Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4019 ggr
Viccan92
0

Vilken ras?

Är lite nyfiken på vilken ras som skulle passa mig och min fästman. Det tar väl något år till innan vi ska skaffa hund ihop. Vi har ju Tintin just nu och han är ju bara sex år. Men inom iaf fyra år vill jag faktiskt ha en ny hund så Tintin liksom kan vara med. Min fästman ändrar sig jämt om han vill ha en hund samtidigt eller efter Tintins bortgång. Jag säger absolut samtidigt.

Han vill ha en till amris han har fastnat totalt för Tintin. Visst jag älskar Tintin men jag skulle hellre vilja ha en hund men mindre jaktlust och enklare utställningspäls. Min fästman sa det i helgen att det var väl bara att ställa ut. Då visade jag en bild på en amris i full uställningspäls och sa det att så ska dem se ut för att kunna ställa. Jag behöver kanske inte säga att min fästman inte var glad över det.

Vi var hos min kompis i helgen som föder upp cavalierer. Vi kom fram till samma sak efter besöket. Jättebra temperament och päls och så men för små. Dock var ju hennes valp så underbar att man bara ville ta med henne hem.

Så nej ingen cavalier heller ingen eurasier eller schäfer. Han pratade om chow chow men kan inget om den rasen. En irlänsk varghund blir det men det tar vi om minst 10år. Vill inte ha någon stor hund än på ett tag. Iaf inte så stor.

Vad vi gör med hunden så. Nu när jag äntligen ska få tillgång till hundklubb så blir det agility, spår och jag tror att min pojkvän vill köra rallylydnad. Tror det blir iaf en gång i veckan sedan ska vi går kurser i ja vad vi känner för. Blir såklart skogspromenader, cykling och jogging. Vi är även ute med hans föräldrar och bor i husvagn men vi ska även skaffa en själv om några år. Så länge blir det tält då och då för vår det. Blir även Finland varje år troligen. Pälsvård är inget större problem. Sen vill jag ställa ut så ni kan tänka er att hundraser som inför utställning behöver lika mycket pälsvård som en amris. Föreslå inte den rasen.

Vi har funderat på puli.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Viccan92
0

Kan tilläga att vi även kollat in sheltie men min pojkvän tyckte att den hade lite väl mycket päls. Sen som ni säkert förstår efter vad jag skrev så ingen hund som väger mindre än 12, 13kilo. Ingen pudel heller. Han pratade om whippet men vet inte om han menade allvar.

joheck
0

Dvärgpinscher eller dvärgschnauzer kanske. Dom är ju lite mindre än vad ni tänkt er, men är väl ungefär i samma storlek som whippet. Vet inte riktigt hur det är med jaktlusten på dom dock (har inte heller någon koll på jaktlusten hos amrisen). Dom finns ju i större storlek också.

Viccan92
0

Dvärgpinscher och dvärgschnauzer är lite för små. Whippet är ju större än amrisen med ju eller iaf högre vet inte hur mycket dem väger riktigt. Men jag har funderat lite på mellan schnauzer. Är lite osäkra på dem bara med tänke på att de dvärgschnauzrarna jag har träffat har varit väldigt envisa och så. Mellan kanske är lite annorlunda.

joheck
0

Ja jo jag tänkte ju mer vikt mässigt än höjd mässigtTungan ute. Jag tror nog mellan schauzer kan passa. Det är ju arbetande hundar så jätte envis borde dom ju inte vara. Mina morföräldrar har ju haft mellan schnauzer fast dom har vart alldeles för understimulerade så dom ska man nog inte ta som exempel. Men läs mer om den tycker jag! Dom är sååå vackra.

Viccan92
0

#4 Jo jag har läst endel och visst de verkar passa. Synd att jag inte tycker att dem är så jättefina. De svarta är ju ganska okej. Då blir det väl i såna fall att man har en sån och sedan någon annan hund som man tycker är vackrare och med mer päls.

joheck
0

#5 Haha jag som tycker dom är super vackra, speciellt i kroppen.Glad Vad är det som passar dig mer utseendemässigt då?

Belimas
0

Fast puli har väl rätt så mycket "pälsvård" också med alla dom där snörena, eller är det pumi ni har funderat på ? Annars kanske finsk- eller svensk lapphund kan passa om inte de också har för mycket päls ?

Viccan92
0

#6 Ja kroppen är det inget större fel på är med pälsen. Dem ser så typ raggiga ut. Jag är med typ för spaniel och retriver. Men jag tål inte golden eller labbe annars hade det varit bra val tycker jag. Men jag tror att jag måste träffa en också för att säga säkert vad man tycker.

#7 Ja första tiden sen får man ju se till att hålla den rätt klippt. Har svårt att tro att det kan bli så mycket tovor i den pälsen. Har kollat in pumi med och det är med intressant. Nej då lapphundar det är ju ingen päls alls ju. Men jag är osäker ändå. Dem jag har träffat har varit så lätt stressade och skälliga. Kanske är mer individ.

Känner att jag behöver klargöra att med mycket päls menar jag typ lång päls enda ner till marken tänk afghanhund till utställning. Ex lapphund, new foundlandhund det ser inte jag som jättemycket päls.

joheck
0

#8 Jo när dom inte är trimmade kan dom ju se lite slaffsiga utFlört. En springer spaniel då? Då finns ju både engelsk och welsh. Jag hade ju självklart sagt papillon om du inte hade satt storleks gränsenOskyldig.

joheck
0

Eller en tibetansk terrier kanske? Vet inte hur jobbig den pälsen är däremot…

Viccan92
0

#9 Jo men jag tänkte mer på skägget. Dem får mig alltid att tänka på min farfar konstigt nog. Men min fästman nämnde rasen eftersom hans brorsa haft mellan tror jag. Han har just nu tre riesenschnauzer.

Har kollat upp dem. Welsh känns som om dem behöver lite mer motion och stimulering än vad vi kan erbjuda. Jag nämnde engelsk springer spaniel men jag tror inte min fästman riktigt vet vad det är för någon ras. Han kan hundar jättebra men inte raser.

Haha jo jag gillar papillon men du har rätt lite väl små och dem jag har träffat har vairt så skälliga. Över gatan bor nämligen två och dem håller inte tyst en sekund.

Viccan92
0

Vi sitter just nu och väljer mellan schnauzer och engelsk springer spaniel. Han vill schnauzer och jag springer. Tror minsann att vi ska besöka ett par kennlar. Eller först ska jag ta kontakt med ett par kennlar och höra vad dem har att säga om sina raser. Sen färg är en annan sak. Jag vill ha svart oavsett ras. Min fästman vill ha peppar och salt. Vet inte ens om han vet vad springer är för ras egentligen. Någon som vet om det är svårt att hitta en svart springer? Dem ska visst vara ganska ovanliga om man jämför med de bruna.

Vixxen
1

Rekommenderar Springer i ert fall. Om ni har en amris nu så blir inte hoppet så stort temperamentsmässigt! En schnauzer är en tuffare ras än Amerikansk cocker och Springer. Glad

Viccan92
1

#13 Jo jag var mest inne på springer. Men vi har väl mer eller mindre bestämt ras nu faktiskt. En ras som jag inte trodde att han ville ha. Jag har nämnt rasen men då har han sagt att Tintin är finare så jag trodde inte att han gillade rasen. Men det gör han uppenbarligen. Är så glad att jag nämnde rasen trots att jag var så säker på att det skulle bli ett nej. Har fortfarande lite svårt att tro att han menar allvar. En engelsk cocker spaniel. Har varit min drömras länge men pappa har inte gillat dem så chansen har aldrig funnits. Är så glad att min fästman gillar rasen med. Är liksom en dröm som går i uppfyllelse. Med dem kan man ju träna allt ju. Det kommer bli utställning, spår, agility, freestyle, svampsök, apport och kanske flyball.

Vixxen
1

# 14 Låter jättebra! Bara ni är medvetna om att cockrar har en tendens att skaffa sig "favvo-personer" i familjen! Så att du och fästmannen inte blir avundsjuka på varandra om hunden föredrar en av er! FlörtGlad

Viccan92
0

#15 Haha jaså det har jag faktiskt ingen aning om. Är inte kanske jättebra. Tintin är liksom min hund men han gillar min pojkvän ganska mycket ändå men det är liksom matte som är hans mening i livet om man säger så. Vi hade liksom tänkt att nästa hund skulle vara bådas liksom.

Vixxen
0

# 16 Ni kanske får var sin tillbedjare! SkrattandeTungan ute

Viccan92
0

#17 Haha ja man får ju hoppas. Tintin är ju tyvärr sån att så länge jag inte är hemma är han väldigt deppig och han vill inte åka hemifrån för matte kan ju komma hem. Dock leka är han ju alltid med på men finns ingen som vill leka ligger han vid ytterdörren eller i mitt rum och väntar på sin matte. Vill inte ha en sån hund till liksom. Vill att hunden ska vara glad oavsett vem som är hemma.

Vixxen
0

# 18 Ja, den erfarenhet jag har av cockrar är att de är mer fästa vid en person. Kanske amrisar är likadana? Har inte upplevt Springer som lika beroende av en enda person…

NathalieT
0

Lagotto romagnolo? :)

Vixxen
0

# 20 Ja, det var ett annat bra förslag! Fast det beror på om de gillar pälsen…   Temperamentsmässigt är de rätt likvärdiga. Tål att tänka på!

Viccan92
0

#19 Nej det är dem inte. Vi har funderat på amris ändå. Vi håller på och funderar på hur mycket vi egentligen vill ställa ut eller hur mycket jag vill ställa ut rättare sagt.

#20 Nej dem jag har träffat har jag verkligen inte gillat.

joheck
0

Fast engelsk cocker har väl jobbig utställningspäls också?

Viccan92
0

#23 Enklare än amris iaf. Inte lika lång och enklare kvalite.

joheck
0

#24 Ok. Jag har ju pappisar så för mig är väl i stort sätt all annan långhårig päls jobbigGlad.

Viccan92
0

#25 Haha ja det kan ju vara så. Dem har ju lite lagom päls. Förstår inte att man kan klippa dem. Är ju inte mycket att hålla efter ju.

joheck
0

#26 Nä precis, och speciellt en tik. Jag menar hanarna kissar ju ner hela magen så vill man klippa där fine. Men annars finns det ju ingen som helst anledningObestämd.

Vixxen
0

# 22 Då låter det ju som om ni ska hålla er inom spaniel-området ändå! Amris, Cocker eller Springer! Tungan ute

Viccan92
0

#27 Jo där är skönt att ha klippt. Är fina hundar med all päls.

#28 Haha jo det har blivit så. Dem tilltalar mig på många sätt. Både utseende och temperament.

Cassii
0

Får flika in och säga att shelties päls inte är jobbig! Borstar cirka 2 ggr/månad, badar 4/ggr år! Glad Fäller 2/ggr år (tikar) hanar 1/ggr år, men då fäller de allt!

Vixxen
0

# 30 Det varierar från Sheltie till Sheltie hur mycket pälsvård som behövs….  …och vill man ha utställningskvalité på pälsen krävs mer jobb ändå !

Jamie+Engla
0

Baselji? lätta att sköta, skäller inte, lagom stora och lättlärda=)?

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Viccan92
0

#30 Nej då vet att den inte är jobbig. Iaf inte om man jämför med vissa raser. Men min fästman gillar dem inte tyvärr.

#32 Har jag inte ens tänkt på. Kan ju kolla lite och se.

Jamie+Engla
0

Jag har passat en Basenji en gång och den var lungn och vändlig. tyst och lätt på fötterna.. faktiskt en trevlig hund=)=)

Viccan92
0

#34 Ska ta och läsa om den imorgon. Tror dock inte att det är någon ras för min fästman pga utseendet.

Loveradio
0

#32 Basenji, lättlärda?? Det är en väldigt envis ras så lättlärda är dom knappast. Dessutom är dom väldigt speciella och passar inte alla.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Jamie+Engla
0

#36 konstigt, denna var bara 6 månader och den var väldigt trevlig och på en vecka hos oss lärde hon sig, ligg, sitt, skaka tass, rulla runt och lite sånt.. mycket trevlig hund:)

Vixxen
0

# 36 Måste nog hålla med dig om Basenji! De är lite speciella, men charmiga när man förstått hur de funkar! Envishet är en dygd! Skrattande

Loveradio
0

#37 Okej, men generellt sätt så är dom inte lättlärda. Så att skriva att dom är lättlärda och basera det på en individ av rasen som du har träffat blir lite fel. Finns en artikel med en bra beskrivning av rasen här

#38 Dom är lite som katter, självständiga och gör lite som dom själv vill ;)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Jamie+Engla
0

#39 när jag vet ej så mycket. ägaren sa att de var de men jag har ingen aning..=)

Viccan92
0

Nja efter att han läst artikeln tor jag nog att dem är lite väl självständiga faktiskt.

Vixxen
0

# 39 Lite lika katter, ja, det kan jag hålla med om!