Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1436 ggr
undulat_
0

Träningstid

Har lånat hem några hundböcker varav den jag börjat titta i är en bok om aktivering. De skriver att man kan aktivera sin hund mentalt i 15-20 min varje dag. Jag har kört på mer än så. 5-10 min åt gången.

Det låter lite lite?

Hur mycket tid ägnar ni åt mentalträning varje dag med hunden?

Sedan är jag nyfiken på hur mycket tid ni ägnar åt lydnadsträning varje dag?

Vill få ett hum om hur mycket man ska träna av varje. Min cavalier är 9 mån och inte tränad sedan tidigare i kontakt eller lydnad.

[Besan]
1

Jag tror det beror på individ till individ hur mkt man kan träna :)

Sen så har jag en liten valp nu så vi kör inte direkt någon lydnadsträning men kontakt och lite sitt gör vi och jag försöker lära mig hans gränser så för mig brukar det bli att jag kör 1-2 min åt gången sådär spontant ibland… man ska ju sluta medan de fortf. tycker de är roligt. Vissa kör ju längre men eftersom han är valp och lätt blir uttråkad så får jag börja lite lätt!

Nej men jag tror helt enkelt inte att du ska stirra dig blind på vad det står i böckerna, utan gå mer på magkänsla är nog mitt råd! :)

ha det så bra

Maja2
0

Det finns nog inget som säger hur mycket man SKA träna i lydnad varje dag. Det handlar om ras och individ. Vissa raser och individer kräver och tål betydligt mer än andra.