Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2573 ggr
Elfdance
0

Att introducera hundar för varandra - tips tack.

Hej!

I höst blir jag med hund igen, min bästa vänninas hund som inte får så mycket uppmärksamhet eftersom hon har barn. Hunden får istället komma till mig (ska bli härligt att ha hund igen) och hon är gosig, lydig och på alla sätt mycket härlig. Är kloss på mig hela tiden jag hälsar på, ligger nu och sover och är perfekt armstöd. :)

Hon är sex år gammal och har svårt för tikar och små hundar, och min kompis som jag umgås mycket med har en annan tik. Det hade varit bra om de kunde gå ihop och därför vill jag ha era bästa tips.

Gå promenader tillsammans utan att de får hälsa? Lägga över luktande saker hos den andra hunden? Ses genom kompostgaller? Släppa dem i hundrastgården känns för osäkert.

Som sagt, era bästa tips tack! Om det finns gamla trådar ber jag ödmjukast om länk, är helt ny på forumet.

russin
1

Vad har du för hund (ras, ålder, kön) och hur är den mot andra hundar ?

Ut och promenera med hundarna, gå en längre koppelpromenad och känns det bra så gå någonstans där ni kanske kan släppa hundarna men även fortsätta gå. Stå matte/husse still är risken för bråk större än om man fortsätter att vandra iväg.

Knns hundarna inte helt säkra, så dela av hemma första tiden med t ex kompostgaller så dom vänjer sig vid att dom finns i samma hus. Låg inte värdefulla leksaker/ben mm ligga framm när dom går tilsammans.

Elfdance
0

Eftersom jag inte har haft henne så vet jag inte förstahand hur hon är mot andra hundar. När jag varit ute med henne har hon varit lite nyfiken mot (vissa andra) hundar på håll men inte överdrivet på något sätt. Enligt uppgift har hon svårt för tikar och små hundar. Vill dominera tikar tydligen och vad hon har mot småhundar vet jag inte.

Hon är en gatukorsning men ser ut ungefär som den amstaff-tiken hon ska gå ihop med.

Tack för tipsen!

Elfdance
0

Ingen annan som gjort något sådant här eller har andra tips?

mopsen12
1

Kanske gå någonstans där hundarna aldrig varit förut? Så att det inte är revir?

Catta-
1

Jag tycker också ni ska gå till en neutral plats med hundarna och gå en promenad, utan att de får hälsa i början. Sedan när de fått ut lite energi och är lite tröttare kan ni låta dom hälsa.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
0

gå på flera promenader med hundarna, läs av o se låt dom inte hälsa på varandra "läs av hundarna själva" :) Det är svårt o veta hur det är, många tror sin hund vaktar matte/husse men isjälva verket är det en osäker hund som itne får den aktervering heller som den kräver. Då tar den till sånt här tyvärr rätt vanligt. men tikar som inte gillar andra tikar får man passa sig lite för tikar kan sloss tills ena stupar så läs verkligen av hundarna innan ni låter dom hälsa.

Elfdance
0

Ja, den där promenadvarianten får det bli i början helt klart.

Man vill ju verkligen inte ha ett slagsmål.

[Forest]
0

7 ne man vill ju inte hamna i den sitsen, jag har vart med ett par gånger hundar har hamnat i gruff men ofta har det vart "sätta den andra på plats" det vill säga de låter mer o fajtas med tassarna och munkäftas än andvänder käften för skada den andre. Hoppas det går bra för er kul att du blir med hund :) Grattis Glad