Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2282 ggr
undulat_
0

Ensamhetsträning?

Har precis läst på nätet ang ensamhetsträning och man får helt skilda råd.

Ska man eller ska man inte hälsa på hunden när man gått ut och kommer in igen? Vad har funkat bäst för er?

Den senaste veckan har jag börjat med att lära vovven att stanna i hallen när man går ut och inte följa med utanför yttedörren. När jag kommit in har jag belönat honom med godis. Kommandot stanna i det här fallet verkar befäst. Min fråga är också om det är okej att jag belönar honom med godis när man kommer in igen? Eller bör jag nu skippa godiset för att inte göra en big deal av att jag går ut och in?

Loveradio
0

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Maja2
2

Jag har aldrig belönat mina hundar när jag kommer in igen ….  Jag har känt  att de inte ska sitta och vänta på att jag ska komma in igen, för att då bli belönade. Jag har aldrig gjort en big deal av det helt enkelt.

[Highonbluetomorrows]
0

#1. Ja det är ett mycket vettigt inlägg, TS läs där :).

lillalycka
0

Tycker #2 skrev något bra. Jag har aldrig belönat min hund med godis när jag kommit tillbaka. Ibland får han ett ben eller liknande typ dentastixs när jag går så han kan tänka på lite annat när jag är borta. I början och även ibland fortfarande blir han tokig när jag kommer hem(gnäller, skäller, hoppar) och då struntar jag fullständigt i honom. När han han lugnat ner sig så hälsar jag på honom och berättar att jag saknat honom minst lika mycket. :)

EmelieKelly
0

Tänk också på att "stanna" är ett kommando som är bra i vardagen tex om man har hunden lös och den ska stanna. Om du då säger stanna innan du går kan det ju bli förvirrande eftersom den kan tro att du menar att den ska stanna på stället tills du kommer, men det behöver den ju inte :)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

Maja2
0

#5 Fast … man kan ju ha ett annat kommando för det, tex Stå eller stilla till exempel :)

EmelieKelly
0

#6 självkart men jag tänkte att de flesta ha kommandot "stanna" :)

Maja2
0

#7 Det viktiga är att tänka sig för, så att man inte har samma kommando till olika saker

undulat_
0

# 5 mfl det har du nog rätt i ang kommandot stanna. jag ville bara lära in ett kommando för att man skulle kunna gå genom dörren utan att han vill med.

då blir det svårare för mig nu då jag får tänka ut något annat kommando. godis får han vid tränandet av stanna (i hallen) när jag går ut, jag stänger dörren, väntar några sek, öppnar upp (och då har han flyttat sig närmare dörren också) ger honom en godisbit. Det var själva "stanna i hallen" träningen. I början var det "sitt" (i hallen), sedan säger "stanna" flera gånger, jag går bakåt i hallen han sitter still och när jag säger "kom" så kommer han.

kände att ensamhetsträningen inte skulle kunna funka utan den ovanstående inträningen först, då han ville alltid ut när vi kom utanför dörren. och nu måste jag sammanlänka det där till en ensamhetsträning, har börjat idag och UTAN godis. Om någon fattar vad jag babblar om.

Tack för länken, provar köra så som beskrivet. Har provat att gå ut skramla med nycklarna mm idag och inte säga nåt till vovven eller titta på honom.

Maja2
0

#9 Fast jag tänker att det här med att han inte ska gå ut genom dörren bara för att du öppnar den …. där ska du inte behöva ge nåt kommando. Visa med kroppsspråk att du inte vill att han går ut helt enkelt. Mota med hela kroppen så att säga.

Att han kommer närmare dörren är inte så konstigt, eftersom han vet att han får godis när du öppnar dörren och kommer in.

undulat_
0

jag har börjat säga "stanna" ute på promenad (han är alltid i koppel i princip) när vill att vi stannar, och då verkar han stanna till, inte alltid dock.

får kanske ta nåt annat kommando ute då, fast synd… gillar stanna.

fast blir han inte mer förvirrad om jag kör ett nytt kommando för att han ska stanna ute?

Maja2
0

#11 Oftast sätter vi för stor tilltro till uttalade kommandon. Lägg inte till ett kommando FÖRRÄN hunden VET vad den ska göra, dvs LÄR hunden först vad du är ute efter, och att hunden gör rätt många gånger i rad. DÅ FÖRST ska du lägga till ett kommando, dvs vad du vill döpa momentet till

EmelieKelly
0

#9 om jag var du skulle jag inte säga nägot när du går ut genom dörren Då kommer hunden vänta tills du kommer tillbaka, det man vill uppnå är ju att den inte ska bry sig. Jag skulle göra en enkel grej av det och bara först ta tag i handtaget några gånger (spelar ingen roll vart hunden är och du låtsas som inget). Efter ett tag öppnar du dörren också men går inte ut (du övar detta flera gånger och dagar) sedan så kanske du öppnar, går ut, stänger, kommer tillbaka. Då förväntar sig hunden inget utan ser det som en naturlig grej. Hunden vet att du kommer tillbaka :) gör små steg och jag skulle inte heller ge godis.