Behöver hjälp med att hitta rätt!!!
Hej jag söker en ras som passar in på detta :
*En go och glad familjemedlem
*En barnkär filur
*En träningsvillig kompis
*En kärleksfull vän som kan göra mig glad
*Hund som inte fäller överdrivet mycket.
*En lagom stor hund
*En hund som klarar en dag på soffan för att vara aktiv nästa
*En hund som går att ställa ut och tävla med
*En vaktande kompis som älskar besökare
*En hund som går ihop med andra djur
Sedan så är det min första hund men jag är en person som är väl insatt i hundar och denna värld och söker en ras att börja träna och tävla med så jag vet vad en hund är och vad det kräver.
Hm jag förstår inte riktigt denna punkt: *En vaktande kompis som älskar besökare. Ofta är vaktande hundar lite misstrogna mot främlingar, men kan mycket väl älska folk som de lärt känna. Sociala hundar som retrievers kan dock älska precis vem som helst, inbrottstjuv eller ej 
Vilka hundsporter är du mest intresserad av? Vilken sorts utseende tilltalar dig? Hur acceptabelt är skall inom rasen? Vad är en "lagom stor" hund för dig? :)
1 tänkte mer en ras som kan vakta när det behövs om man säger så.
2 Jag är i dagsläget mest intresserad av lydnad, agillity och freestyle men det kan ändras då det beror på vad jag och hunden fasnar för vill prova på det mesta.
3 jag faller oftast för raser som inte är så vanliga. Men Jag har svårt för kortbenta hundar med mer avlång tropp som Tax och den modellen. Sedan gillar jag päls och färg.
4 jag tycker att skall är acceptabelt inom arbete eller när det ringer på dörren eller liknande. Men det ska finnas en av och på knapp :) Inte lixom en ras som skäller för minsta lilla för att någon går utanför dörren.
5 lagom stor för Löwchen - boxer ungefär
Kolla in Schnauzern. Finns i olika storlekar :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Min hund (papillon) hade passat perfekt för er, hahah, han är allt det där! Tycker ni borde kika in på den rasen.
*En go och glad familjemedlem
Hänger med på allt, älskar när flocken är samlad.
*En barnkär filur
Barn är det bästa som finns
*En träningsvillig kompis
Ja, om det är något han själv tycker är roligt.
*En kärleksfull vän som kan göra mig glad
Det går inte en dag utan att man skrattar av hans otroligt charmiga upptåg och kreativitet.
*Hund som inte fäller överdrivet mycket.
Fäller inte alls
*En lagom stor hund
Mankhöjd 28 cm
*En hund som klarar en dag på soffan för att vara aktiv nästa
Han klarar även (om han själv får bestämma) två dagar på soffan och en aktiv dag 
*En hund som går att ställa ut och tävla med
Nu råkar ju inte jag ha en renrasig pappis, men köper du en med stamtavla kan du göra det 
*En vaktande kompis som älskar besökare
Hahah. Han vaktar gärna och skäller när det ringer på dörren. Men när dörren öppnas så blir det "heeej, guuud vad kul att du är här! stanna och bo här för resten av ditt liv, jag älskar dig redan!"
*En hund som går ihop med andra djur
Vi har haft en hel del smådjur (marsvin och hamster), marsvinet hade inget lock på buren men det var aldrig problem. Han älskar katter, men katter älskar inte honom. Haha.
Jag har ju två papilloner och håller med Michaela. Det ända jag skulle vilja påpeka är att endel pappisar verkar kunna ha det lite svårt för barn. Men det beror nog mycket på i vilken miljö den växer upp. Det är ju också viktigt att barnen respekterar hunden trots den mindre storleken, det är inga gosedjur. Annars så passar dom till i princip allt!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Finsk lapphund!! Eller svensk lapphund. De är dock inte ovanliga hundar, men inte bland de vanligaste heller. Pälsiga, (jättevacker päls på den finska i alla möjliga färger) kan skälla ibland (jag är dagmatte åt en fyraåring och vi har jobbat mycket med skall vid möte med andra hundar genom klickerträning). Han får dock lov att skälla när det ringer på dörrklockan och gör det också.
Passar bra som en aktiv sällskapshund, men lite sämre som seriös tävlingshund och ren sällskapshund. Det innebär inte att man inte kan tävla med hunden, men är tävling ens främsta och enda mål så finns det mer drivna raser att satsa på. Rasen måste få arbeta litegrann, men är inte arbetsnarkomaner. Rasen har mycket stor potential inom viltspår. De gillar att träna! Min dagund gillar det tyvärr FÖR mycket så vi måste öva att han lugnar ner sig så han inte blir alldeles för sprallig haha.
Annars är finsk lapphund en "cool" ras (en lugn ras), och framför allt en rätt frisk ras. Var dock NOGA med höftstatistiken då den är alldeles för dålig inom rasen.
Det är sociala hundar som lätt kan "alarmskälla", om det är vad du menar med vakta. Sen väljer man ju själv hur mycket skall man tillåter. På din beskrivning låter rasen helt perfekt för dig!
Mankhöjden är cirka 49 cm för hanhund och 44 för tik. Alldeles lagom :)
håller med #8, min kompis pappa har en sån hund. den är jättego i temperamentet, jättesmart o tappar inte överdrivet med hår. den skulle säkert vakta också om det var något skumt på gång. vet ej hur den är med barn, men den hunden jag känner hade inte problem med barn.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Kanske labbe? :)
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Tycker också Papillon passar in bra på beskrivningen. Jag vet inte hur lagomt stor en hund är enligt dig dock.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#12 Ah du ser! 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Jag tycker inte att det existerar någon ras som passar på soffan ena dagen och full fart andra. Inte ens den tjockaste spaniel eller bulle passar på soffan en dag.
Mvh Ellenfyrkant
#14. Hm? En hund som inte kan ta det lugnt en dag är bara ett resultat av
1) dålig avel/psyke (alldeles för stressad hund)
2) dålig passivitetsträning
Polishundar är mycket hårt tränade men i sin dagliga rutin kan de sitta i en bil i en hel dag utan att något händer alls. En del jakthundar gäller detsamma för. En del hundar har jobbat i säsong, det vill säga full fart på sommar och ett mer vanligt liv på vintern.
Jag skulle säga att alla hundar SKA kunna "bara vara hemma" en dag, med lite mindre hjärngympa exempelvis i form av att nosa upp sin middag som ligger utspridd i lägenheten och givetvis rastningsrundor. Kan den inte det så får man se till att träna den att lugna ner sig. Annars skulle ju brukshundar behöva skaffa ett nytt hem under tiden när ägaren var förkyld en vecka ^^. Hundar är anpassningsbara djur, men om vi inte lär dem att ta det lugnt så är det klart de inte frivilligt gör det heller - om de nu är så uppstressade att de inte klarar en lugn dag.

#15 Att klara av det och att det är okej är väl inte samma sak eller?
Jag tycker inte det finns någon hund som passar in hos den som bara vill ha en myskompis på soffan. Då kan man ha godesjur. Vi får ut något av hunden men de ska ju få ut något av oss också. Alla hundar har rätt till motion.
Mvh Ellenfyrkant
#16. Du menar att det inte är okej att en hund vilar en dag?? Hur tusan läser du in att TS bara ville ha en myskompis på soffan? Och hur tusan läste du in det i mitt inlägg att jag tyckte att hundar skulle ligga på soffan varje dag? Läste du ens TS inlägg? Nu pratar du ju om något helt annat, det vill säga hundar som inte får vara hundar, när vi snackar om vilodagar i veckan. Jag ser absolut inget fel i det TS skrev, tvärtom är det ett vanligt önskemål och inget konstigt med det. En hund SKA KUNNA ta det lugnt en dag!
Jag tycker inte att det är okej med hundar som INTE får vila en dag.

Blir alltid skeptisk när folk frågar efter en soffkompis. Mött för många oansvariga soffkompis-ägare.
Vila kan ju definieras olika men jag skulle inte klara en dag med gott samvete utan att min hund fått gått några kilometer. Med tanke på att deras ursprungsdjur vargen rör sig flera mil om dagen. En hund hade också rört sig betydligt mer i det vilda än vad de flesta hundar erbjuds att göra i ett hus eller en lägenhet. Sen att klara av passivitet är en helt annan sak.
Mvh Ellenfyrkant
#10. En labrador är inte särskilt vaktig/alamerande och inte särskilt långhårig ^^. Men jag tänkte också att någon retriever hade kunnat passa. Golden har ju lite längre hår tex. men tillhör ju samtidigt också de vanliga raserna.
#18. Mjo men nu får vi nog utgå från att TS vet vad hundägandet innebär, och att hen inte är någon dålig hundägare. Det står ju "EN DAG" på soffan, vilket vi även får tolka som en vilodag och inte standard.
*En hund som klarar en dag på soffan för att vara aktiv nästa.
Då vill man ju vara aktiv med hunden. Är långt ifrån alla som ens vill det… tyvärr. Där håller jag med, finns alldeles för många som inte låter hunden vara hund!
Jag tycker också du ska ha en papillon!
//Flöffo

Jag har en miniature amerikan shepherd som stämmer in bra på det du beskriver. Dock går den inte ännu att registrera i skk så utställningen faller där.. tyvärr. Men annars har den allt! och jag är supernöjd med min.
Hoppas du hittar det du söker, lycka till 
Tycker löwchen eller coton de tulear kanske skulle passa :)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Ja de flesta hundar i rasgrupp 9 (sällskapshundar) kan ju passa också.
.