Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1262 ggr
Bellasmatte
0

Resa till Holland

Jag har läst på jordbruksverkets hemsida om resa med hund och hittar inte den informationen jag letar efter eller så förstår jag inte vad jag läser så jag tänkte om någon här kunde hjälpa mig.

Jag ska resa till en mycket god vän i Holland och med ska ju givetvis min hund, en amstaff på 6 månader som har alla vaccinationer och är id märkt. Jag vet att hon behöver ett pass och har läst att det är allt från gratis till kostar 5000 kronor…

Är det någon som vet hur det fungerar med ett djurpass och var man får ett sådant?

Någon som vet om in- och utförselreglerna av hund mellan Holland-Sverige? Tänket om det är några speciella  vaccinationer som ska göras eller annan behandling som måste till (loppor, fästingar och mask vet jag att vetrinären ska göra och intyga i djurpasset)

[madelaine]
0

Ett djurpass skaffar du hos din veterinär. Det varierar i pris, så för att veta exakt bör du kontakta din veterinär och fråga.
För att resa mellan de flesta EU-länder behöver din hund vara chippad, ha ett pass samt vara vaccinerad mot rabies. En del länder har särskillda regler, där du tex behöver avmaska hunden också.
Jag var jättenojig när vi skulle ut och flyga från med vår hund, så även fast jag läst alla regler minst en miljon gånger så ringde till Jordbruksverket ett par gånger också och frågade ut dom ordentligt, bara för att vara helt säker. Väldigt trevliga och hjälpsamma var dom jag pratade med. Har inte numret i huvudet just nu, men det står på högersidan på deras hemsida! :)