Olika former av nosarbeten
Hej
Hur aktiverar man en hund inom "kategorin" nosarbete? Nosarbete kan i detta fall vara alltifrån att slänga godisbitar på golvet och att gå Gud-vet-hur-långa spår.
Berätta gärna hur ni/bekanta gör, och var inte rädda för att slänga in en bild på hundar som använder sin nos (se bara till att ni har rätt att lägga upp den bild ni lägger upp)
. Den här tråden får bli en hybrid-tråd, delvis en informativ "tipstråd", men med en smula bildtråd med
P.S P.g.a trasigt tangentbord och otålig skribent kan vissa bokstäver "försvinna", ska göra mitt bästa för att ej missa detta, men ni vet hur det är xD
Tass
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Jag har kastat ut mat och godis på gräsmattan, just maten är svår att få i schäfern i mellanåt, men när dom hamnar på gräsmattan och tibben också vill ha mat så brukar hon vilja ha maten. Brukar passa bra om jag ska laga mat eller äta och inte vill ha två tiggande hundar vid benen. Jag har även kastat godis i halva huset som de får leta efter när jag ska hemifrån och låsa dörren.
MVH
Sofie
Jag brukar lägga ut spår, både viltspår och personspår. Viltspåren älskar min hund riktigt mycket, han bär rådjursklöven hela vägen hem 
Spåren brukar vara på 500 m till någon kilometer, beror på om jag lägger fler spår än ett. Brukar lägga i olika terränger och miljöer; kuperad terräng i skog, slät terräng på fält, gräsplättar eller asfalt osv.
Har även kört lite specialsök i skolan och det var Hugo riktigt duktig på! Han nosade för fullt och markerade jättefint.
På våra promenader så brukar jag slänga ut godis i högt gräs och när det är varmt ute så slänger jag ut mat på gräsmattan så att han får i sig lite mat (han äter inte så mycket när det är varmt ute). Brukar även slänga ut lite mat innan jag går hemifrån om jag måste lämna honom ensam.
Bild kommer eventuellt senare 
#2 Praktiskt att få bort de där bedjande hundögonen då 
#3 Vad bra att din hund tycker att det är kul :D Men vad är specialsök
?
#4 Narkotikasök kan man säga, man lär hunden att söka efter ett särskilt preparat. Kan användas om man vill lära hunden kantarellsök med 
#5 Aha, då hänger jag med :)
#6 Vilken urgullig bild, med de flaxande öronen och allt.
#4 Ja, jag tycker det är ett bra sätt. Hundarna brukar inte kasta i sig maten direkt, så det är bra ur flera synvinklar för dem.
Jag har testat spår, sök och uppletande med schäfern men det var inget som hon var speciellt road över. Jag tror tibben är mer road, hon spårar ofta i skogen och så.
MVH
Sofie
Vi gömmer godis ute och inne hemma, svårare och längre bort allt eftersom. Ute brukar vi även leka lite "sök husse/matte", vilket vår plutt tycker är superkul!
Jag aktiverar inte mina hundar med nosarbete, men de gånger jag gjort det så har jag fixat personspår i skogen åt dem. Tanten var mest förtjust i godisspår då. Jag gick rakt in i skogen, la godisar i spåret (ganska tätt så att hon inte skulle tröttna) och gick väl kanske 30 meter. I slutet hade jag någon extra god godis. Klart uppskattat!
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Efter morgonoch kvällspromenaden, så gömmer jag alltid två olika leksaker i trädgården och hundarna älskar att få leta upp dom (dom vet vem som ska leta upp vad).
Vi kör även en del blodspår. Tidigare personspår, men just nu lägger jag all fokus på blodspåret.
vi tränar person och viltspår.. och lite uppletande
Jag brukar gömma godisbitar i träd. (emellan barken) Det tycker min hund är riktigt skoj och det är också bra för kroppen då dom får sträcka ut sig ordentligt för att nå godisbiten. Sen är det lite svårare att nosa uppåt än på marken.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Många fina tips som kommer in :)
Puttar
#15 Lurvboll xD. Visste inte att Hugo var en portugisisk vattenhund (för det är han väl? Eller någon annan lurvig ras ;P?)
# 16 Haha ja han är lurvig
japp han är en portugisisk vattenhund 
Puttar
Puttar (a)