avmaskning

Jag har hört både en gång om året och en gång i halvåret.. Jag avmaskar en gång om året iallafall.
Jag har aldrig sett min hund ha mask, men vad jag har läst är att hunden brukar avmagra och sen inte kunna gå upp i vikt och även att man ska kunna se mask i avföringen.
du ser om hunden har mask genom att den har maskar i avföringen, eller spyr upp någon mask, eller att hunden magrar trots att den äter bra…
avmaska ska man undvika om hunden inte har mask då medlet tar bort en del viktiga, naturliga bakterier i tarmen… avmaska alltså bara om du ser att den har mask.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Är det svårt att avgöra om hunden har mask eller inte så kan man köpa "Kolla masken" på apoteket.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

okej tack för svaren
för vi har inte avmaskat min hund på ett helt år om inte mer, om han inte har mask på dom åren ska man avmaska ändå? eller?
han mår bra och har inte sett nåra maskar..

#4 Avmaska en gång per år iallafall även om man inte ser någon mask.
#5 att man ska avmaska 1 ggn/år är gammalt… nya rön visar att det skadar mer än hjälper…
Det finns dock tillfällen då de rekommenderar regelbunden avmasknig (1-2 ggr/år), och det är i miljöer med högt smittryck, ex kennlar.
/Ingalill
Det kommer nya rön ang avmaskning hela tiden. Under den här tiden vi hållit på med valpar har det varit olika avmasknings råd flera gånger. Man blir snurrig
Vi har jakthundar och avmaskar dom efter jaktsässongen. Man vet ju inte vad dom stoppar i sej.
#0 Ser hunden ut att må bra finns det nog ingen orsak. Men för att vara på den säkra sidan så tycker jag du tar kontakt med en veterinär och frågar. Det behöver du ju inte beställa någon tid för. Åk över till någon praktik och fråga.

Okej, skall ringa och fråga så får vi se hur vi gör, blev bara nyfiken på hur ofta man skulle göra det eftersom vi inte gjort det på länge:P
#7 ja, har man valpar ska man ju avmaska förståss;) jakt kan ju oxå kanske ligga i gruppen med högt smittryck så det kanske jag oxå skulle göra;)
läser man bruksanvisningen till tex Axilur står bara att man bör avmaska dräktiga tikar, valpar… finns ingenting om att man ska avmaska varje år längre. det har stått förut men är borttaget sedan länge…
en liten (kanske dum) jämförelse.. om ni har småbarn, avmaskar ni dem varje år i förebyggande syfte? (det vanliga svaret på den frågan brukar vara "nej, men hundar äter en massa skit" men det gör faktiskt små barn oxå… att små barn inte stoppar i munnen det de hittar är ganska sällsynt;p)
/Ingalill

Inför vaccinationer, minst.
Har hunden maskar då orkar kroppen inte bygga upp infektionförsvaret som det skall.

vi vaccinerade honom för kanske 1månad sen, men han hade inga maskar då eller nu

Någon som vet hur pass mycket mask smittar. Jag har inte maskat av mina 3 hundar på 3år för att jag ej har sett någon mask och de är friska för övrigt och jag vill inte maska av i onödan då jag är säker på att det inte är hälsosamt. Då jag kommer skaffa mig en valp inom sinom tid så kanske en avmaskning behövs på hela gänget. Det jag undrar då är om man kan köpa "kolla masken" och ta prov från en av hundarna eller om jag måste köpa en "kolla masken" till varje hund?
#12 Olika maskarter smittar på olika sätt. En del smittar lättare än andra, men alla smittar lätt mellan hundar, helst om de bor ihop.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag avmaskar bara om jag misstänker mask.
Arras är 2 år nu, och det är första gången nu som jag avmaskar honom.
Tjatte har varit dålig i magen några dagar nu. Fisig å bajsar löst. Idag kom det ut nån slemmig hög, såg ut att va nå långt runt hopkrullat som kom ut. Det såg inte ut att röra på sej, men kan det ha varit mask? Det va liksom som äggvita fast fastare i konsistensen, långt å smalt såg det ut att va, ljusbrunt.
Kan mask göra hunden lös i magen?
Om det nu inte va mask, vågar jag avmaska honom ändå eller riskerar jag att reta upp hans mage mer?

Jag avmaskade Findus direkt när jag fick honom eftersom tidigare ägare slarvat med det när han var valp.
Sen när jag skaffade valp avmaskade jag alla djuren samtidigt.
För ca en månad sen upptäckte jag att en av katterna kräktes mask så då tog jag hela gänget igen. Jag har pratat med veterinär som rekommenderar en gång / år till hundar men oftare om man har katt. Apoteket vill inte att man avmaskar alla djur samtidigt….
Jag har nu bestämt mig för att ta alla djur samtidigt när jag ser att något djur har mask. Rätt eller fel vet jag inte.
Tog upp frågan på hundklubben då Felix gick valpkurs men inte ens instruktörerna var eniga. Och mina hundar äter mycket som inte är bra, får presenter av katterna eller hittaar annat ute.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Avmaskar aldrig mina hundar och kommer endast göra det om de visar sig ha mask. Skulle inte utsätta dem för dessa medel om det inte var nödvändigt.
Min äldsta tik är 8 år och aldrig avmaskad. Har aldrig behövts. Man gör hunden en otjänst att maska dem om de inte visar sig ha mask.
Som många säger så är de nya rönen att endast avmaska vid behov. Valpar och dräktiga tikar är annorlunda.

Hur gör man med unghundar, tänkte på Alice som gärna äter lite allt möjligt och springer mycket i skog och mark?
Jag maskar av den dagen dom har mask, INTE innan.
Själv köper jag kolla maskentestet på apoteket, det står tydligt överallt att man inte ska maska av i onödan tillomed på avmaskningspreparaten.
18 köp kollamasken testet om du mistänker mask annars ser man ju mask i avföringen eller om de spyr upp en.