Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 924 ggr
[Vargtass91]
0

Aktivering av valp utomhus

hej!!!

jag undrar lite hur mycket ni aktiverar era små valpar ute! säg att ni är ute 1 gång/timme med valpen, leker/busar ni lite varje gång eller bara några ggr per dag? hur länge isf? =)

mvh

LostMySelf
0

Är det fint väder försöker jag vara ute så mycket som möjligt, sitta på gräsmattan och låta honom vara lös så han får göra vad han vill. Aktivering sköter han själv men börjar han leka med något inomhus så leker jag såklart med honom.

Men man kan inte vara ute för länge varje kissrunda heller, när han gjort sina behov så kan man gå in om man vill.

[Ronon-m]
0

Nu är mina hundar 4½ år och 14 månader, men jag minns hur jag har gjort med dom ändå.

Jag tog mest ut valpen och lät den göra sina behov. Ville jag eller den leka lite så gjorde vi det. Lekte inte så jätte länge åt gången.. Var det fint väder så var vi ute mer och tränade på att träffa människor och titta på andra hundar, och om det var någon hund jag kände väl så fick den hälsa. Den senaste valpen jag hade nu fick ofta sitta med ute och titta när jag tränade med min andra hund, samt att även hon fick träna lite också. Jag började dirket med olika träningar med henne (lydnad, spår, bitövningar osv) eftersom jag inte ville att hon skulle gå så långt men ändå bli trött. Detta är eftersom hon är schäfer, men det är ju viktigt med andra större hundar också att de inte får gå länge som valpar.

Jag vill inte ha någon hund lekandes inomhus, så leksaker är inget som ligger framme hemma hos mig. Det får den bara ha ute. Om valpen skulle bli bitig i saker så fyar jag och ger den dess ben istället. Vilket jag nästan alltid har framme (vanliga råhudsben).

Detta har fungerat bra för oss iaf :)