bara ser de ljusa i rasen.. Flört

Hur är den som familjehund?
Hur krävande är den?
Lättlärd?
Funkar den i ''staden''?

Blir de så att de klättrar på väggarna om de tex skulle vara så att man är sjuk ett tag och ej kan aktivera den normalt?
Vad har ni för erfarenheter / bild av rasen?

Annat bra / roligt att veta om rasen? :)

Jag skulle ju då nog inte heller valla med min hund, tänkt mig agillity, lydnad, löpning, kanske spår osv.. blir min första hund sen då när jag är färdig med skola osv.

----

(Tolka mig rätt: jag ska inte köpa en hund nu bara för att jag såg en bild på den, det är ett par år tills jag kan köpa min första hund och jag är ständigt öppen för nya raser att skriva ned för framtida köp att läsa på om.
Jag är även medveten om att alla hundar behöver aktivitering och stimulans varje dag men undrar i vilken dos liksom en rottis kräver ju faktiskt mer aktivering än tex en.. Chihuahua. så missförstå mig ej.)

lovisa