Så otroligt TÖNTIGT!
Jag funderar faktiskt på att säga hejdå till er och lämna iFokus för gott, eftersom det är ett himmla tjat om att min fralla inte har stamtavla! so what?! vad gör det?!? Hon är frisk och glad, det är huvudsaken! bara för att ni som har kennlar och så hatar dom som säljer privat så hatar inte alla det! jag kommer älska den här valpen lika mycket iallfall…
LÄGG NER!
mina hundar har inge stamtavla inge konstigt med det :o
#1 Tack! äntligen nån som förstår mig! precis! det är inget konstigt!
Nu hänger ju inte jag alls på djursidorna… men reagerar ändå.
Det finns viktigare saker att lägga tid och energi på i livet, än människor som är högfärdiga och snobbiga och inte respekterar andra. Så om du mår dåligt av det, så sök dig till andra ställen, till vänner. iFokus har förresten andra sajter också, även om samma folk hänger på olika sajter.
Vad är en stamtavla om inte endast ett papper på vissa gener. Som i sin tur ger vissa "förmåner". Det är ditt liv och din hund, fokusera på er och strunta i de som beter sig illa 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Förstår att du känner så. Jag tycker det är onödigt att vara så negativ som vissa vart. Bry dig inte om det! Huvudsaken är att det känns rätt för dig!
Hoppas att du stannar kvar här inne på hundar iFokus för jag vill gärna följa dig och din lilla fralla!
Grejen är väl det att utan stamtavla kan du inte vara säker på att din valp verkligen är frisk eller renrasig, tänk om mor/farföräldrarna har någon genetisk sjukdom eller har lite av någon annan ras?
Mina hundar har inte heller stamtavla men jag visste inte bättre då. Såklart så älskar jag dem ändå men jag kan ändå inte veta om min dvärgpudel verkligen är 100% Pudel. Därför säger jag aldrig att han är RENrasig för helt ren vet jag inte om han är. :)
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
ja.. Tack för stödet iallafall, jag har haft det jätte jobbigt i många år men alltid vilja ha en fralla, nu ska den drömmen slå in, och det är det ända jag har varit glad över på ett år… och nu trycker en del ner mig pga att hon inte har stamtavla, VAD GÖR DET?! inget!
Vrf har hon inte stam då?
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Vad gör det egentligen om en hund inte är 100% renrasig? Finns det ens möjlighet att veta det?
En veterinär borde kunna säga om hunden är frisk eller ej. Och vet vilka sjukdomar som är vanliga bland respektive raser.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
#5 vad gör det att den inte är renrasig då? jo om man har ett godkänt vetrinärs intyg på valpen och föräldrarna..
#7 för att ena föräldern inte har det
#8 precis, en hund som har stamtavla kan vara sjuk!
På detta forum får man väldigt raka svar, både bra och dåligt… Men vissa kan ge bra tips. Ta med dig det bra dom säger och lyssna på kritiken :) det brukar finnas en anledning varför folk säger som dom gör. Jag tycker du ska vara kvar på forumet för jag vill iallafall följa din valp! :)
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Förstår att du kan bli sur över sånt, men har hon ingen stamtavla så har hon inte. Jag har själv en oreggad hund, dock är han verkligen blandras (tvåvägskorsning). Men om man har en hund som inte är reggad så räknas den som blandras. Det är inte det bästa att avla och stödja blandrasavel eller oregestrerade hundar. Jag köpte min blandras innan jag hade någon som helst kunskap om det, och efter vad jag lärt mig så kommer jag aldrig köpa blandras igen eftersom man vet inte vad man får. Men självklart älskar jag min hund lika mycket som min regestrerade och rasrena schäfer.
En fransk bulldog har mycket sjukdomar, bla. andningsbesvär, patella. Om man då köper en fralla utan stamtavla så vet man inte hur det ser ut längre bak i ledet, och om hunden kommer vara frisk eller inte. Det kan vara en sjukdom som din hunds mormor har som din valp kommer få, sånt vet man om man har stamtavla på hunden, men inte på blandraser. Det är riskabelt. Det är många, inkl. jag, som inte stödjer blandrasavel, pga att det är risk för många sjukdomar och det är ingenting som hjälper rasen. Jag ångrar att jag köpte en blandras, men inte att jag köpte min hund!
Jag har ingen kennel, men jag är emot blandrasavel ändå, men inte blandrashundar!
Men självklart ogillar verken vi eller du, din eller min hund för det, utan vi ogillar den är oregestrerad eftersom det inte ger någon garanti på en frisk hund, och frallor har redan mycket sjukdomar i rasen. Det är inget personligt. Var stolt över din hund och acceptera att det är som det är istället.
Ingen har väl sagt att man inte kan älska hunden om den är oreggad?? Var har du fått det ifrån?
Och vadå ni som har kennlar? Min hund är inte från en kennel utan från en privatperson men hon har stamtavla och är reggad hos SKK.
Alla har rätt till en åsikt, även de som inte håller med dig.
Men visst kan hålla med om att endel går hårt på, men de flesta vill bara uppmana om vilka risker man tar när man köper en oreggad hund.
/Lova
Ny blogg!
Sen är ju patella luxation väääääldigt vanligt inom rasen!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#11 ja okej :)
#12 tack för info, ja, det kommer alltid att finnas oreggade hundar, och det gör mig ingenting, vissa oreggade hundar kan vara friskare än reggade, det beror helt på!
#13 nä men alla som 'skäller' på mig säger ju så mycket att man svimmar… ja men jag menar dom som har bara avelshundar med stamtavla osv tycker inte likadant som dom som inte har det på sina hundar..
#10 Det gör inte något om hunden inte är renrasig, har ju själv orenrasiga hundar. Folk stör sig på om man kallar en hund utan stam för renras så vill man unvika negativa kommentarer om det så skulle i alla fall jag låta bli att kalla min hund för renras.
Det är väldigt vanligt vad jag har märkt att om man säger att man ska köpa en renrasig hund så blir folk nyfikna på varifrån den kommer och om den då inte har stamtavla så blir vissa väldigt frågande.
Tycker inte att du ska lämna iFokus för det. Man kan lära sig mycket här om allting. Skulle vara kul att få se lite fler bilder på din fralla sedan när du har fått hem henne/honom. 
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#15 Ja självklart finns det friskare hundar, men det är större risk att de kan få sjukdomar som man inte visste fanns bak i ledet. Och det är dumt att chansa genom att avla på dom ändå :)
Först och främst vill jag gratulera till valpen! Sååå kul för dig! :D
För det andra, ända anledningen jag ser att ha stamtavla är väl för dom som vill göra karriär med hunden att ställa ut den och sen avla på den så att man kan skryta hur bra det gått i utställningar för hundens mor och far och deras föräldrar?
Alla valpar kan bli sjuk, så är det, som alla andra individer. Det kan dom bli även om föräldrarna är testade för olika saker.
Jag tror helt ärligt att den STORA grejen med stamtavlor är för att kunna kalla ett djur renrasig vilket SKK har infört för att få alla oss med blandras hundar att känna oss mindre värda.
Jag har även en hund nu med stamtavla som är renrasig och det är väl för guds skull ingen skillnad på mina hundar. Dom är lika glada och älskar alla lika mycket som vi älskar dom. Det är väl ändå det viktigaste?
En lycklig hund med eller utan stamtavla spelar ingen roll.
Hälsan och kärleken är det som spelar roll :)
(Även om sjuka hundar självklart också både ger och förtjänar lika mycket kärlek som vem som helst :))
Haha, känner igen det där
Min Minus borde inte ens få existera enligt de flesta hundmänniskor, speciellt inte de som sitter vid olika forum!
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Förlåt för mitt lite hetsiga inlägg.
Klart att det är bra att ha en stamtavla om man ska bedriva en avel, för att veta vart generna kommer ifrån och så men förstår endå inte varför vissa nästan blir arg och tycker att man är oansvarig för att man köper en hund utan stamtavla.
Var väl egentligen det jag ville få fram.
Jag köpte för övrigt en gatuhund från Rumänien och där har vi ännu mer fördommar.
Men så länge man sköter vaccinationer osv så spelar det ju ingen som helst roll. Lika underbar hund för det :)
#16 mm..
#17 jaha, men det kan vara hur fina valpar som helst!
#18 ja men vadå chansa, har man två friska bulldoggar är det väll klart man kan avla på dom..
#19 Precis! Bra sagt!
#20 haha vadådå?:P
Är det inte så att alla hundar har en stamtavla? Ja menar, alla hundar behöver ju ha en mamma och en pappa. Annars finns de ju inte? Sen är det ju olika om det är en bra stam, som man får avla på, om man är noga med att regga valparna o.s.v. Men i grunden så har väl alla hundar, stora som små, två föräldrar, morföräldrar, farföräldrar o.s.v.?
MVH
Sofie
Eftersom han inte har stamtavla trots två reggade föräldrar (vilket gör att i princip alla säger att uppfödaren lurat mig och bla bla bla)
och att han är en merlechihuahua, som är den enda icketillåtna varianten enligt SKKs standard. Merlegenerna har även gjort på honom, så att han inte ser ut som en Chihuahua enligt rasstandard.
Merle kan ju ge defekter vid slarvavel, så de flesta säger att han säkert kommer bli apdålig pga det, och det är såååååå ohälsosamt.
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#23 ja.. egentligen ;P
#24 jaha okej.. men men, folk får väll fortsätta att tycka skit då men vi vet ju att det inte riktigt är som alla tror :P
Det jag reagerar främst på är att när en medlem startar en tråd om att denne ska få hem en efterlängtad valp så börjar folk klaga på oseriös avel och stamtavla mm. Visst, sånna diskussioner är bra så att folk lär sig, MEN inte i dessa trådar! Skapa egna trådar om detta, så får varje person bestämma om denne vill läsa tråden eller inte. Förstör inte de trådar som medlemarna skapar. Handlar en tråd om att man ska få hem en valp så är det just det den handlar om.
Du verkar inte så insatt i hundavel och därav reagerar du som du gör. Här på HiF får man raka och ärliga svar, på både gott och ont. Dom flesta värnar om raserna och stödjer inte oseriös avel - renrasiga hundar utan tavla, vad är grejen med det? Av vilken anledning väljer uppfödaren att inte regga rasrena valpar? Det är ju antagligen något lurt med antingen föräldrarna, avkommorna eller uppfödaren.
Sen förstår jag att man blir lite ledsen när man väntar sin valp och alla bara är negativa, och visst kommer du älska valpen oavsett - men jag och många andra tycker att det är bättre att stödja seriös uppfödning för att slippa alla lurendrejare och faktiskt värna om hundarna. Valpen kanse ärfrisk och glad nu men du har ju ingen aning om vad det ligger ocvh lurar längre bak i leden.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#26 bra sagt!
#27 ah fast man kan ju inte regga valparna då ena föräldern är oreggad… så det är inte nått lurt alls..
Tycker du ska strunta i vad folk säger =) Jag har fått höra massa skit om min första hund som var från spanien, han var sjuk och jag fick då "skylla mig själv" enligt alla möjliga personer. När hund nr 2 (renrasig schäfer) sen var sjuk så var det jäääättesynd om både honom och mig, han var ju renrasig så det var tydligen väldigt beklagligt.
Nu sitter jag med hund nr 3, schäferkorsning från spanien, och folk är inte positiva till mitt val, men när de träffar min hund så förstår de ändå vad det är jag har fastnat för - HONOM. Det klickade mellan honom och mig precis som det klickar mellan en person och en renrasig hund i sverige, konstigare än så behöver ens hundval inte vara och därför finner jag det väldigt underligt att folk alltid ifrågasätter ens val.
Vad spelar det för roll vad det är för ras och vad man har för papper på det? Hund som hund, alla kan bli sjuka, även om föräldrarna har varit friska.
#30 Men varför är inte föräldern reggad då? Och varför väljer man att avla på en hund som av någon anledning inte är reggad?
Du ska glädjas åt valpen, helt klart. Men du bör även vara medveten om hur populärt det är med smuggelfrallor och hur galet mycket pengar folk tjänar på att sälja oreggade frallor som med stor sannolikhet inte är rasrena.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Det är inte oansvarigt att köpa en oreggad renrasig valp. Man kan inte veta allt, när man köper en valp. MEN det är därimot oansvarigt att SÄLJA en renrasig valp oreggad. För det finns alltid en orsak varför man gör det. För är man en seriös uppfödare som vill få fram sina hundar och då fixar man även en stamtavla på hunden. Gör man det INTE så försöker man till 99% dölja något. Mor och son parning, sjuka föräldrar och annat. Säljer man med stamtavla kan man även ta lite mer betalt.
Tyvärr är många "uppfödare" som inte säljer med stamtavla spärrade från skk pga diverse saker dom gjort eller inte gjort. Är man som uppfödare ansluten till skk så har man en hel del skyldigheter och då har även köparen en trygghet. Det har man sällan när man köper av icke anslutna.
Och som många här har tagit upp, så kan man genom skk, hunddata söka sej bakåt i leden nästan hur långt som helst.
Jag blir ärligt talat ledsen när jag läser om alla oreggade renrasiga hundar. Innan jag själv blev uppfödare/medarbetare, så hade jag ingen aning om att det pågick så mycket hundskojerier. Mantalar om hästskojare, men det finns precis lika många hundskojare.
TS. Alla blandras renras osv som inte har stamtavla betyder precis lika mycket för ägaren ändå. Så jag hoppas du och din hund får många roliga tillfällen i framtiden och att allt kommer gå bra
Så alla ni som skriver här ska veta att, det är inte köparen man ska ge sej på. Det är uppfödaren…
#33 ja bra sagt! :)
#33 Men det är köparna som gör så att det lönar sig för uppfödarna att fortsätta sälja oreggade hundar. Sålänge det finns efterfrågan och sålänge hundarna blir sålda så kommer det fortsätta.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#34 Tackar
#35 Där har du rätt. Men det finns så många som inte vet något hur det ser ut på hundmarknaden. Alla hundar som finns på "blocket" och andra annonser. Brorsan köpte en valp i alla hast då det stog att den skulle avlivas om ingen köpte den. Nu står dom där med en hund som lider av Sebakös Adenit. Talgskörtlarna slutar fungera och hunden tappar all päls och fick en massa andra problem på köpet med daglig vård av hund och päls med olika mediciner och oljor livet ut. Hunden var även köpt från en "uppfödare. Köparen sålde valpen vidare innan hon betalt den.
Så här ser det ofta ut om man inte vänder sej till en skk ansluten uppfödare. Det finns avarter där också, men man har koll på sej där.
Föder själv upp hundar och är jätte mån om valpköparna och att både dom och valpen ska få det så bra som möjligt.
Är det töntigt att ifrågasätta något som är utöver normen för rasen?
Skulle föreslå att du lär dig acceptera att du kommer bli ifrågasatt pga ditt val av uppfödare även utanför "ifokus", du har fått bra svar i tråden varför man reagerar på alla dessa rashundar utan härstamningsbevis, det har ingenting att göra med just din hund som individ eller "snobbighet". Rasen i sig har ganska tråkiga odds mot sig när det kommer till hälsa och med en hund utan dokumenterad bakgrund har du enbart uppfödarens ord att gå på.
Just populära dvärgraser har ju dessutom haft enorma problem med smuggelhandel.
≧◔◡◔≦
så var det igång igen, jag förstår vad 5 menar och det tror jag smärtar mer att även TS själv förstår vad hon menar. Stamtavla kan man se bakåt i leden och alla har gjort de rastypiska testerna de håller "måttet" det är så 5 menar antar jag med sitt inlägg :) Då minimerar man att skaffa sig en sjukling ett vetrinärintyg säger mig inte mycket mer än valpen/hunden var frisk då men säger inget om hur lederna är hur ögonen är osv. Hur som helst tycker jag att man faktist får ta diskutioner kan man inte det så behöver man inte skriva eller svara på inlägg. Jag ser INTE ner på blandras men jag gynnar inte den aveln. Jag önskar TS lycka till med sin lilla drömvalp tror säkert det kommer gå jätte bra :)
Det är INTE er hund så sluta bry er om den har stamtavla eller inte. Skärp er! Alltid diskussioner fram och tillbaka om dessa stamtavlor!
Inlägget är redigerat av Medarbetare pga svordom
#39 Ber dig att inte svära!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
TS önskar dig all lycka med valpen.
Jag förstår att du tröttnar på folk, konstant ska det frågas varifrån ens hund kommer, hur stamtavlan ser ut och bla bla bla… Ser inget fel med att vara nyfiken men att vara det ständigt går lite över gränsen. Det är ju ditt eget val och jag själv är en person som inte orkar vara nyfiken på allas hundars ursprung och hur andra hundägare gör i olika situationer mm. Själv skulle jag inte köpa hund utan stamtavla för jag har tävlings - och avelsmål samt så vill jag se mh-tester på föräldrarna och vad de andra bak i leden har sysslat med, om de har ngn speciell merit mm.
Men bara för att jag inte vill köpa hund utan stamtavla så orkar jag inte analysera de som gör det. Om det senare visar sig att ens hund har genetiska sjukdomar eller andra problem; japp då får man ju skylla sig själv.
#39 tack för stödet! :)
Hur många trådar skall du starta? Hur vet du att valpen är frisk? Vilka hälsotester har gjorts på föräldradjuren? Har du sett dessa papper? Är din valp veterinärbesiktigad, vaccinerad o chippad?
Du betalar ett hutlöst pris för en oreggad hund o du bidrar på så sätt till fortsatt oseriös avel, du startade oxå en tråd där du försökte hjälpa till med att kränga ytterligare en valp ur kullen.
Du får acceptera att du blir ifrågasatt när du gör sådana val.
Det som de flesta missar i debatten är att vi inte är emot hundarna i sig, däremot aveln.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Det finns alltid en orsak till att en hund är oreggad, antingen är den inte renrasig, föräldrarna är inte kollade, föräldrarna har nåt som gör att dem inte får avlas på.
En hunden är inte renrasig om det inte kan bevisas, det kan bevisas med stamtavla, tex kolla chip nr på föräldrarna så det stämmer med dem påståda stamtavlorna och kolla så föräldrarnas hälso kollar är gjorde och är ua (ska finnas papper på det från skk eller veterinär) och är allt detta grönt är hunden renrasig men uppfödaren valde att inte regga (villket är extremt ovanligt)
Annars är den en blandras. Varför så emot blandraser?
Även blandraser är ju underbara hundar?
…och är det inte just det diskussionen handlar om?
Att TS vill sluta sitt medlemskap för att TS är trött på att få sitt valpval ifrågasatt baserat på att den saknar härstamningsbevis.
Jag har inte sett tidigare diskussion så jag vet inte vad som sagts, men utifrån TS respons så känns det som om känslorna har tagit över och att argumenten inte kanske varit så sakliga eller att TS förväntat sig något helt annat så att TS tagit det för personligt istället för att reflektera över svaren, vilket alltid är svårt att balansera när det kommer till ämnen som lätt rör "hjärtefrågor" ex. som avel i trådar där folk är sarliga över sin nya familjemedlem.
≧◔◡◔≦
#43 Det finns väl inga begränsningar på hur många trådar man startar, eller?
#43 Ja den är vet besiktad, chippad, och vaccinerad!
#43 Du behöver inte läsa allt som TS skriver, du behöver inte läsa alla trådar som TS startar. Om du nu irriterar dig på hur många trådar TS skapar - läs dom inte utan gör något annat.
MVH
Sofie
#28 Att dina hundar är friska och pigga säger ingenting om vad som ligger i generna, vad som kan föras vidare vid avkommor. Det är därför man med stamtavla kan gå tillbaka i tiden och kolla upp sjukdommar som eventuellt kan bryta ut om man avlar på fel hund.
Har man otur har man köpt en hund som om ett år får massor med problem. Har man tur blir den inte det.
Jag har två blandisar, den yngsta har patellaluxeration trots ingen av hans kullsyskon har eller föräldrarna. Detta är negativa med blandrasaveln, man vet inte hur det ser ut i föregående lederna. Därför är det oftast (inte alla kennel är bra därav oftast) bäst att köpa en valp från en seriös uppfödare, med undersökta föräldrar/osv.
Därför förstår man att folk reagerar. Även om veterinären har "godkänt" valpen, så kan man inte se vissa sjukdomar som kanske kan dyka upp senare.
Annars vill jag säga, grattis till valpen. :) Hoppas att det går bra..
Har inte orkat läsa hela tråden, men håller med #12.
När jag skaffade min första hund (grand danois) så gjorde jag misstaget att köpa en oreggad "för jag ska ändå inte tävla eller ställa ut". Då visste jag inte bättre, men när jag väl fick mer kunskap så insåg jag hur (enligt mig) dumt det var. Båda föräldradjuren hade stamtavla, och man börjar ju undra varför valparna då inte reggats… Är det avelsförbud på föräldrarna? Har de genomgått tester, är de friska? Vad ligger längre bak i leden? Precis som #33 säger så kan uppfödaren vara spärrad från SKK, och jag är inte så insatt i det där men det ska nog bra mycket till för att det ska hända.
Sån här avel tillför ingenting till en ras, utan tvärtom så förstör det mer, ur avelssynpunkt. Hundar som har eller är bärare på eventuella ärftliga sjukdomar, dåliga höfter osv, vars valpar kanske avlas vidare på av folk utan kunskap… Nej, det är ingenting jag vill bidra till, och det är ett misstag jag aldrig kommer göra om! Min James var enligt veterinären också frisk och kry, men man vet ju inte vad som kan "ploppa fram" senare. Självklart är inte renrasiga helt friska heller, men man vet ändå vad man ger sig in på på ett annat sätt. Både frallan och GD:n är så pass sjuka hundar att man inte kan vara nog så försiktig med vem man köper hund ifrån.
Sen så älskar man ju inte sin hund mindre bara för att den är oreggad, det är inte alls det folk säger. De värnar bara om alla hundars bästa och vissa blir nog lite väl uppjagade då avel är ett känsligt ämne för många.
Nu blev detta mycket längre och antagligen mycket flummigare än jag tänkt… Men som sagt, klart din hund är -och ska vara- lika älskad som en reggad! James var underbar, och jag älskade honom över allt annat - stamtavla eller ej. Strunta i dem som "går till anfall" men ta gärna åt dig av det som sägs, för det ligger mycket viktigt i det.
Oavsett - Grattis till din lilla tjej!
Och nu har jag inte sett andra trådar ang din hund, men personligen skulle jag inte ha något emot en bildtråd ;) Jag är dökär i frallor men det är ingen ras för mig, så jag får dregla över bilder istället!
#51 Det finns en tråd med bild :) här:
tillägg: Tack för att ni skriver som ni tycker iallafall, nästa hund kanske blir en reggad, men just nu är det som det är och jag ska köpa en oreggad valp i helgen! Oreggad är inte lika med sjuk.. Hon kan vara hur frisk som helst!
#53 Visst kan hon vara frisk, men riskerna ökar ju kraftigt då man köper hund utan papper. Och dessutom en ras med så mycket sjukdommar. Jag hoppas verkligen du inte köper grisen i säcken och står där med sjuk hund om några månader. Det är inget kul.
#54 så därför få vi hoppas på det bästa och inte hålla på att vara negativa!
Negativa eller realistiska, beror på hur man ser det. Själv föredrar jag att vara realist. Då blir man mindre chockad av verkligheten.
#56 ja men då kan ju du tänka realistiskt då, för nu orkar jag inte höra mer, ni säger ju ändå samma sak om och om igen fast från olika vinklar.. Jag har fattat nu och jag ska ändå köpa en oreggad!
Hänger nog inte riktigt med här. Så du har inte köpt den ännu? Ett tips då är att du ringer skk och bara kollar upp kenneln. Så får du höra hur det står till. Om uppfödaren är ansluten eller ej och även varför, om du får ett negativt svar. Det kan även bli ett positivt svar. Vi får ju hoppas på det sistnämnda. Hur mycket ska du betala för den?
#58 ja fast hon har ju ingen kennel?
Men man står som uppfödare från första kullen. Ring skk och fråga hur du ska göra med kvitto och köpeavtal. Du måste ju få några garantier. Kolla upp med uppfödaren angående dolda fel försäkring. Hon har som uppfödare skyldighet att ansvara för dolda fel upp till 3 år på hunden. Och vad som ingår i dolda fel. Besiktnings papperet från veterinären får heller inte vara äldre än en vecka för då protesterar försäkrings bolaget.
Det man ska vara medveten om är att "garantierna" ser annorlunda ut om man köper från privatperson jämfört med en SKK kennel som räknas som näringidkare oavsett om det bara är en registrerad kennel som tar en kull vart 5:e år eller om det är en kennel som tar flera kullar per år.
Man har mycket lättare att få hjälp om det är något fel på "varan" (ja hundar räknas som vara) från en näringsidkare än från en privatperson.
En privatperson kan tom skriva ett eget avtal där det står "säjes i befintlligt skick" och då kan man glömma allt som har med dolda fel att göra.
Så det har alltså inte enbart med dokumenterad stam som jag alltid rekommenderar att köpa en registrerad valp/hund utan pga så många fler saker. Saker som kan göra att hunden i slutänden blir dubbelt så dyr som om man köpt en SKK reggad från början.
Bara som lite extra info, sen gör folk precis som dom vill gvetvis…
#60 privatperson som inte är SKK anslutna får inte använda sig av SKK:s avtal - och gör dom det är det regelvidrigt fusk.
#62 det var det jag ville ha sagt. All info får man om man ringer skk. Där kan man även få reda på om uppfödaren är spärrade eller liknande. Dolda fel finns även hos icke anslutna, men det jag ville få sagt här är att man absolut inte kan räkna med någon hjälp när det kör ihop sej. Jag skrev inte det, men det hade man fått reda på genom ett samtal till skk. # TS Köper man oreggat är man helt skyddslös om något skulle hända hunden. Ledsamt, men så ser den krassa verkligheten ut.
#62 Vänta nu här.Vad menar du? Inte Skk anslutna? Menar du uppfödare eller vad??
TS lycka till med valpen.
Ärligt talat så är jag väldigt skeptiskt till stamtavla just på grund av min egen hund. Vår springer spaniel är renrasig och har stamtavla men han är extremt sjuk och felavlad på så många sätt. Jag tycker bara att stamtavla är ett papper som är viktigt om man vill avla på hunden men det garanterar inte att hunden är frisk.
Jag struntar fullständigt i om mina kommande hundar har stamtavla eller inte sålänge själva hunden är frisk.
Det som folk påpekar är INTE att en hund med stamtavla är friskare än en hund utan. Utan skillnaden är att på en hund med stamtavla kan man själv enkelt kolla upp om det finns sjukdomar/problem inom hundens "familj", det kan man inte med en hund utan stamtavla.
Seriösa uppfödare arbetar dessutom aktivt för att få bort/undvika sjukdomar och problem inom deras raser, ett arbete som blir betydligt effektivare om hundarna har stamtavla.
Självklart kan en veterinär se om en hund är sjuk när den är det, men det går inte att se på en hund om den har dolda fel (en sjukdom/något fel som ännu inte visat sig) eller om den bär på något fel utan att det brytit ut på just den hunden. Det är sådan information man kan få via en hunds stamtavla.
Sedan finns det självklart klåpare även bland uppfödare där hundarna har stamtavla, det är ju knappast någon hemlighet. Men där är det ju enklare att som köpare då se det eftersom hundarna är registrerade och går att kontrollera.
Att folk kommenterar när man berättar att man ska köpa en "renrasig" hund utan stamtavla tvivlar jag på är av elakhet eller snobbighet. Det är snarare av omtanke! De flesta som köper en hund utan stamtavla gör det i tron att de faktiskt har en renrasig hund med allt det innebär och många känner sig lurade när de senare får veta att de inte alls har det. Men det är ju onödigt att i trådar fortsätta gå på om stamtavla eller ej när någon bara vill visa upp sin nya valp till exempel.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Hade det gått att garantera att en hund kommer förbli sund och frisk som dom är som valpar så hade man kunnat resonera som du.
Nu är fallet så att en hund kan bli sjuk oavsett stam, skillnaden är att det är mycket enklare att förebygga ev. problem genom att välja eller undvika en hund där hela släkten kring hunden skvallrar om god eller dålig hälsa.
På en hund som saknar dokumenterad härstamning har du enbart uppfödarens ord att gå på både när det gäller härstamning och hälsa och jag tror (tyvärr) inte att många uppfödare är så ärlig att dom själva skulle nämna hälsoproblem som dom är medvetna om eller snarare jag VET att så är fallet många gånger oavsett om det handlar om reggade eller oreggade hundar därför är det viktigt att valpköparna själva är på alerten speciellt när det handlar om raser där problemen är utbredda.
Det gäller även mentalitet, jag uppfattar att det finns mycket rädda hundar det är inte nödvändigtvis något som stället till problem för den generella sällskapshunden förutom vid krävande situationer eller i kombination med vissa egenskaper som gör hunden reaktiv.
Jag garanterar dig att alla hundvalpar på blocket kommer från "sunda och mentalt stabila föräldrar" enligt uppfödaren, men ändå är var 10:e hund allergisk enligt agria och ändå förekommer det mycket rädda hundar, hur kommer detta sig?
≧◔◡◔≦
På blocket finns det 28 fralla annonser och 16 av dom har INTE stamtavla, och 12 av dom har stamtavla..
Och det säger vad? att den huvudsakliga populationen av fransk bulldog som säljs via blocket saknar stam.
Men det säger inget om hur stort antal det är i sverige eftersom alla inte annonserar via blocket och oreggade frallor vet man inte hur många det finns eftersom dom är just oreggade dvs ett mörkertal.
≧◔◡◔≦
Jisses, är det så många oreggade kullar på blocket…! Kika in på frallornas rasklubb. Där finns det säkert fler annonser. Och förhoppnings vis reggade.
#70 aa.. men nu har jag redan bokat en oreggad valp
#70 får man ens lägga ut en annons på en rasklubb om inte hunden är reggad? :P
TS
Du skriver att du bokat valpen, men är du säker på att du kommer få den? Jag menar så du tex. inte betalat handpenning? eller mer? och sen dyker säljeren inte upp.
Tänkte med tanke på att säljaren lagt upp ny annons igår, där denne skivit att det finns en tik och en hane kvar. Då ska du alltså ha tiken (som fortfarande är ute på annons) och hanen var den du frågade här på iFokus om ifall någon var intresserad av?
#73 ja jag ska hämta henne på fredag-lördag, nej det är inte den tiken som är kvar, min står det att den är såld!! Den tiken som är kvar på annonsen är INTE min!
#74 Okej! Tänkte bara höra efter, så du inte blir blåst. Och eftersom du i den andra tråden skrev att det bara var en valp kvar(?) till salu ur kullen så verkade det lite misstänkt.
Hur som helst. Lycka till med vovvsingen! 
#75 jaha, ne det är lungt! Tackar:)
#72 Tror absolut dom måste vara reggade.
# 72
Ja de måste vara reggade/renrasiga o uppfylla rasklubbens krav för valpförmedling, vilka ofta är högre än kraven för reggning i SKK.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#77 + #78 okej :)
#72 #78
I våra rasklubbar måste parningen vara rekommenderad av avlesrådet. Plus krav på både hd röntgen, drevprov och utställningsmeriter. Och jag kan tala om att det är tufft nu då man inte vågar släppa sina hundar för varken jaktträning eller prov. På grund av rovdjurstrycket i våra skogar. Friska sunda raser som tyvärr kommer försvinna.
1
skit i vad alla andra säger, de känner inte dej eller din hund
2
jag är uppvuxen med blandraser och älskar dem oavsett vad folk säger. har idag två blandisar. för mej är dessa korsningar mycket bättre för man vet aldrig vad man får ^^ varje varelse är unik jämfört med renrasiga som är avlade för EN sak ;)
3
Stanna kvar och låt dem inte vinna, det finns allt för många svin här för det, men minst lika många som är kanon ^^
4
japp jag är ärlig och uppriktig, men vet ni, jag accepterar iallafall ALLAS val och trycker inte ner någon bara för att dem har ren eller blandras!
#81 SÅ du menar att alla hundar inom en ras är likadana?
#81 Vet inte hur ofta man ska behöva skriva det. INGEN har sagt något om att man älskar blandraser mer eller mindre än renras, det handlar INTE om individerna utan om aveln.!! Inte heller kan jag se någon trycka ner någon annan, däremot upplyser folk om ämnet.
Och att råda folk till att skita i de råd osm de får av ganska många hundkunniga känns ju helt uppåt väggarna. Det vi skriver skriver vi för att lysa upp de problem som faktiskt finns.
Och din kommentar angående unikhet får mig att skaka på huvudet.
#81 Ytterst märkligt inlägg.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Vad jiddrar du om?!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#81 Vet inte vad man får nej… kanske det som är problemet.
Lugna ner dig.