Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2827 ggr
EmelieKelly
0

En älg!

Känner mig livrädd för att gå utanför tomten just nu. Var ute med min hund och familj i skogen vid Nämdö då det plötsligt dyker upp en gigantisk älg. Vi stannar och helt plötsligt springer älgen emot oss så min bror var nära att bli nedtrampad. Sedan ställer vi oss vid ett träd och älgen står 20 meter ifrån oss och äter gräs så vi kommer inte förbi och kan inte gå hem. Älgen var helt orädd och vi fick stå där i 10 minuter för att sedan springa en omväg hem. Gräset var till magen och vi sprang med en hund och en treåring.. Är det normalt beteende för en älg att inte vara rädd för människor? Jag trodde att älgar var rädda för oss och kunde bara attackera om den har ett föl (heter det föl?). Denna hade ju INTE ett föl. Kan älgen ha känt min hunds lukt och därför fått typ panik? Attackerar älgar hundar? Min mormor trodde att den var ute efter min hund och sa gå iväg med hunden, men jag var livrädd och det ända jag ville var att hålla om henne. Jag kommer aldrig våga mig ut i skogen igen, hela ön består typ av skog… Kan man inte på nått sätt flytta älgen eller göra något drastiskt. Kanske lite egoistiskt men efter att ha vart nära döden och stått och skakat i skogen i 10 minuter så vill jag inget annat än att bli av med den! Den har även synts till vid hus och är inte alls rädd…. Vad ska man göra?!

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

Maja2
1

En älg är inget rovdjur och var på så sätt inte "ute efter" vare sig dig eller eran hund. De tillfällen då en älgko går till anfall, är om den har kalvar och känner att man kommer för nära. I ditt fall verkar det mer som att vinden låg så att hon inte kände vittringen av er när hon stod och åt helt enkelt.

CelsiusT
1

Att älgen ville atackera hunden är högst otroligt i mina ögon. Hundar jagar älgar, inte tvärt om. Däremot så finns det folk som gillar att titta på älgar och därför lägger ut äpplen i trädgården för att älgen ska komma nära dom så dom kan titta och fotografera. Älgar är generellt sett ganska så aktsamma kring folk, men inte vrålrädd så som rådjur.

Jag stöter ofta på älgar när jag är i skogen, både till häst och till fots. Backa undan och gå en annan väg om älgen står ivägen. Om älgen sprang emot er så kanske det var för att den blev skrämd av något (eller helt enkelt var påväg dit och inte brydde sig så mkt om er). En älg attackerar inte varken människor eller hundar om man inte uppträder hotfullt (kommer för nära, går emot dom, stirrar på dom, kommer för nära kalven eller mellan kalv och ko osv).

Var det en fjolårskalv eller vuxen? Ko eller tjur?

Medarbetare på westernridning.ifokus

EmelieKelly
0

Man blir lite orolig också när en tjej med två hundar på grannön blev attackerad. Älgen hade stått framför och försökt få tag på henne och hon låg ihopkurad med hundarna. Hon fick ringa 112 och det kom ambulanshelikopter, som älgen också attackerade. Den älgen fick dom skjuta. På ett annat ställe fick dom också skjuta en älg för dom blir för tama och är inte rädda för människor… Men den kunde ju ha sprungit åt andra hållet, vi stog i en klunga och den sprang rakt emot oss, det låter ju inte som den flydde då?

CelsiusT
0

#3 Men den kanske inte såg/kände lukten av er. Flyr den så tar den bästa vägen därifrån bara.

Gjorde älgen något hotfullt mot er? Mer än att springa mot er vill säga?

Medarbetare på westernridning.ifokus

EmelieKelly
0

Jag har inte så stor koll på älgar och därför vill jag gärna veta lite! Vi gjorde inget mer än att stå stilla och då sprang den emot oss, sedan stannad den när vi flydde in bakom träd och fortsatte äta. Den kanske inte såg oss men jag tänkte att vi var 6 stycken där som pratade och gick runt och plötsligt dök den upp bakom oss. Hunden gjorde inget heller.

Maja2
1

#5 Du kan vara helt lugn, och gå ut som vanligt.

EmelieKelly
0

#6 ska försöka lugna ner mig lite. Nu vet jag iallafall att den förmodligen ite var ute efter hunden! Själv kommer jag nog inte våga gå och problemet är att mamma vågar inte gå i skogen nu. Hela familjen är lika fega efter detta. Men det är väl bara att försöka!

[Alenzi]
0

Jag är också livrädd för älgar, jag blev jagad av en älgko när jag promenerade med min hund i skogen för sju år sedan.