Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3526 ggr
Rafflan
1

När från valpfoder till vuxenfoder?

Det står inga rekomendationer på fodret så vi vilken ålder bör jag byta från valpfoder till vuxenfoder?

Han är 10 månader nu och äter doggy professional.

Satum
1

Man behöver inte alltid gå över från valp till vuxen. De får man se till individen. Min äldsta på 1år4mån äter fortfarande valpfoder för att det är högre proteinhalt i det. Och det är bättre tycker jag!

oskartoller
1

Min är 17månader och får oxå fortfarande vom og hundemats valpfoder av den anledning som #1 säger. Mera protein.

Changrila
1

Jag bytte nyligen foder på en 9månadershund från valp/junior till vuxenfoder. Hon åt Eukanubas valp/juniorfoder och fungerade inte bra på det, så jag bytte till Standardt Normal som hon fungerar utmärkt på. Hon får även lite Vom og hundemat (valp), men det är mer som "smaksättning" än något annat.

Vissa ger aldrig valpfoder till sina hundar, andra ger valpfoder länge. Jag tror att det bästa är att läsa på om olika foder, få lite foderkunskap och hundkunskap och inte bara gå på "vad alla andra gör". Därefter sätta sig och titta på hur hunden faktiskt fungerar på fodret och hur det skulle kunna förändras vid ett eventuellt foderbyte.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Rafflan
0

#1 Jo men min funkar inte helt perfekt på valp fodert dock funkar han bäst på det av dem foder jag provat, och innehållet på vuxen fodret är mycket bättre än valpfodret så vill byta.

#2 men innehållet i vuxen fodret är bättre, därför jag vill byta när jag kan.

#3 då kanske jag kan prova byta på min kille då?
Haft problem att välja foder, han verkar allergisk/ha känslig mage, provat foder som ska vara bra för det, men nej han blev jätte dålig, men funkar hyfast på doggy proffessional, dock är innehållet på vuxen fodret bättre så därför jag skulle vilja byta till det och hoppas han funkar perfekt på det fodert :)

Michaela-N
0

Oj, det var ett tag sen, men han kanske var 8-9 månader.

Rafflan
0

Kollade närmare och det står på fodrerna att man kan ge vuxen fodret till valpar, unghundar, vuxna osv så ska nog köpa hem en påse imorgon och börja övergången och hoppas på det bästa :)

rebz
0

Runt 10-11 månader bytte jag till vuxen foder till min plutt :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Changrila
0

Vad har du provat för olika foder och hur har han fungerat på dem?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Rafflan
1

#4 redan haft 2 trådar om mina foder problem och det enda respons jag får är att alla tycker jag provat fel och alla tycker jag ska prova just deras foder så står där med 25 olika sortes foder som måste provas, oavsett vilket jag väljer att prova väljer jag ju fel enligt 24 personer. Så nej tänker inte prata mer om det då jag inte tänker testa andra foder sorter om jag inte måste ;)

Han fungerade illa, det första fodret luft spyde han/spyde vit skum 4-6 ggr/dag, den andra foder blev en dålig i magen och vips endag fick han blodig diarre. Vilket försvann direkt då vi sluta med fodret.
Doggy professional funkar han bra på, lite mjukt bajs ibland dock.
Han förlora även mycket i vikt i samband med foder problemen…