Bra hundpensionat
Vi har planerat in en semesterresa på en vecka. Det är länge kvar tills vi ska åka så det är ingen panik men jag vill ändå börja fundera på vart vi ska lämna Skade. Det är möjligt att vi kan lämna henne till någon vi känner men jag tänker inte lämna henne till någon som inte är hundkunnig bara för att jag känner den personen, då får det hellre bli hundpensionat.
Ni som har provat på hundpensionat, kan ni rekommendera något i Stockholms län (helst söder om Stockholm) eller Södermanlands län?
Skade är ingen problemhund. Hon har gått bra ihop med alla hundar hon någonsin träffat, finner sig lätt med nya hundar, nya miljöer, nya människor osv. Hon tycker det mesta är spännande och ofarligt. Men hon är stor och ibland ivrig, som alla unghundar, och kan ha lätt till skall när det finns andra hundar i närheten. Det måste alltså vara någon som är van vid annat än stillsamma småhundar.
Vi är också mycket noga med att Skade bara uppfostras med mjuka metoder. Hundpensionatet ska använda sele på henne vid kopplade promenader och om det förekommer negativ uppfostran får det bara innebära en mörk röst och bestämt kroppsspråk eller möjligtvis att hålla i Skade vid behov, men aldrig på ett smärtsamt sätt. Kan man lita på att pensionaten behandlar ens hund med omtanke och respekt?