Golden
Ni som har, har haft eller känner en golden retriver - kan inte ni berätta lite om rasen?
Vad använder du hunden till, vilka aktiviteter gör ni tillsammans? Vad blir hunden riktigt lycklig av att göra? Vad är hundens starka sidor och svaga?
Vid vilken ålder ansåg du att din hund blev vuxen? Har din hund några "lydnadsproblem" som inte har växt bort vare sig med ålder eller träning?
Är hunden förarvek eller stark? Hur är den med nya människor, framåt, försiktig? Hur är den i folksamlingar, intresserar den sig lätt för vad andra gör eller fokuserar den på dig? Hur är den med andra hundar? Gillar den att leka med andra hundar och hur leker den? Vad gillar den för lekar med hund? Med människa?
Och hur är pälsen? Blir det tovor eller fäller hunden mycket? Får den lätt fukteksem eller blir fettig, börjar lukta osv?
Ni får gärna lägga upp en bild på en söt golden också :)
Putt!
Har haft 4 golden tikar på raken och 50 valpar. Mina golden är som människor är mäst. Nyfikna godtrogna älskar barn spessiellt pojkar i 10 års åldern älskar bollar pinnar andra vovvar katter marsvin kaniner.
Vem de tyr sig till beror på vem som motionerar och busar vem som kan busa. Husse går lika bra som lillmatte och mågen .
Mordern golden päls är lätt att kamma ibland lite halvfet och de fäller allt under 3 veckors period höst oftast. Min unghund har den morderna gyllene golden pälsen medan gammel vovven Bonnie 10 år har vita lockar som fastnar i gardiner mattor möbler.
Jag pratar med dem som människor motionerar och ger hjärngympa i form av sök och bus. Tuggben och vardagslydnad. De älskar att åka bli en underbar vän. Om du är nyfiken glad och utåtriktad som tror på människan så är golden rätt för dig. Mycket städning och 11 par skor. Blev det innan 3 års ålder då lugnade det sig lite. Blossas Matte Hon bär sockar och skor nu.
(Har ingen egen golden, men min bästa vän har en och vi är rätt tajta, har känt hunden sen hon var 9 veckor så jag kan nog svara på frågorna ändå)
Vad använder du hunden till, vilka aktiviteter gör ni tillsammans?
Det här är en utställningsavlad golden. Det är en familjehund rakt igenom.
Vad blir hunden riktigt lycklig av att göra? Vad är hundens starka sidor och svaga?
Hon älskar att apportera och bada över allt annat. Det lyser i ögonen när hon ser en sko ligga framme, eller närmar sig en vattenpöl…
Vid vilken ålder ansåg du att din hund blev vuxen? Har din hund några "lydnadsproblem" som inte har växt bort vare sig med ålder eller träning?
Hon utvecklades väldigt långsamt tycker jag, när jag jämför med min hund (papillon) som är lika gammal. Hon var mer än ett år när jag tyckte att hon var vuxen mentalt, och fysiskt var hon färdigväxt vid kanske 8-9 månader.
Lydnadsproblem, javisst. Inga allvarliga, men oavsett hur mycket de tränar måste de förvara skor på toaletten med stängd dörr. Annars tar hon dom och bär runt dom i hela huset. Det går helt enkelt inte att träna bort - och som jag upplever det är problemet rätt vanligt.
Är hunden förarvek eller stark? Hur är den med nya människor, framåt, försiktig? Hur är den i folksamlingar, intresserar den sig lätt för vad andra gör eller fokuserar den på dig? Hur är den med andra hundar? Gillar den att leka med andra hundar och hur leker den? Vad gillar den för lekar med hund? Med människa?
Hon är självständig och inte så där vallhundsvek (fast hon är ju ingen vallhund, men man kanske kan förstå ändå)
Men så matglad som hon är gör hon allt för en godbit. Tränar gärna om rätt belöning erbjuds efteråt.
Hon är väldigt framåt, hälsar gärna med svansen rakt upp och pussas. Det där med fokus på kontakt under promenader varierar. Ibland är hon jättefokuserad och ibland vill hon bara sticka efter närmaste levande varelse.
Hon älskar att leka med andra hundar också. Tyvärr leker inte Hugo och hon så bra längre (hon väger nästan det niodubbla) men hade hon varit mindre hade det varit mycket roligare. Nu leker de mest tafatt, och detta funkar bara utomhus. Hon är alldeles för klumpig annars och har ner allt i sin väg när hon svänger.
Apportering är en stor favorit.
Och hur är pälsen? Blir det tovor eller fäller hunden mycket? Får den lätt fukteksem eller blir fettig, börjar lukta osv?
Inga tovor, men de där gulvita hårstråna fastnar överallt. Jag hittar håren på mina kläder även veckor efter att jag träffat henne senast.
Ja, golden är kända för att få fukteksem. Man måste trimma dom på sommaren.
Hon luktar hund, som alla stora hundar gör. Man kan känna att det bor en hund i huset. Det tycker jag inte att det gör med små hundar. Men har man redan en mellan-stor hund så lär man inte märka av det.
Här är raringarna tillsammans.
Att man måste raka en Golden pga eksem är inte sant. Min kusin har haft/har två stycken och det var/är två välpälsade grabbar som inte har några provlem med eksem trots att det är riktiga blötdjur.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Hon tycker att det är roligt att lära sig olika trick och blir superglad när klickern kommer fram, då studsar hon på stället. Jag håller just nu på med att få in ett fotgående för lydnad/rallylydnad. Jag har även gått en spårkurs nu i våras med henne och ska träna lite mer spår, det är roligt tycker hon.
Vad blir hunden riktigt lycklig av att göra?
Hon älskar att ligga ute på tomten och tugga på sin and, men då måste någon vara med henne tycker hon annars kommer hon in igen. Hon lyser upp när hon kommer till ängar där hon kan springa runt och slänga sig på marken för att rulla omkring på rygg och när man kastar hennes tennisboll/leksnöre.
Självklart så älskar hon att bada.
**Vad är hundens starka sidor och svaga?
**Hon är en otroligt snäll hund som kan slappna av på de allra flesta ställen. När vi pausar på klubben kan hon ligga på sidan och sova. Hennes svagare sida är nog bajsätandet. Men jag har tränat och tränat och nu är det mycket bättre. Vi kollade upp om hon hade några brister, vilket hon hade, så hon har snart ätit tabletter i 90 dagar för det nu. Träningen och vitaminerna har gjort att hon inte äter hundbajs ofta längre. Kaninbajs slinker dock fortfarande ner på tomten 
Vi köpte henne när hon var 1,5 år och redan då kändes hon "vuxen", men nu när man tittar tillbaka så har hon mognat. Förr badade hon i varje vattenpöl hon såg, hur liten den än var. Nu går hon fint på sidan.
Hon har inga direkt lydnadsproblem jag kan komma på, det skulle väl vara bajsätandet som har varit jobbigast att få bort
Hon bär aldrig på skor, tar aldrig mat hon inte får, mat kan stå framme på vardagsrumsbordet under natten utan att hon tar. Hon kan bära på lite strumpor i perioder men har aldrig tagit sönder någon.
Hon är väl relativt förarvek och gör det bästa hon kan men även i förhållande till belöningen. Matglad och gör det mesta för en godbit, men det är inte alltid godis är den bästa belöningen. T.ex. till fotgåendet är en tennisboll den bästa belöningen. Dragkamp är en annan favorit.
Hon hälsar hellre på människor än på hundar och tycker att det är jättekul, men hon är inte den som slänger sig på alla människor hon ser. Hon hälsar på människor genom att snurra runt vid deras ben och stå med sidan emot dem för att bli klappad.
Hon är väldigt duktig på att hålla fokus på mig och går lätt förbi andra människor lös på promenader. Vilt bryr hon sig inte heller om mer än att hon kan hålla koll. Hon sticker inte efter rådjur eller harar men står gärna och kollar ett tag på änder.
Hon är inte speciellt lekglad när det gäller andra hundar. Den hunden jag sett henne leka bäst med någonsin var en rottistik i samma storlek och de sprang runt och brottades.
Hon fäller som en golden
Relativt mycket men inget jag tycker är jobbigt. Hon får inga tovor men får fukteksem när hon badar så nu till sommaren ska vi trimma ner hennes hals/huvud för att se om det funkar.
Hon luktar aldrig illa och jag själv har aldrig reagerat. En gång i kvartalet/halvåret kanske mamma tycker att hon börjar lukta och då blir det en dusch och hon luktar lika gott igen. Fettig tycker jag inte att hon blir.
På bilden är hon trimmad på halsen.
- Mvh Emma
Min mormor och morfar har haft en golden som hette Lady. Mamman såg ut som en utställningsgolden(kraftigare och vit päls) och pappan var smäckrare och "guld"färgad päls. Tyvärr hade hon epilepsi men levde ändå ett bra liv i 12-13 år.
Vad använder du hunden till, vilka aktiviteter gör ni tillsammans? Vad blir hunden riktigt lycklig av att göra? Vad är hundens starka sidor och svaga?
Nu var jag rätt liten när hon var unghund(ca 7år) så jag kommer mest ihåg hur hon var som vuxen och gammal men ska försöka svara ändå. Jag kommer ihåg att min storasyster gick en spårkurs med henne och det gillade hon och var duktig på. Annars var hon bara till sällskap. Lugn och snällast i världen. Vi barn fick ta på henne tröjor och hattar, använda henne som huvudkudde och hon protesterade aldrig. När man kom och hälsade på skulle hon ha en vante att bära på och visa att det hade kommit någon. Något som utmärkte henne var att hon var väldigt envis.
Detta kommer jag inte ihåg, men hon var inte en galen valp, hon var valpig och bet i grejer men jag tror det lugnade ner sig rätt fort. Det enda hon gjorde som inte var önskat var att tigga vid matbordet.
Bland mycket folk var hon nästan en vallhund, hon ville ha alla samlade så hon kunde ha koll på alla. När man mötte någon ville hon gärna fram och nosa men hon var inte överlycklig i varje person man såg. Hon lekte mest med små hundar, dom jagade varandra, eller mest var det hon som fick jaga men hon var lite klumpig och inte så snabb så hon sprang där baki efter den andra hunden och gnällde för att hon inte hann med :P
Vad jag vet så hade hon aldrig tovor, iallafall inte som vuxen. Hon fällde rätt mycket i perioder och var fet i pälsen, den luktade också. Fukteksem tror jag hon hade någon enstaka gång vid svansen.
Hoppas mina svar var till hjälp. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag får väl också försöka att beskriva min golden
Har en 7årig tik här hemma från den sk ”gamla typen” (Vad det nu innebär?) Lite mindre och mörk päls, dock inte lika ”nätt” och aktiv som jakt-typen.
Efter att min syster kämpat med lydnadsträning på brukshundklubben i över 2 år är hon numera familjens ”sällskapshund”. Utöver långa skogspromenader så viltspårar jag med henne ibland, det tycker hon är jättekul även om hon skulle behöva lite finslipning i spåret. Hon älskar vår bondgård och vaktar den väldigt bra, vet alla gränserna (vi har inga staket) och vilka som får komma in eller inte. Hon kan lämnas ute när vi åker iväg på nått snabbt ärende och stannar alltid på samma ställe.
Vad blir hunden riktigt lycklig av att göra? Vad är hundens starka sidor och svaga?
Hon älskar att spåra, springa runt i skogen, hälsa på farmor, lulla runt på gården i sin egen lilla värld, äta, ligga i soffan, sen älskar hon att mysa… Har aldrig träffat en mer kelen hund! Svaga sidor är hennes "lathet". Positiva sidor är att hon är en otroligt rolig hund med mycket humor och så himla kärleksfull.
Svår fråga då jag inte ”följt henne” så noga under valp/unghundstiden men jag skulle säga att hon alltid varit väldigt mogen mentalt… Hon har fått tokryck men helt klart en väldigt lätt valp.. Kan iofs bero på att hon varit sjuk från och till de två första åren i hennes liv, fick akut livmoderinflammation och opererade bort livmodern innan hon ens hunnit löpa första gången.
Hon är väldigt självständig och inte så förarvek, men med rätt belöning (godis..) funkar det mesta. Nya människor är hon lite osäker på men ändå väldigt framåt och nyfiken. I folksamlingar blir hon extremt stressad och vi ser ingen anledning att utsätta henne för det nu på senare tid. Andra hundar är inga problem men hon har väldigt svårt för barn (p.g.a. en tråkig händelse som valp) och närgångna/stimmiga människor som inte kan läsa hennes signaler. Hon gillar att leka med andra hundar men är väldigt klumpig, hon har dock lätt för att anpassa leken beroende på vilken hund hon leker med. Hon gillar dragkamp med människor men helst inte med hundar. Kan väl säga som såhär: Hon är en väldigt mesig och lite osäker hund i sig, men många av hennes sociala problem tror jag beror på för lite miljö/socialträning som valp. Hon är ingen aktiv hund som gillar att arbeta, men världens mysigaste!
Och hur är pälsen? Blir det tovor eller fäller hunden mycket? Får den lätt fukteksem eller blir fettig, börjar lukta osv? Hon har extremt mycket päls och fäller heeeela tiden. Borstar ofta men det tar liksom aldrig slut. Antagligen p.g.a. att hon är kastrerad. Hon får lätt fuktexem och är fettig i pälsen. Hon luktar skit ofta men det beror nog mer på att vi bor på bondgård och alla saker hon hittar i skogen som är perfekta att rulla sig i… Efter att vi rakat henne blev hon såååå lycklig och orkade röra sig mycket mer eftersom hon inte blir lika varm och är lättare att kyla ner då det är varmt ute.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Tack för alla svaren! Jag trodde inte att jag skulle hinna få så många under dagen! :)
#2 Många golden hos dig! Då kan jag tänka mig att du har stor erfarenhet och verkligen koll på rasen. Det låter som mysiga hundar och att de gillar att busa är positivt. Både jag och min sambo älskar att busa med vår hund.
Så det finns modern och gammeldags goldenpäls? Det hade jag ingen aning om. Så den äldre sortens päls är lockigare och fäller under en längre period?
Så din hund blev "vuxen" vid ca 3 års ålder då? Jag antar att det kan skilja från individ till individ men det verkar ganska vanligt att större raser börjar kännas vuxna vid 3 år.
#3 Med familjehund menar du då att hunden får promenader, följa med på utflykter ibland men inga särskilda aktiviteter eller träning?
Det verkar som att vatten och apport går hem hos alla hundar. Jag älskar hundar som gillar att bada eftersom jag själv gör det. Vår hund älskar vatten men hon simmar inte så mycket, bara korta turer, annars vill hon mest bara gå i vattnet.
Att hunden kändes vuxen vid ett års ålder är ju inte så sent ändå, men det kanske känns sent om man jämför med små raser. Det där med skor verkar som du säger väldigt vanligt. En golden kommer väl aldrig ifrån lusten att bära och skor är väl bärvänliga, bra konsistens och vikt. De är greppvänliga kan jag tänka mig. Vi har våra skor i ett klädskåp och i klädkammaren, trots att vi har en hund som inte bär på skor. Men trots att hon är ett och ett halvt nu händer det att hon försöker smaka lite på skor som står framme.
Det måste vara intressant det där att träna med en hund som gör allt för en godbit. Det måste underlätta mycket i träningen. Att de dessutom ser apport som en belöning är ju inte dåligt det heller. Vi har lärt vår hund apport men hon gör ju det bara för belöningen som kommer efter (dragkamp), hon ser inget som helst nöje i själva apporteringen.
Har de hårstrån som kryper in i tyg och fastnar, som är sådär sträva som på t.ex. schäfer? Och hur trimmar man den på sommaren, tunnar man ut pälsen eller trimmar man hela pälsen kort? Och gör alla de, även de som ställer ut sina hundar? (Du kanske inte vet svaret på just detta, men kanske någon annan vet).
Vad söta de är tillsammans, hundarna :)
#4 Hur gör han när hundarna har badat? Torkar han dem eller låter han dem självtorka? Har du hört någonting om ifall han har haft tur med just sina hundar så att de inte får eksem, eller om han gör någonting särskilt med sina, eller om det helt är så att eksem inte är så vanligt som man tror?
#5 Vad roligt att hon tycker att det är så kul att lära sig tricks och lydnad. Vad gör ni för aktiviteter för att få motion? Jag tycker att det är roligt att träna tricks och lydnad men jag tycker att det är ännu roligare att träna fysiskt med hundar, det är därför jag är intresserad av hur andra ger sina hundar motion.
Vad mysigt det lät med lek på ängar. Det förstår jag att din hund gillar. Och en golden som inte gillar att bada verkar inte finnas :)
Ja, bajsätande verkar ofta hänga ihop med näringsbrist. Och när de väl fått in vanan verkar det fortsätta ibland, så att det krävs både näringstillskott och träning. Vår hund åt bajs första veckan vi fick hem henne, när hon åt riktigt dåligt med mat, men sen när vi fick igång hennes ätande slutade hon bry sig om bajs. Kanin-/rådjurs-/älgbajs äter hon dock fortfarande men det är bara naturligt och nyttigt för hundar.
Skönt att det går så bra med lydnaden för er hund. Lite småbus och skavanker har jag inga problem med, det är bara charmigt, men det är intressant att se ifall flera hundar av samma ras visar samma "lydnadsproblem".
Det låter som att din hund är lätt att ha att göra med på promenader och bland folk. Det måste vara skönt. Vad jag förstått är det oftast bara positivta, belöningsbaserade träningsformer som biter på goldens, för att de tar bestraffningar väldigt hårt. Det passar oss bra för vi tränar bara med belöningsbaserad träning även på hunden vi har nu, som ändå är en tuff jakthund. Det enda negativa vi använder mot vår hund är en arg röst när hon gör fel, men då är den lugn och mörk, vi gapar och gormar aldrig på hunden.
Vad rolig hon ser ut när hon är trimmad, jättesöt! Blir hon mindre varm på sommaren när hon är trimmad eller blir det sämre, för att hon får mer sol mot huden?
#6 Det verkar vara väldigt utmärkande för golden att de är otroligt tåliga med barn.
Ja, valpiga ska ju valpar vara. Det är det som är så charmigt med dem :) För mig gör det ingenting om hundar tigger vid bordet så länge se inte kommer och puffar på en eller skäller. Om de sitter på avstånd och tigger så är det ju bara att ignorera dem så ger de sig så småningom när det inte hjälper. Vi hund får gärna sitta och glo på oss när vi äter om det roar henne, så länge hon är tyst och inte stökar :P
Det låter skönt med en hund som intresserar sig för andra människor men inte nödvändigtvis måste hälsa på alla, lite lagom social sådär. Jag behöver inte kunna ha min hund i stora folksamlingar, det slipper de om de inte trivs med det, men det blir jobbigt om hunder ballar ur så fort det blir lite mer människor runt omkring.
Vet du om din mormor och morfar brukade göra någonting åt pälsen när den fällde eller var fet och luktade? Slutade hunden fälla fort om de kammade igenom den varje dag och blev pälsen mindre fet och luktfri om de tvättade den? Eller är det så att det blir mer fett och luktar mer om man tvättar? Jag vet att päls blir fetare om man tvättar för ofta men jag tänkte om du kommer ihåg undefär hur ofta de brukade borta och tvätta hunden och om det hjälpte?
Dina svar var till hjälp, tack så mycket! Och vilken härlig bild på hunden, underbara öron! :)
#7 Är det så att den gamla typen anses vara sällskapsvarianten och den nya typen är jaktvarianten? För i så fall är det den gamla typen som det handlar om i vårt fall.
Vad kul att hon kan vara lös på gården och ändå stanna inom gränserna. Vår hund skulle vara överallt och ingenstans om vi lämnade henne så.
Det låter som att din hund är en riktig livsnjutare. Det är så mysigt med keliga hundar. Vår hund var inte så kelig när hon var yngre men nu vid ett och ett halvt års ålder är hon en riktig gosegris :)
Tråkigt att höra att hon var sjuk första åren, men skönt att hon har det bra nu.
Att en hund är lite försiktig med nya människor ser jag inte som något negativt. Det kan vara skönt med en hund som inte vill gå fram till allt och alla och behöver hunden tid på sig att anpassa sig så ska den få det. Som jag sa innan ser jag inte heller någon anledning att ta med hunden till stora folksamlingar om den inte trivs med det, men jag vill heller inte ha en hund som blir stressad om det råkar vara några fler människor än vanligt på ett ställe. Men det är ju sånt man kan träna på, om man går lugnt fram. Din är nog den första golden jag hört talas om som inte gillar barn, men om hunden har varit med om en skrämmande upplevelse med barn så är ju inte det så konstigt.
Fällandet låter som vår hund, fäller lika mycket året runt hur mycket man än borstar. Det vore skönt med en hund som fäller under en period bara och så är det slut sen. Men vår hund är också kastrerad så det kanske händer ihop med det. Ja, lukten kan nog säkert hänga ihop med att det finns mycket mumsigt för en hund att rulla sig i på en bondgård :)
Vad söt hon är på bilden, med den kortrakade pälsen. Jag kan tänka mig att det är skönt för dem på sommaren att slippa all tung, varm päls.
#9 Drar igenom med en handduk, mer eller mindre. Badar hunden ofta så är risken för eksem helt klart större än för hundar som inte gör det - eksemen kommer ju när huden inte hinner torka mellan varven. Min aussie fick eksem förra sommaren och det är ju inte direkt vanligt för rasen. Jag tycker inte du ska låta dig avskräckas pga att någon säger att du kommer tvingas raka hunden varje år för det stämmer inte. 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#10 Dom borstade henne typ en gång i veckan och vid fällningsperioder varje dag. Hon badades kanske 4 gånger per år men jag tyckte inte att den blev mindre fet eller luktade mindre, dom första dagarna kanske. Vet inte vad de använde för schampo. Det var mest när hon var blöt som hon luktade men sen var det bara om man hade kliat henne så luktade händerna och kändes feta.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#11 Så det är bättre för huden då om man tar en längre badstund en gång om dagen än att hunden går och badar flera gånger samma dag. Om de får vara ute och springa efter badet så torkar väl pälsen ganska fort. Det kan ju vara skönt för hunden kanske att få bli rakad ändå, just för att pälsen blir lättare och svalare.
En ny fråga har dykt upp också; ni som känner både golden och labrador, hur tycker ni att de två raserna skiljer sig åt?
Glömde svara på fukteksem. Blossa och jag brukar bada en stund varje dag på sommaren. Då torkar pälsen snabbt efter simmturen. De vill bada på vintern båda två men Bonnie är snart tio år halt och blind och döv så det får vara. Det är inte så bra att kyla ner stela leder.
Ingen av dem har någonsin fått fuktexem. Har haft golden sedan 1998.
Och får de exem till ex efter ett fästing bett så är >Molkosan det bästa det återställer naturliga bakterier efter svåra sår. Har hjälpt en häst en golden och människor med långdragna bensår. Tar bort både staffilicoker och strpptokocker.
Bonnie har gammeldags golden päls tjock vitt krulligt hår som efter fällning finns i kläder gardiner matter och ibland så finns de över allt. Gubben brukar säga att det finns en extra vovve i dammsugaren. Men jag älskar dem. Kanske beroende på att jag ingen hund fick som liten. Bodde i Mosters hundgård med hennes doberman och 4 valpar Ingen annan fick röra dem än jag. Jag var fyra år och lärde mig hundens språk och signaler före människans.
Golden blir tant vid 5 år. Då går de fot hittar på mindre dummheter. Och plötsligt vill man ha en till. Man saknar valpighetn.
Har skrattat massor åt Blossas Upptåg. Hon älskar grannes Lagotto de busar massor men inte just nu för nu vill jag inte ha valpar till sommaren. Men det ska bli en kull på Blossa innan jag ger mig efter 46 år med vovvar. Kramisar Bonnie och Blossas matte. Ska försöka få in en bild på båda. Så ser ni skillnaden i pälslagen. Blossas Morfar är Jaktgolden
#15 Kul att du inte har stött på fukteksem någon gång trots att du har haft golden så länge och att de får bada ofta. Ja, det har du rätt i att det inte är bra att kyla ner lederna, speciellt inte när hunden är gammal.
En följdfråga på det där med kallt vatten; får golden lätt vattensvans?
Bra tips där med Molkosan, det ska jag komma ihåg ifall det behövs någon gång.
Vår hund fäller ju också otroligt mycket, det ligger stora marsvin på golvet här efter några dagar utan dammsugning. Jag funderar på om det blir alldeles för mycket hår med två fällisar. Men om man har hittat raser som verkligen passar en så är det kanske värt extra dammsugning. Det jobbigaste är när håret sätter sig i tyger bara, för det går ju inte bort när man dammsuger.
Ja, det är gulligt med valpigheten. Men om vi tänker oss en hund som är runt tre-fyra år så kan man räkna med lite omognad fortfarande då.
#16 Ja, det var verkligen stor skillnad i pälstyp. Jag vet inte om jag har sett den där gamla pälstypen någon gång.

Tänkte bara skriva här, så jag kommer ihåg att skriva här, när jag får mer tid. Har haft golden i familjen sen 80, egna sen 85, en tid på gymnasiet bodde dock min hund kvar hos föräldrarna till hon kunde flytta med mig, och sen ett glapp på 2 mån mellan förra och nuvarande.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#18 Ja, du får gärna skriva här sen när du hinner :)
Jag förstår inte att jag inte har fått upp ögonen för golden tidigare, det låter ju som en jättetrevlig ras :) Jag har nog haft lite fördomar, tänkt att golden är en tråkig, fet familjehund som man inte kan göra något med. Men jag har helt ändrat syn på både golden och labrador senaste året eller så.
Jag effilerar min pojk nu på sommaren då han har så tjock päls, funkar jättebra! Sen tipsar jag alla goldenägare att skaffa en furminator, en slags bortse som är underbar i fällningstider, vet inte hur jag har klarat mig utan den tidigare! Sök på youtube så ser ni hur den fungerar, den drar bort lös underull inprincip, det är ju den pälsen dom fäller! Får LÄTT ihop en kasse med päls på en halvtimme med den! Kardor kan slänga sig i väggen!
20. Det det blir med din hund det är det du gör med den som valp och unghund. Och här i småland börjar det vara mäst jaktgolden. Och de är det lite mer fart i än golden.
Jag har varit dagmatte åt Blossas morfar han var jaktgolden och det var dagliga gyttje bad och sakletande bus med boll pinnar och rent bara bus. Jag gömmer mig ofta i skogen så får vovvarna leta upp mig. Twingo älskade det. Han var så lycklig att ha 2 kompisar i stället för ett tomt hus. Dagtid.
Bonnie som är snart 10 kan ochså busa. Men hon var väldigt lillgammal redan som valp. Hon satte sig ner och funderade innan han jagade en buss bil eller cykel. Nej sade hon ingen idee. Därimot människor. Så i början med valpen måste man säga Nej. Tant Greta och farbor Sven får inte klappa varje morgon för då blir det att hoppa på människor.
Den bästa stimmulansen har varit andra hundkompisar. Och att alltid ha minst två hundar. Ett tag hadde jag 4. Det var lite tufft med 8-10 promenader om dagen. Men ack så mysigt.
Labben har väl fördelen att den har kort päls. Men jag föredrar Bordercollin den har sanbbhet intreigens och väldigt god smak för din ledarskap.
Funderar faktiskt på att para Blossa med en Border. Jag älskar dem.De pratar med dig och utrycker sig väldigt väl. Lätta att läsa leka och busa med. En vovve att ha på jobbet om man jobbar bland barn eller äldre.
Har ochså haft en shetland sheepdog och vilken hund. nu misar jag kompisarna. Ha det Blossas Matte
#21 Det låter smart att göra, så blir det inte lika varmt. Furminatorn är verkligen fantastiskt bra. Jag har ju en spets här hemma och de har inte lite underull. Furminatorn får verkligen med sig underullen ordentligt.
De finns att köpa på tradera, mycket billigare än på t.ex. apoteket eller djuraffär. Jag fick min (den gula, medium tror jag att det är) för strax över 100 kr med frakt från tradera. Bara man kollar på bilderna så att det är den riktiga furminatorn för det finns sämre kopior också.
Vad jag har hört ska man inte ha golden som en "gå-och-skrota"-familjehund. Min mammas kompis födde upp golden och hon sa att det var därför åmånga bitolyckor händer med goldens, då de är understimulerade och inte har fått någon uppfsotran för att de är bara en "familjehund".
Såg det själv hos en kompis och dennes familj som skaffade en golden, han fick sina promenader och sedan gå hemma. Och han var läskig, han kom och var bufflig och jobbig och försökte man säga till honom (alltså bara "gå här ifrån") eller sätta upp handen så började han morra och blev arg på riktigt, och detta började när han var unghund… Tyvärr är de en av mina få egna erfarenheter av golden.
Min systers sambo hade en goldentik när jag var yngre, och jag kommer bara ihåg att hon var ett riktigt matvrak. Hon ville verkligen äta allting. Tuggummi som låg på marken, allting hon hittade ville hon egentligen äta.
Såvitt jag minns var det ingen direkt aktivitet de körde, hon var mest familjehund. Däremot fick hon uppfostran och mycket lek osv, och hon hade verkligen inga problem med psyket :) Med andra ord var hon motsatsen till #24.
#24 Jag tycker ingen hund är en gå-och-skrota-hund. Man skaffar bara hund om man vill göra saker med hunden och har en plan med att skaffa hund. Sen kan man komma på nya aktiviteter på vägen men man ska fortfarande ha en ursprunglig plan med hunden. Vad tråkigt att höra att deras hund verkade må så dåligt.
#25 Att äta allting kan ju vara en reaktion på att inte ha någon riktig uppgift, någonting att göra. Jag menar inte att de inte stimulerade och tog hand om hunden men det kan vara att hunden inte hade någon uppgift precis just då när godbitarna dök upp på marken. Det finns ju också hundar som älskar all "mat" oavsett hur mycket aktivering och träning de får. Fördelen med en hund där mat kommer först är ju att de är ganska lättränade, eller lättmotiverade i alla fall.
Vad sugen jag blir på golden nu när ni berättar om rasen, det känns som en hund som verkligen skulle passa in i vår familj. Jag hoppas att det kommer att fungera för oss med en golden.
#26 - Ja, jag vill inte svara helt på hur de motionerade hunden osv, vi bodde inte i samma stad och jag var ungefär 10 år när den dog av åldern, så jag var ju ganska liten. ;) Minns bara att den ville äta allt, hur mycket vi än aktiverat den osv så skulle den äta allting så det gällde alltid att ha lite extra koll på henne. :)

Vittra, Raksha, Ronja och Katja har alla varit golden av den gamla typen, dvs inte vita grova, överviktiga utställningslinjer. Inte heller den mörka, nätta, speedade jaktgolden. Frida var av mer "showtyp", och lite latare, mindre initiativrik.
De duger kanske inte riktigt i utställningsringen, men är suveräna aktiva hundar. Det går att använda dem till promenadkompis, spår, agility, lydnad, drag, de flesta hundsporter, om man inte siktar på SM-nivå. En golden är väldigt "lagom". Nöjd att bara få vara med, men älskar att få jobba.
Vittra är sällskapshund, gårdshund och en familjemedlem. Hon hänger med på jobbet (butiken Draghundcenter), där de kunder som börjar gosa aldrig får sluta, om hon får bestämma. Vi går promenader, pysslar med blodspår som berikning, tänker gå anlagsprov och tävla i vilstspår för att ev lyckas få ut ett vilspårchampionat. Hoppas även på att få gå skarpa eftersök med henne i framtiden.
Hon hänger med på så gott som allt jag gör, hjälper till med djuren hemma på gården, leker med huskyna när de rastas i hägnet osv. När vi kör drag, hänger hon på så länge vi cyklar eller tar ATV, då tempot blir mer lagomt åt hennes kortare goldenben.
Är hon uttråkad, säger hon till. Då tar vi fram 6-7 dummys och placerar ut dem inne eller ute, och hon får samla in dem 1-2 gånger, sen är hon nöjd.
Alla mina golden har haft ungefär den funktionen.
Vad blir hunden riktigt lycklig av att göra?
Att få vara med!
Hon älskar att bada, trillar i bäcken hemma flera gånger dagligen. Promenader, lek med huskypolarna, plocka kottar som hon bär hem och rullar på, busbrottas med oss, apportera, blodspår, cykelturer, när det kommer folk och hälsar på.
Något av det roligaste hon vet är när vi bygger pussel. Då sätter vi ihop flera leksaker, och hon tar isär dem. Att fylla en trasig fotboll med ben, gamla strumpor och mjukdjur, som hon dra ut är helt toppen!
Att sitta mellan oss i soffan, eller ligga i famnen och gosa. Att ligga på min mage i sängen på morgonen osv osv.
Vad är hundens starka sidor och svaga?
Henne starka sidor är vänligheten, språksäkerheten (som hon fått av huskyna till stor del) och hennes "will to please".
Svagheterna, hon kan vara lite skvättig ibland, när hon känner sig osäker. Dock blir detta bättre och bättre ju äldre hon blir. Vi bygger ä'ven självförtroende med blodspår, balans od.
Vid vilken ålder ansåg du att din hund blev vuxen?
Hon fick bli storasyster till en huskykull väldigt tidigt, bara 7 mån gammal. Det skötte hon strålande. Det märks stora mognad vid varje löp för henne, och löper gör hon en gång om året. Vittra är nu 3 år, och börjar kännas vuxen på riktigt.
Har din hund några "lydnadsproblem" som inte har växt bort vare sig med ålder eller träning?
Hon är envis som en blå åsna, och skäller för att visa att hon vill något. Tex kan hon stå och skälla av och till 20 min eller mer i butiken, om hon vill ha en ny leksak…
Inget som stör egentligen, och det försvinner säkert helt om jag ignorerar det mer än jag gör. 
Är hunden förarvek eller stark?
Hon är förarvek. Läser signaler och kroppsspråk. Arg vill hon inte att man är…
Hur är den med nya människor, framåt, försiktig?
Hon är framåt, men signalkänslig, tyngdpunkten framåt hos en främmande, så kanske hon inte vill hälsa. Älskar så gott som alla, men känner av om nån verkligen inte gillar henne.
Hur är den i folksamlingar, intresserar den sig lätt för vad andra gör eller fokuserar den på dig?
Jag har henne med på lajv och medeltidsmarknader, där hon fungerar strålande. Hon kan fortfarande vara lättdistraherad, troligen pga åldern. Jobbar vi, så håller hon dock fokus trots folk.
Eftersom lek och godis är viktigt, så går det utmärkt att jobba med störningar.
Hur är den med andra hundar? Gillar den att leka med andra hundar och hur leker den? Vad gillar den för lekar med hund?
Hon har ju 10 hundpolare hemma, som hon älskar att leka med. Då är det brottas som är bäst. Hon leker väldigt tufft med huskyna, men det var ju de som satte normen när hon var valp… Hon springer gärna, men med dem har hon ingen chans, och tar genvägar eller står och väntar till de tagit ett varv och kommer tillbaka för mer brottas.
Främmande hundar leker hon gärna med, men då blir det jaktlek, då brottas med en man inte känner kan bli lite läskigt.
Hon lekar aldrig dragkamp med en annan hund, då den troligen är ute efter leksaken på riktigt, vilket hon vet att inte vi människor är.
Med människa?
Hon älskar att leka med människor. Jag har från början jobbat med lek, så att vi kan ha det som belöning. Fingerkrok, munbrottas mot min hand ed är bäst. Dragkamp eller springa efter leksaker vi kastar eller gömmer är väldigt roligt.
Släpper vi kamptrasan kommer hon tillbaka med den för mer lek.
Och hur är pälsen? Blir det tovor eller fäller hunden mycket?
Hon fäller vid skendräktigheten, så en gång om året. Borstar ur lite då, och kanske 1-2 gånger i månaden annars.
Hon fäller massor om man frågar vissa, men jämför jag med huskyna fäller hon inte alls. 
Tovor får hon sällan, möjligen i den längre pälsen under öronen.
Får den lätt fukteksem eller blir fettig, börjar lukta osv?
Vittra torkar på 20 min promenad efter ett bad. Hon blir sällan fet i pälsen eller luktar hund. Hon har aldrig haft eksem, och kommer troligen aldrig att få, då hon torkar snabbt.
De jag har haft tidigare har inte heller haft problem. Jo, en, omplaceringen Frida, som vi bantade ner från 45 Kg till 33. Hon var 6 år, så skinnet drog aldrig ihop sig så mkt. Hon fick eksem vid hakpåsarna om vi inte tunnade ur pälsen där. Vi tunnade alltid ur lite där på försommaren, med en effilersax, det räckte.
Att bada dem i såpa kan förebygga eksem.
Klippa pälsen av dem vägrar jag annars. Den svalkar i värmen, så alla mina har fått behålla pälsen. Vi håller dem smala, så att revbenen känns tydligt, då har de inte en massa extra vikt att släpa på och tål värmen bättre. Klipper lite mellan tårna bara, vintertid för att inte det ska fastna isklumpar där.
Här ett foto på brottningsmatch med husky.
MVH Elin

Det fysiska delen består mest av regelbundna skogspromenader där vi rör oss i ojämn terräng. Vi brukar även gå runt vårat sandtag här hemma och där har hon en uppförsbacke hon springer upp och ner för, det tycker hon är roligt och får ofta ett glädjerus varje gång hon sprungit ner. Jag har även börjat jogga lite med henne, ska se om hon tycker att det blir roligare, nu är hon inte supertaggad
Än så länge tycker jag inte att hon har haft några problem med att vara trimmad i värmen, får se senare i sommar. Om hon skulle tycka att det blir något varmare så får nog badandet väga upp det. Vi är på stranden varje dag i 4-5 veckor och det är riktigt tråkigt när hon bara kan ligga bredvid och titta på.
Hennes fukteksem sätter sig på huvudet och ibland ner på halsen, hon har aldrig fått någon annan stans.
På bilden syns det var jag fick klippa ner pälsen förra sommaren pga ett fukteksem.
- Mvh Emma
#29 Tack för ditt utförliga svar! Vittra låter som en underbar hund som lever ett riktigt gott liv! Kul att höra om hundar som får ha det så :)
Hundarna som gäller i vårt fall är vita utställningshundar men jag tror inte att de är överviktiga. Skulle den vara det så skulle den inte vara det länge till hemma hos oss. Vi tränar ju redan så mycket med vår hund och en till hund skulle få följa med på all träning som Skade får, trots att Skade tränas för jakt och en golden inte direkt skulle göra det (även om det kanske blir apport på fågel någon gång).
Det låter skönt med en hund som är lagom, som kan jobba hårt vissa dagar och bara ta det lugnt andra. Så är hunden som vi har nu, trots att det är en jakthund, och det är skönt om en ny hund kan acceptera samma "rutiner".
Vad gulligt det låter att hon blir nöjd om hon får samla in sina dummys några gånger. Jag tycker att apport är väldigt roligt att hålla på med men tyvärr håller inte Skade med om det, så det vore kul med en hund som delar det intresset med mig :) Men om du verkligen skulle försöka motivera Vittra, skulle hon kunna apportera under en längre tid än så, eller lessnar hon fort igen?
Jag visste inte att golden kunde vara så skälliga. Eftersom vi redan har en ras som har lätt till skall (men som dock har slutat skälla inne förutom när hon är riktigt nödig, vilket hon blir på 2 sekunder ibland så att man måste kasta på sig skorna) så hade vi tänkt att nästa hund inte ska vara så skällig. Men om de bara skäller i en viss situation kan det ändå vara helt okej. Det är ju inte så att hunden inte får göra ett ljud ifrån sig, vi vill bara inte ha en som har för lätt till skall.
Kul att höra att hon gillar att leka tufft. Skade gillar också tuffa lekar, som att brottas, "bråka" om pinnar och bita varandra i kinderna men hon är bra på att backa om någon säger ifrån.
Vi som har jämte kanske inte heller tycker att golden fäller så mycket då. Vi är vana vid att borsta Skade flera gånger i veckan och ändå behöva dammsuga hemma ett par gånger i veckan.
Jag tänkte på det där med vikt, när du sa att ni bantade ner en från 45 till 33 kilo. Vad har vikten på dina tikar legat på? Ligger de oftast på strax över 30 kilo? Jag hade fått för mig att de skulle vara lite lättare. Skade är ju en kraftig, välmusklad tjej som är 65 cm hög och hon väger 30, och goldentikar ska väl vara max 56 cm höga.
Vilka mysiga bilder på hundarna, de verkar som sagt ha det väldigt bra :)
#36 Ja, det måste kännas jättetråkigt att vara på stranden och hon inte får bada. Hon måste ju vara jätteledsen över det i så fall. Men eksemen ser ju inte alls bra ut heller, det kan inte vara skönt det där. Då förstår jag att du tycker att det är värt att klippa ner henne, om det är det enda som gör att hon kan bada hela sommaren och slippa fukteksem.
Vad söt hon är på bilden med sina två favoriter. Hon ser stolt ut över sitt snöre :)

Angående kvällsapporteringen, när jag lägger ut några dummys och hon samlar in dem, så är det ingert seriöst träningspass, utan bara ett försök för mig att få titta på TV trots uttråkad hund. Om vi är ute och tränar på allvar, kan vi jobba längre.
Att tänka på bara, är ju att golden är avlad att sitta och vänta länge, sen jobba intensivt på att plocka in fågel en stund. De är inte avlade att jobba stenhårt flera timmar, som etx vallhundar. Det går inte att nöta samma sak i timmar utan paus, utan att lyckas motivera hunden extremt. Jobba en kvart, en liten paus, jobba en kvart, en liten paus, är mer deras sätt. Paus kan vara allt från minuter till timmar. 
När det gäller skilnaden i typerna, så är självklart inte alla showisar feta, men de som går bra i ringen. De är dock ofta kraftigare byggda.
Väljer du en av den typen och ändå vill jobba på riktigt (seriös apportering inte bara lek, lydnad, eftersök ed) så kolla noga upp föräldrarna. Finns det bara utställningemeriter, räkna inte med att det finns så mycket "på-knapp".
Jag har vuxit upp med golden, och tycker att de ska ha färg, det heter ju golden, inte grädd retriever.
Sen är ju smaken olika när det gäller typ och färg, såklart. Vill man ha en hund att jobba med, och ser mer till insidan, är det bara att välja en kennel som gör något med hundarna. Lämpligen samma sak man vill göra själv.
Vittras kennel har mer "all-round"-typ på sina, passar mig som hand i handske.
Golden är bra spårhundar, och du kan säkert använda golden till sök av vilt, även om de inte kan ställa en älg. (min förra hade ståndskall en gång, fast då hade hon ställt en tailändska som plockade bär för nära vårt hus) De är utmärkta eftersökshundar!
Vittras skällande är långt ifrån rastytpiskt. Det började när hon som 4 mån valp var med på ett lajv. Hon och Vidar hade tilldelats min säng och lite golv runt den i paviljongen. Jag satt alldeles utanför "hagen", om jag inte var med dem. Det kom givetvis en hel del besökare och ville gulla med den söta valpen. Hon upptäckte snabbt att hon fick uppmärksamhet om hon lät. Vad hjälpte det att jag ignorerade, när en massa andra ömkade, gullade och bar sig åt, trots att jag sade ifrån. Vi har i princip fått bort det, men hon skäller fortfarande för att visa missnöje eller för att tala om när hon vill ha något eller gå ut. Är hon på bättre humör kan hon lägga hakan i knät eller på vardagsrumsbordet för att visa att hon vill något.
Hon skäller inte ihållande, utan börjar med ett litet muff, väntar en stund, provar igen, höjer volymen sakta med säkert, kan vara tyst 10-60 sekunder mellan skallen.
Jag har haft rätt nätta tikar, eftersom jag inte haft showisar. De har vägt 25-29 kg, utom Frida då, som var showis och väldigt fet. Hon var 6 år när hon kom till oss, och efter 2-3 v i skogen med oss (jobbade som arkeologer den sommaren) och hon hade gått ner så att det syntes ordentligt, vägde hon 43 Kg. Vi vet faktiskt inte hur illa det var, när vi började banta henne. Hon gick sen på diet resten av livet, till hon blev riktigt gammal. Efter en pyo kastrerades hon, och då blev det ännu jobbigare med vikten. Hon låg runt 32-34 kg, vi hade kunnat banta ner henne lite till, men det gäller ju att se till det mentala välmåendet oxå. För en hund som lever för de där 2 matstunderna om dagen, kan det vara värt lite övervikt…
När det gäller pälsen, du kan faktiskt kolla med uppfödare om deras hundar torkar fort. De som använder hundarna i praktisk jakt bör ju avla på hundar som inte utvecklar eksem. Nu vet jag inte hur ärliga de är, kanske erkänns inget om såna problem… Jag har frågat när vi köpt valpar, och de har sagt att de inte har eksemhundar, och det har stämt bra. Men å andra sidan har de alla jobbat med dem.
MVH Elin
#39 Då förstår jag vad du menar, det låter lite som när jag har dragkamp med Skade med en hand, sittandes i soffan. Hon kommer med en leksak, jag kastar iväg den ett par gånger, hon hämtar den och får lite dragkamp som belöning, tredje gånger jag kastar iväg den har hon lessnat och går och lägger sig. Vad gör man inte för att få se på tv ifred :P
Att jobba en stund med pauser emellan skulle funka finfint för oss. Man kan ta med apportföremål på promenaden, stanna och apportera lite där det passar och gå vidare. Det är ju en hund för sällskap vi ska ha och inte för jakt, jag vill bara att hunden ska klara av vår aktiva fritid, men det gör ju alla friska hundar. Samma sak gäller då med de olika typerna, vi kräver inte en hund som klarar av seriöst arbete utan bara en som uppskattar livet och som kan uppskatta att arbeta för att få fysisk och psykisk stimulans, men inte egentligen klara en arbetsuppgift. Om det visar sig att den är riktigt bra på apport kan den få tillfälle att följa med på fågeljakt, men det är ingenting vi egentligen söker hos hunden.
Jag har inte tänkt så mycket på det där med färg. Du har ju rätt i att de borde vara gyllene, men jag som inte har känt någon golden gillar nog alla färgerna.
Besvärligt det där när andra människor lär ens hund dumheter. Men alla hundar har ju någon egenhet som inte är rastypisk :)
Vet du hur höga dina tikar har varit? Jag har fortfarande svårt att tänka mig en nätt tik på 25-29 kilo ifall den ska vara en dm lägre än Skade. Hon är ju allt annat än nätt och väger 30. Fast egentligen är vikten inte så viktig, det viktiga är ju hur hunden känns i kroppen (muskler väger ju) och att den mår psykiskt och fysiskt bra.
Jag har ju inte berättat innan riktigt hur läget ligger till, bara frågat om golden som hund. Det är så att jag och min sambo funderade ju på en till hund till nästa sommar, en valp som troligtvis skulle vara en labrador. Vi tänkte vänta för att vår hund skulle hinna bli äldre.
Men sedan började vi fundera på om vi inte skulle skaffa en lite äldre omplaceringshund istället och vi har kikat lite på det. Vi pratade om att ifall vi tar en vuxen, mogen hund så spelar det inte så stor roll hur gammal Skade är, då skulle vi kunna ta en redan till den här sommaren.
Så blev det så att Micke, min sambo, har pratat mycket med sin jobbarkompis, som har en goldenkennel, om att skaffa en till hund. För ett tag sedan frågade hon honom då om vi inte vill ha en golden. Hon har nämligen en goldentik som hon skulle vilja få ut på foder och hon tyckte att vi låter som så bra hundägare.
Vi skulle då ta hunden på foder, och först en prövoperiod i sommar då vi ser hur det går med den nya hunden och Skade.
Hunden i fråga är en utställningsgolden, hon är ljus, nästan vit, med ganska rak päls. Hon är van att vara i ringen och att vara på gården där hon bor (promenader på landet osv) men inte så mycket mer. Uppfödaren tyckte att det skulle vara jättekul om den här hunden kunde få prova komma till oss och vårt aktiva liv. Och vi tyckte att det skulle vara jättekul att få prova ta henne.
Planen ser ut som så att vi hämtar henne på fredag, åker till en hundrastgård och provar släppa hundarna tillsammans. Om allt går bra får hon följa med oss ut på landet i helgen. Det kommer att bli en riktigt spännande helg med en massa mysiga aktiviteter med hundarna så att de får lära känna varandra och den nya tjejen får lära känna oss, och vi henne.

Vad roligt! Hoppas det funkar fint för er.
MVH Elin
Tack så mycket! Vi hoppas och tror att det ska funka, och om det mot förmodan inte gör det så har goldentiken fått en liten semester på landet i alla fall :)
Tess86 Hur var eran helg med en golden. Visst är de underbara vovvar. Jag vill inte ha andra vovvar Blossas matte
Det blev lite försenat mot vad vi trodde, men vi har träffat alla hundarna nu och Skade gick jättebra ihop med den tik som det troligtvis är tänkt att bli. De har träffats och gått på promenad ihop och lekt tillsammans och de fann varandra direkt. Nu hoppas vi att vi kommer få prova ta hem tjejen snart :)
Golden har en härlig energi. Mina ska bara på allting cepsen eller väskan då man kommer hem. Något i mat kassen oftast bull paketen. Utan att äta upp bullarna.
Kopplet eller en kotte eller något kul en pinne en äppelbuse eller bara paraplyet. Jag har så roligt med mina busar.
Jag friterar dem ordentligt efter bad.
Lycka till Blossas matte
Ja, de verkar vara riktigt trevliga hundar. Hennes hundar hade energi under promenaden men hade lätt för att slappna av och varva ner igen när vi kom in, det tycker jag om.
en Golden som inte aktiveras sover cirka 20 timmar om dygnet. De kan både busa och sedan varva ner.
De älskar att bära vantar och allt möjligt. Bollar förståss pinnar. Kul att busa aportera. De får belöning för att bära hen kopplet.
Blossa hitade en glögg mugg slängd på gatan hon skulle ovillkorligen ha den. Jag fick inte ta den. Me så lade jag i en godis i muggen och vipps så visste hon inge hur hon skulle göra. Hon släppte muggen tog godisen och muggen snabbt som ögat. Det gick åt två godis för att få tillbaka muggen.
Sök är en ann kul grej jag lägger godis under stolsdynor bakom stolsben och i trappan som hon får söka. Det gör henne ganska trött. Man kan ochså gömma en badboll som det gått hål i. Du drar med handen längs sökbana och någon stanns klämmer du in bollen. Det kallas hjärn gympa.
Man kan ochså ha burkar eller krukor utomhus som en har godis.Eller leka kurra gömma i skogen Någon springer före och gömmer sig bakom ett träd och sedan släpper du hunden. De älskar det
Jag har haft mycket kul med mina. Blossas Matte