Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 6110 ggr
[Wolverina]
0

Gräsätare!!

Går i taket snart pga av Etsas gräsätande!!

De började smått för ungefär ett år sen, men jag brydde mig inte så mycket om de då jag tänkte att hon kanske behövde de för att spy lite eller fixa nåt knas i magen. Men de har bara eskalerat med tiden och nu är hon fan EXTREM! Käkar gräs jämt, på promenaderna, så fort man stannar till, när hon e passiv undet träning…. SUCK! De stör mig mest när hon gör det under det sistnämnda (träningen), börja fundera på om jag inte ska sätta munkorg på henne bara för att hon inte ska kunna käka då…

Jag tror till viss del att ätandet kan va en slags överslagshandling… men är inte säker, vad tror ni? Kan hon ha brist på nåt? Är hon stressad el. tycker hon bara att det är gott?!

Är lixom inte så trevligt när man blir väckt mitt i natten av att hon spyr upp en fet gräsboll Rynkar på näsan

Tacksam för alla svar och funderingar!

russin
0

Är hon kollad i halsen ?

Är magen kollad ?

Sophie&Segra
0

Kolla upp tonsillerna, glömde jag säga när vi sågs! Obestämd

En kompis hund vart extrem med sitt gräsätande.. Bara eskalerade med tiden, typ som för Etsa.. Och han hade världens inflammation som inte gav med sig, så dom fick tillslut plocka bort tonsillerna på honom o nu är det bra igen!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Wolverina]
0

Har inte kollat upp varken hals el. magen men har hört att de kan va problem med tonsillerna som du skriver Sophie. Ska kolla lite i halsen och känna på sidorna, sen blir det väl att att ringa ett samtal till vetten på måndag om inte annat…

Sophie&Segra
0

Ja, för man brukar ju känna som två köttbullar på sidorna om dom är himla inflammerade /:

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

wesdi
0

Är det ett maniskt/hysteriskt ätande så tyder det på att något inte är bra i hundkroppen. Mage/tarm (äter gräs för att spy upp) eller möjligen halsen för att det kliar/gör ont.

Är det däremot ett mer *kobetande*…*mums vad gott det var med lite gräs och örter*altså ett fridfullt betande så.. är det inget farligt.   Vissa hundar gillar att äta gräs. finns även de som gräver upp rötterna till vissa grässorter och äter - instinkt…

Mina äter gräs på det fridfulla sättet, de väljer ut särskilda grässtrån och betar nöjt på det. Helt ok för min del, de får snaska gräs.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

russin
0

Det är inte ofta man vare sig känner elller ser något själv. Har själv haft en med riktigt ful tonsilit där ingen svullnad kädes på utsidan och hon var svår att se i halsen (blå tunga och munhåla) - men tonsillerna var i så dåligt skick att dom blödde vid minsta beröring. Den hunden hade i stort sett inte visat några symtom, mer än att en endaste gång morrat åt en domare vid tandvisning. Men för denna hund så ofattbart att jag förstod något var fel.