Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1567 ggr
[Jessica-B]
0

Hundleksaker

Vad säger ni om hundleksaker? Det finns många olika typer, i många olika material, storlek och form, hårda som mjuka, vissa mer mentalt stimulerande än andra. Finns det någon leksak eller t.ex. ett visst material man bör undvika att ge sin hund?

Och hur påverkar vissa/alla leksaker hundens tänder? Är det något man bör tänka på innan man köper leksaker?

Är vissa leksaker att föredra för enbart vissa raser/storlek på hund osv?

I allmänhet - vad säger ni om hundleksaker? vad behöver man tänka på?

Var snäll mot mig nu, för jag har aldrig haft hund, och försöker bara lära mig. Cool

Amandla
2

Bästa rådet jag har att ge är att inte köpa några dyra leksaker till sin valp/hund innan man vet vad den gillar, om den är väldigt hårdhänt, om den har stort tuggbehov eller om den mördar mjukisleksaker direkt osv.

CelsiusT
1

Leksaker är ju allt som går att leka med, så att rabbla upp allt som man ska undvika som leksaker blir lite svårt (tex vissa hundar gillar att leka med stenar men det får man ju räkna ut själv att det inte är bra).

Leksaker som inte köps som "hundleksak" bör vara noga genomtänkta och anpassade efter individen. En socka med en knut på kan vara en perfekt leksak för den ena hunden medan den kan vara livsfarlig för en annan (vissa hundar kan inte få dom i sig, medan andra lätt kan råka svälja och då kan det fastna).

Min hund dödar allt vad leksaker heter så här används sådana leksaker som är svåra att bita sönder (tex kong) alternativt extremt billiga leksaker (tex begagnade barnleksaker som är okej till barn från 0 år).

Att tänak på är att det inte ska gå att få loss bitar som blir farliga om hunden sväljer och inte heller ska det gå att svälja hela leksaken. Det ska inte skada hundens tänder (tex stenar). Bra är sedan om det inte skadar eller stör omgivningen (pipleksaker stör fruktansvärt när man försöker se på tv, hårda leksaker som hunden kastar runt med inne är inte heller så kul alltid osv)

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Jessica-B]
0

Tackar och bugar för svaren, nu har jag fått mej en tydlig bild om vad jag bör tänka på den dagen det köps leksaker!