Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1044 ggr
StrongHearts
0

SVAR SNABBT

hej

om man har en hund inlagd, då kan väl inte veterinären göra något utan mitt godkännande?

har man även rätt att ta sin hund därifrån (ta den till annan vet)?

min hund syster ligger inne och man vet inte vad felet är. hon verkar ha fått epilepsi eller förgiftning men man höjer och sänker nakosen för att se om hon slutar skaka :/

om hon inte slutar skaka vill man avliva henne :/:/ de har inte testat att ge henne medicin för epilepsi utan verkar bara vilja dra ut på det för att tjäna pengar

ägaren har kollat lite och ska dit så fort dem öppnar imorgon för att ställa dem mot väggen för de verkar helt sjuka i huvudet

SVARA SNABBT

Michaela-N
6

Ja, hon lär bara kunna åka och hämta hunden.

Men det är rätt dumt, jag tror inte att veterinäerna vill dra ut på lidandet för att tjäna pengar. Visst , de vill gärna sälja på en det dyraste veterinärfodret, men jag har svårt att tro att de skulle göra något för att tjäna pengar på ett djurs bekostnad och lidande.

Jag hade redan valt att ta bort henne om det hade varit min hund.

StrongHearts
0

1# det är en han men ändå

tiken är inte försäkrad så de vill ju verkligen hitta vad som är fel med henne innan de låter henne gå vidare till nästa liv

jag hade gjort samma sak som dem, jag skulle gjort allt för att hitta vad som var fel… för annars hade jag mått dåligt resten av mitt liv för att jag inte gav henne en chans.

hon har inte heller gått nya rundor, det enda kan vara att hon ätit nåt och blivit förgiftad, men proverna är negativa

Michaela-N
1

#2 Han, förlåt.

Har han inte hunden försäkrad så får han stå sitt kast och betala räkningen som kommer.

Jag tycker det är viktigare att den sista tiden i livet var bra, sen är det bara ett plus att få reda på varför hunden blev sjuk.

Chansen har hon ju fått.

StrongHearts
0

3# ja han ångrar det nu, men han betalar hellre det för att få henne frisk

hon bara insjkunande imorse :( så de borde ju försöka göra lite mer för att hitta felet än låta henne ligga på narkos

ägaren ska kontakta en annan veterinär imorgon med och höra vad dem säger

Michaela-N
7

#4 Vad ska man mer göra? Att hitta felet på en krampande hund som inte svarar på behandling är nog lättare sagt än gjort.

Eskimonica
6

Nån som krampar ska ju ligga i narkos, så gör man ju med människor, och sen höjer man vakenheten för att se om man börjar krampa igen då man blir mer vaken. Det är så man får jobba om man inte hittar orsaken, man kan ju inte låta någon ligga och krampa utan måste söva dem. Man borde väl ha gjort en datortomografi av huvudet för att se så det inte är tumör eller blödning som trycker på hjärnan. Medicin mot epilepsi är ju i akutskedet muskelavslappnande (vilket man även ger vid narkos) ep-medicin verkar långsiktigt för att förhindra kramper och hjälper inte vid ett akutskede.

www.myrvangs.se

Karmatarerskanise
0

Hur har det gått?

StrongHearts
0

Förlåt om jag inte hört av mej, det har varit så mycket nu vöer midsommar å sen har jag legat sjuk :(

Torsdagen 21 juni lät han Saphira soman in :´(

De fick till slut hennes journal och åkte runt till ett par andra veterinärer för att få fler utlåtande.

Saphira visade inte heller tecken på förbättring och kramperna ville inte släppa

Veterinärerna (de andra) gissade på antingen hjärnskakning eller hjärnblödning :( Så det fanns inte mycket man kunde göra eftersom hon inte visade tecken på förbättring

Var lite jobbigt att få veta eftersom det var Colas syster :´( Jag fick aldrig chansen att träffa henne. Jag tycker otroligt synd om ägaren och deras andra hund som inte är van vid att vara ensam :(

den 23 juni skulle hon och de andra fyllt 4 år <3 De här valparna fick ingen bra start i livet pga sin uppfödare så det känns trist att hon bara fick så kort tid i lviet <3 Hon slapp iallafall att lida

Saphira of Tubac

F: 2008/06/23

D: 2012/06/21

du finns i våra hjärtan <3