Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 684 ggr
undulat_
0

Tips på läsning om träning?

Finns det någon bra bok eller artikel/nätsida att läsa angående hur man ska träna sin hund?

Jag tänker på saker som vardagslydnad, "kontakt" som det heter och tips på problem som tex att hunden skäller på andra. Behöver verkligen hjälp med dessa.

Hur har ni lärt er hur man tränar med hunden och så? Är det genom kurs?

Jag har en bok som heter "Aktivera din hund" av Charlotte Swanstein men tycker den är sådär och tar inte upp allt.

Mycket tacksam för tips.

[Tess86]
0

Jag gillar Kenth Svartbergs bok "Bra relation" och Memea Mohlins bok "Lystra".

Jag har lärt mig mest genom att läsa böcker, läsa mycket på internet och att lära känna mig själv och min egen hund. När det kommer till uppfostran tycker jag att det är viktigt att bilda sig en egen uppfattning om hur man vill arbeta med sin hund.

Viktiga frågor kan vara: Vad tycker jag är viktigt att min hund kan? Vad tycker jag är viktigt att min hund inte gör? Och till vilket pris ska hunden lära sig detta? Vill jag att hunden ska lära sig till varje pris, även om det innebär att använda metoder som hunden mår fysiskt eller psykiskt dåligt av? Eller är det viktigare för mig att arbeta fram en god relation mellan mig och min hund och så får lydnaden komma vart efter?

Kurser har inte gett mig någonting, annat än ett träningstillfälle. Jag tycker att det är för mycket "så här gör man" och för lite att lära känna just sin hund. När vi slutade arbeta fokuserat på uppfostran och istället arbetade med samarbete har vi fått en helt underbar hund, som har slagit om på några månader. Vi har fått en hund som vill göra husse och matte glada, som vill ha uppmärksamhet och därigenom vill göra rätt. Vi kan arbeta mindre med olika metoder och mer med röst och kroppsspråk. Vi har fått en hund som tar till sig en bestämd röst och lyder, för att få beröm och uppskattning.

Maja2
0

Håller med #1 . Fokusera på kontakt, kommunikation och samarbete. Boken "Lystra" är super, även "kontaktkontraket" med Eva Bodfäldt.

Hur man ska träna sin hund. Det finns många olika läror, men jag är mer inne på det  Tess86 skriver- när det handlar om vardagslydnad, relationen, samarbetet, så handlar det mest om just: kommunikation.

Lär din hund att det lönar sig att hålla kontakt med dig. Kontakt-belöning.

Utan att ha kontakt med hunden, kan man inte träna den i nånting, då den inte lyssnar.

Lek mycket med hunden, aktivera den, se till att vara den som hittar på saker, ta ut hunden på aktiviteter, ta inte bara ut hunden när HUNDEN visar att den BEHÖVER gå ut för att göra sina behov. Styr upp aktiviteter, både ute och inne.

För att kunna gå vidare och träna saker, krävs att man har en bra relation, eller åtminstone så blir resultatet miljoner gånger bättre.

Det här med att ha problem, tex vid hundmöten, är att ägaren lixom bara hänger i andra änden kopplet och hunden gör vad den tycker passar bäst. Du som ägare, ska ju tala om för hunden, lära hunden, hur den ska bete sig, genom att i god tid när man möter en hund, ta kontakt med hunden, den ska fokusera på DIG, dvs DU styr vad som ska hända.

Oftast när hundägare har problem vid tex hundmöten, har de problem med många andra saker åxå, som beror på samma sak: Man har inte lärt hunden att kolla in vad ägaren vill att den ska göra.