Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1338 ggr
Liss
0

Ecko, sam.

Hej, tänkte berätta lite om Ecko om de är okej?:)
Jag vill gärna höra tankar om saker JAG tänker.. och tankar kring hans beteende. Detta kan bli långt.. men hoppas innerligt ni vill läsa.

Jag kan börja med och säga att Ecko är enormt smart. Han lär sig saker jätte fort och lär sig ord jätte lätt. Han är jätte duktig på saker man lärt honom inomhus. Men lyssnar sisådär ute. Jag ska inte fin förklara honom utan säger ren sanning. Han är den gulligaste hunden jag träffat. Han vill upp i knät och gosa och han vill alltid kramas och pussas. Han HAR älskat alla hundar och alla människor, men de börjar ändras nu.

Till första kvällen: Elias "husse" var ute med ecko och dom träffade en amstaff tik som ecko avgudar. Hans plastmamma. Dom lekte lösa när en blandis kille kommer.. Thorsten som han heter kom fram och ecko luktade på honom. Helt plötsligt så rå skäller ecko på Thorsten och thorsten ger tillbaka. De var ecko som blev skadad.. men ägaren till Thorsten vart jätte rädd. Elias fråga om thorsten vart skadad men de blev inget. När han kom in så såg han att de ran blod från eckos mun.

Andra dagen: Elias var ute med ecko igen och träffade en vinthundsdam han gillar.. dom hade båda kopplade och när Molly som hunden heter sa ifrån la sig ecko och bet på en pinne. Då kommer en Dalmatin kille fram också och ecko får precis samma utbrott. Mollys ägare har sagt i efterhand att hon vart livrädd, för ecko såg riktigt hemsk ut. Elias tappa honom nästan så som han drog och när elias skulle ta tag i halsbandet hög ecko efter hans hand. (tror inte han insåg de då)

Så nu till vad jag har tänkt.. Med mig är och har han aldrig vart så.. När vi träffa Molly igår och de var en jackrussel hane bredvid så satt ecko bara och gnällde. (Jag höll) När elias tyckte jag inte höll ecko tillräckligt bra och skulle ta över började ecko DIREKT att morra åt hanhunden. Ecko juckar desutom mot Elias men mig har han aldrig rört på de viset.. Är Elias lägre än Ecko och behöver beskydd? eller har ecko bara fått ilska mot hanar, men varför inte då med mig?

Lufsen, mors och min hund, och ecko går toppen ihop. Dom leker och stojjar.. bara att Lufsen inte säger ifrån och ecko får göra vad han vill.. så han försöker ju jucka med Lufsen också.. Men ingen som helst ilska där?
Idag var jag där och dom lekte som vanligt.. vi kom fram till rastgården och ecko bara sticker. Två sibbar börjar storm skälla och ecko instämmer.. Ägaren sa att de var hans killar som börja, därför jag vet. Men då vart han riktigt ilsken.. vet inte om de var för att han fick hjälp av Lufsen..

När vi åkte hem satt han framme hos mig och la frambenen i mitt knä och gav mig en puss på näsan och gosa ner sig och somna.. Han är en UNDERBAR hund.. och han älskar varenda människa i världen och lyckas charma alla. T.o.m. dom som inte är förtjusta i just hans ras.. Jag tror de blir av att kastrera honom, både för hans skull och andra. Men jag förstår bara inte..
Kan inte få ur mitt huvud de Mollys ägare sa!! Hon är egentligen hundrädd.. men tycker vinthundar är lugna i sig.. Och hon har alltid älskat ecko.. Men hon vart verkligen livrädd, Hon hade aldrig sett en hund se så elak ut som ecko gjorde mot Dalmatinen.

Nästa dag sa hon "men han är ju världens goaste kille och jag kommer fortfarande ihåg när ni kom med honom första dagen" och så klappade hon honom jätte försiktigt och ecko sträcker upp huvudet mot hennes hand och pussar den..

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Liss
0

Snääääälla läääs!

zeretki
0

Hur gammal är han?

AnneN
0

Nu är jag väl knappast nån expert men jag tycker det verkar lite som att Ecko är högre i rang än vad husse är + att han mest troligt börjar bli könsmogen och vi vet väl alla hur tonårspojkar kan vara…

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lotta
0

Tror som du Biobio….

Liss
0

han är 8månader.. så han har precis kommit i trotts och allt de där.. som biobio säger.. han är tonåring.. en snoris:P men jag tycker inte de rättfärdigar hans sätt!!

Jo de är det jag har funderat på med.. att husse är lägre i rang. Och de är ju kanske inge vidare bra.. då kommer ju ecko bli oduglig mot andra hundar om han ska vara sådär varje gång dom är ute tillsammans.

Verra
0

Jag håller med Biobio och Lotta..

Liss
0

jo men ni har inget konkret jag kan göra?

AnneN
0

Det enda jag kan komma på så här på rak arm är att visa Ecko mycket tydligt att ni inte accepterar hans beteende och speciellt då det han försöker visa sig dominant över sin husse. Sen är det väl lite upp till er vilken fostringsmetod ni använder, men var alltid tydliga och ge inte efter på nån regel för då kan det mkt väl gå åt skogen med resten också.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Liss
0

tack, jo vi visar mycket tydligt att de inte är okej.. och de är jag säker på att elias gör med. Jag vet iof att elias kan skratta ibland när ecko juckar.. vilket inte är alls kul. men de har han ju kommit på nu.. och jag har sagt åt honom att säga åt ecko på skarpen.. och de gör han nu..

fler får gärna läsa och ge synpunkter… jcg behöver allt jag kan få:)

Faxlin
0

Hmm, det låter inte så där jättebra. Jag tror han anser sig stå högre än husse. Precis som andra sagt. Men att han gett sig på hanhundar när det varit tikar med har nog mer att göra med att han börjar bli könsmogen.
De gånger han inte visat något finns det säkerligen andra aspekter med som jag inte direkt kan utröna så här på nätet. Det kan vara allt ifrån att den andra hanen inte är något hot. För ung eller för gammal.
Eller att den andra hunden har så hög pondus att han inte känner att han törs.

De gånger han har reagerat har det säkerligen varit jämbördiga hundar i ålder och beteende. Storlek skiter hundar i tyvärr vilket kan göra att en Tax kan kännas hotfull medans en schäfer kan vara okej. Och vice versa.
Då han visar detta så starkt har jag två alternativa råd att ge.

Råd 1: Kastrera honom, snarast. För dessto längre han går så här dessto större chans att sättet blir etablerat.

Råd 2: Håll er borta från allt vad hanar heter.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Liss
0

joo då är ju råd 1 absolut bäst då.. för att undvika hanar är ju inget allternativ enligt mig.. vi går alltid i parken och där är de alltid hundar..

Nu när JAG gick med ecko sista varvet.. var de en golden som jag vet är i samma ålder som ecko och hane.. ecko gnälde bara på honom.. och när han morra lite och ja sa nej lyssna han direkt.. så han blir inte galen med mig iaf?

det med elias, husse, ska han alltså bara köra med nej? (eller dylikt nej) när han juckar mot honom och sätter sig upp mot honom?

Faxlin
0

Tycker husse ska köra med ett rakt NEJ, ta bort hunden från honom samtidigt så att han ser att det är allvar. Så där gör man inte mot husse.

Audiatur et altera pars

Liss
0

neeh så gör man väl inte mot någon .. men är ju lite allvarligare mot husse kanske. Iof kommer inte husse vara med lika mycket nu, för nu har husse flyttat.. men ändå. dom kommer ju absolut träffas.. och då ska han ju helst ha kontroll över ecko

Faxlin
0

Blir jobbigt för honom annars.

Audiatur et altera pars

Liss
0

putt*

Lotta
0

Putt

Liss
0

Nu har jag bestämmt mig iaf för att kastrera honom. Han visar även tendenser på agresivitet mot hanar med mig med. Han får inte utfall eller liknande som med husse.. Men han morrar och har sig. Desutom går han och gnäller inomhus väldigt mycket, antagligen för löptikar. Men de är inte säkert.. iaf så blir de bäst med kastrering då han inte heller ska gå i avel.

Får se om de blir NÅGON som helst bättring. De hoppas jag verkligen.

andra får gärna komma med komentarer fortfarande.. de är kul att höra vad ni tycker:)

SaraC
0

Jag kan inte säga särskilt mycket annat än vad som redan är sagt, känner jag.

Försök se till att inte hamna i liknande situationer. Kommer det en annan hanhund som han inte känner, var snabbare än honom och gå därifrån. Om hunden redan kommit för nära för att Ecko ska gå med på att gå därifrån, försök locka honom med godis eller leksak.

Han vill testa sina gränser, både med er och andra hundar. Går det så långt att ni hamnar i lika situationer igen, så håller jag med Åsa om att ni måste visa honom att det absolut inte är acceptabelt beteende. Men som jag skrev innan, försök hellre undvika det och uppmuntra honom att intressera sig för er istället för den andra hunden…

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Liss
0

Att gå därifrån gör jag själfallet.. men som idag när vi satt och sola, sitter vi ju stil. De går förbi en hane precis bredvid på gångatan.. och ecko morrar och försöker slita sig. Man kan ju inte sitta ute i de sociala ute med honom utan att han ska vara dum.

När de hände mot dalmatinen så fick Elias sätta sig över honom och han morrade fortfarande. han var verkligen utom kontroll.. så att visa att de inte är acceptabelt gör vi verkligen. Men han lyssnar inte mycket till de. Jag vet, vi får vara konsikventa.. vilket vi också är.. vi tillåter de ju aldrig. Men han varken hör eller ser oss när en hane kommer.

SaraC
0

Jag kan förstå hur det är, Eros har ju varit likadan förut med vissa hanar. Men det är det enda jag lärt mig, försöka att vara snabbare. Ta fram godiset eller leksaken på en gång och distrahera.

När Eros satte igång på det viset brukade jag sätta mig ner, vänd bortifrån den andra hunden och hålla Eros huvud mellan händerna och tvinga honom att titta på mig. Rabblade en massa åt honom tills han blev lugn. Det hjälpte oftast.

Nuförtiden räcker det med ett "nej!" om han börjar morra, så blir han tyst. Men det ska vara jag som säger det, om någon annan är med honom bryr han sig inte.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lotta
0

Jag förstår dig precis Lisette…tycker du har gjort ett klokt beslut =)

Liss
0

Kan också tillägga nu..

Igår natt viste jag inte alls vad jag skulle göra.. har aldrig någonsin sett en hund må så dåligt av just den anledningen. Ecko kunde inte sova inatt, för att han var så överkåt. Han låg och satt och sprang och gnällde hela tiden.. han jucka i luften och pep.. jag visste inte vad jag skulle göra. Försökte lägga honom ner och klappa lugnande på honom men han bara fortsatte pippa..

tillslut somna han.. men usch för att må sådär för att han vill ha utlopp?:(
hoppas även sånt försvinner i kastrering

Malin-A
0

ja sånt kommer säkerligen att försvinna, tycker synd om hanarna när dom bli så överkåta. eller va man sla säg.. tycker du gört helt rätt beslut..

Lotta
0

Stackars Eckogrisen…ska du göra det snart eller?

Liss
0

Jo, elias har ringt nu.. (hoppas han kom ihåg de) Så förhoppningsvis så finns de en tid nu.. så de blir gjort.

Är lite orolig bara.. att han ska byta personlighet .. vill ha min ecko kvar. Han är världens bästa! Har aldrig vart med om en hund med sådan charm och kärlek. Han pussar och kramar mig när jag verkligen behöver det.  och älskar att han är ett litet enrgiknippe.. de hoppas jag heller inte går bort.. usch!

men nu händer det iaf. skriver igen när jag vet exakt när de är.. så får ni hålla tummar och tassar för att allt ska bli bra me ecko:)

Lotta
0

Det vet du att vi här i gävle gör…alla tummar, tår och klor :)

Malin-A
0

jag håller mina tummar o Lusse håller sina tassar =D