Volpino valp med diarre
Hejsan!
I onsdags hämtade vi vår nya familjemedlem (då 8 veckor) och hon är en riktig tuffing.
I fredags tror jag det var började hon bli dålig i magen, stress tänkte vi och fastade någon timme och sen gav vi henne risvatten med lite ris i.
Och nu har vi bara gett henne lite ris varran timme tror jag det är (min fru som har skött det då hon haft valp innan).
Men det vill inte ge med sig. Trodde det var bättre då jag hittade henne tuggandes på en bajs i morse (guuud vad fräscha dom är dom små liven :P) men nu för några minuter sedan var det diarre igen.
Läste precis att dom kan bli så av mask, så har skickat frugan efter det när hon åker hem.
Men finns det några andra tips än ris? Kyckling har vi iofs, men ingen fisk som många rekommenderar.
Har läst att många som ringer vet. får tipset att avmaska dom bara.
Kände bara att jag ville ha lite tips och råd av er vad vi bör göra nu.
Hon är pigg och busar så det flyger leksaker :P och äter och dricker som vanligt. Och stackars är ju så hungrig nu, men man ska ju ge så lite ris.
Avmaska inte utan att du är helt säker på att det är mask (om du hittar mask eller ägg i avföring eller när hunden kräkts). Jag kan varmt rekommendera Biobak, naturliga mjölksyrebakterier som stabiliserar en orolig mage. Min kille får det när han blir kass i kistan och det funkar perfekt :)
Okay, har alltid hört att misstänker man mask ska man avmaska, genom att det är så gott som omöjligt att se äggen med blotta ögat.
Biobak, vad är det och vart köper man det? :)
Tack för svaret!
Det är tvärtom, man ska inte avmaska i onödan. Misstänker man mask är det lämpligt att köpa "Kolla masken" på Apoteket. Biobak är ett pulver man strör över fodret en gång om dagen, finns att köpa i de flesta djuraffärer :)
Okay. Men vad är det som gäller när katten har fått mask (för det har vår ena) och vi ska avmaska henne, ska man inte avmaska alla djuren då samtidigt?
Okay, tack för tipset! "Kollamasken" var inte billig :P Men är ju sjukt bra att det finns!
Biobak ska jag ta och kolla upp! :)
Avmaska bara när du är säker på att hunden har mask :) Våra katter har haft bandmask i flera omgångar, hunden har aldrig haft mask så det är inget som "smittar" förutsatt att hunden inte äter kattens avföring.
Okay, tack för hjälpen :)
Pinsamt att man inte vetat det med tanke på att man haft djur hela livet.
Nu fick jag tips om att ge morotspuré och om det inte hjälper prova att ge Hypochylin.
Provade ge morotspuré nyss och jag tyckte att avföringen var lite fastare. MEN, det är små vita prickar i den, är det maskägg eller kan det vara från riset vi gett henne?
Har du kokat riset dubbelt så lång tid som till oss människor ? om inte så är det svårsmält och kan ge ännu sämre mage.
FortiFlora från apoteket är kanon för små dåliga magar, samt rå nötfärs med äggula i.
Okay, jättetack! :)
Ne Har kokat med extra mycket vatten men inte dubbelt så lång tid. Ska fråga frugan sen om hon gjorde det när hon kokade.
Så det kan vara så att det bara är riskornen som inte smält tillräckligt i magen? Det behöver inte vara mask? Eller bör jag avmaska henne?
Alla säger olika, vissa säger att man ska avmaska i förebyggande syfte, vilket jag tycker känns lite fel och vissa säger att man ska avmaska bara när dom har mask.
Och vissa säger att man ska avmaska valpar varannan vecka upp till dom är ca 6 månader och vissa säger en vecka innan 12 veckors vaccinet, 6 månader och sen sista vid 1 års ålder.
Och vissa säger även när det gäller valpar, bara hos uppfödaren och sen bara vid behov.
Vad ska man gå efter?
Och som sagt, den brinnande frågan, kan hon ha mask eller är det osmält ris jag hittade i avföringen?
När min hund varit dålig i magen har han inte fått ris så ofta. Det är viktigt att magen får vila, om man då matar på med ris varannan timme hinner aldrig magen vila och då spelar det ju ingen roll. Man brukar fasta hunden i ett dygn och sedan ge kokat ris. Även kokad kyckling eller kokad fisk som torsk/sej/rödspätta är milt för magen.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Aldrig fasta en så pass ung valp, då den behöver energi då dom växer oerhört fort som små.
Ris (om man vill ge det, men jag avråder då det är alldeles för näringslöst till valpar) ska koka i dubbel mängd vatten dubbelt så länge som till oss människor.
Jag ger hellre rå nötfärs med äggula och tillsätter Fortiflora eller andra snälla magbakterier till en valp.
Så fort magen är bra, skulle jag överväga att gå över på färskfoder på en valp som fått siarre vid så ung ålder - torrfoder kan man alltid fasa in senare i livet om man inte vill fortsätta med färskfoder. Färskfoder är långt mycket snällare och mer lättsmält för en lite valp och det är sällan man får dåliga magar av det.
Det var mina tips det
Är det svensk kyckling du har hemma, så kan du även finhcka kött från den och ge rått - kyckling är lättsmält och skonsamt för en valpmage.
#10 Visst behöver de energi och allt vad det innebär. Men det är inte farligt att fasta en valp i 24tim. När min hund var valp och blev dålig så ringde jag vet som sa som de allra flesta, fasta i 24tim. Så länge som valpen får i sig vätska så är det inte farligt. Att det skulle vara rent av farligt att fasta en valp 24tim har jag aldrig hört någon säga.. Valpar matvägrar ibland under uppväxten och vissa äter då inte annat än två tre foderkulor om dagen under vissa dagar, de har inte dött av det. De blir dåliga i magen då vätskan i tarmen inte hinner tas upp oftast för att magproduktionen är för snabb. Ett sätt att minska denna och få den sakta ner är genom fasta.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Ja ne att fasta en sån liten en vet jag att man inte ska göra.
Nja, rå mat till en sån liten med så känslig mage skulle jag inte ge, inte när hon är uppfödd på torrfoder. Plus att ge BARF eller liknande till en valp (eller katt för den delen) känner inte jag att jag har tillräckligt med kunskap för att göra.
När hon blir äldre kommer vi köra BARF på henne, och jag vet att det är bra att köra det redan från början med det är så mycket vitaminer och mineraler och annat som måste ges i så exakta mängder för att inte skada hennes uppväxt så det känner inte vi att vi vill och klarar just nu med den kunskapen vi har idag.
Vi har kört BARF på våra hundar förut men pga att vi bor långt från återförsäljare och vi inte haft pengar har det blivit torrfoder igen, tyvärr.
Men så fort vi kan köpa en till frysbox och får lite tjockare plånbok blir det BARF igen ;) Drygt att hålla på med men ack så värt det!
Men tack för att du tog dig tid att skriva dina tips :)
Jag är dock fortfarande intresserad i vad ni alla tycker och tror om dom vita kornen i hennes avföring?
Jag pratar inte om att gå över på BARF-kost, utan att hjälpa en valp med lös mage
färskfoder har ingenting med BARF att göra, uta är helt enkelt ett färdigt foder som köps fruset - bara tina och servera.
Den råa kycklingen eller rå nötfärs var ett tips för att få lilla magen lugn snabbare. Hundar är rovdjur och smälter rått kött lättare än processat torrfoder (och ävnen ris mm) - det gäller även små valpar.
Jag har sällan haft en valp med dålig mage som får färskfoder och jag kör över mina valpar omedelbart på färskfoder när dom kommer hem oavsett vad för torrfoder dom fått tidigare - och det har aldrig varit problem. Jag har aldrig behövt fasta en valp pga dålig mage, utan de få gånger det varit dålig mage här beror på om dom fått för mycket av något annat (träningsgodis, för stort ben att gnaga på mm).
Jag skulle inte rekommendera färskfoder till en valp om jag inte hade själv sett hur pass bra det verkligen fungerar (har använt det i över 12 år nu).
Jag kan bara ge mina tips om hur man lättast fåeren bra mage på en valp och sedan är det giv etvis upp till var och en
Okay, du menar typ KLASS foder?
Jo jag är helt med på att hundar är rovdjur och behöver föda därefter.
Jag menade inte att dissa dina ideer totalt :) Har bara en magkänsla att jag inte vill införa det på våran valp än.
Men jag tackar givetvis för tipsen :)
Jag tycker sånt här är lite krångligt och som en djungel. Alla säger olika och alla menar att sitt sätt är det rätta och jag är helt ny på det här med valp så jag är så rädd att göra fel. Så än så länge måste jag nog gå på magkänsla på en del saker.
Plus att jag har en fru med starka åsiker :P
Jag kan informera nu iaf att sista bajsningen efter morotspuré så var det inga vita prickar så det var nog bara ris :) Puh, lättad!
Jag hade fastat hunden ett dygn, sedan gett tex a fil andra dagen. Sedan ris med afil 3:e dagen sedan blandar man sakta in den vanliga maten igen.
Sådär! Tänkt att man kan bli så glad och lättad av lite fast bajs :P haha!
Kan med lycka informera att hon nu är bra i magen igen!
Vi körde med morotspuré först men det hjälpte inte så mycket så då provade vi att blöta upp vanligt foder och blanda i mycket lite Hypochylin och det gjorde susen!
Jag länkar här till sidan där jag fick tipset!
http://www.kebi.se/convoco/convklok.html
Funkade helt otrolligt bra!
Vi gav henne första "dosen" kl 22.05 och nu klockan 00.10 var magen bra igen! Kan varmt rekommendera!
Skönt att höra.
Jo jag menar typ KLASS (fast det är enligt mig det minst trevliga färskfodret haha).