Axess
Någon som testat detta foder? Om det är bra?
Visst är det ganska lika doggy professional extra? Eller har jag helt fel? :)
Axess är ett skitfoder i mina ögon sett.
Kanske beror på vad för slags hund man ska fodra det med. Men en hund som jobbar eller jagar väldigt mycket ska inte äta detta.
Det krävs mer då.
Bara en erfarenhet jag har av detta fodret. Kan säkert fungera för andra.
Doggy professinal är bättre.
Vår hund får det, jag tycker det är bättre än Aksessen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min hund varken jobbar eller jagar. Han är sällskapshund som inte gör mer än han behöver :p
#1 vad ger du din hund?
Ja jag kollade lite nogrannare nu och det va lägre värden osv i axessen. Men jag såg att det va nån som skrivit att dom har typ samma värden. Men så var det ju inte riktigt :)
Det går bli doggy professional :)
Mammas jakthund kom till ny ägare som skulle jaga med han. Efter två månader så fick hon tillbaka hunden…..smal som två plankor ihopslagna. Då har gubben gett han Axess och jagat varje dag med hunden.
Det funkar inte alls med det fodret till hundar som jobbar tydligen…kanske till sällskapshund…men kolla vad som är i först.
Mina äter Axess och Hill's. Blandar det 50/50, för som student med 1050 kr i månaden har jag inte råd att bara ge asdyrt foder. Nu räcker maten längre och hundarna blir både mätta och får i sig det dem behöver.
Du kan kolla upp Best in Show, det är bättre än Doggy Prof och inte speciellt dyrt heller.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
3 anser även sällskapshundar ska ha bra foder 
Kvalitén på hundmat ser man enkelt på innehållet av protein och fett, d v s det hundar är gjorda för att äta! Självklart spelar andra faktorer in, men mer fett och protein ger mindre kolhydrater som inte är annat än billig utfyllnad i hund-och kattmat. Best In Show HE Racer närmar sig Doggy Professional Extra Aktiv när det gäller innehållet av protein och fett. De andra BiS-fodren, d v s nästan alla, skulle ingen av mina hundar ens få nosa på!
#5 hur vet ni att det är fodret det är fel på bara för hunden är smal? Kan det inte vara att den fick för lite? En tanke bara :)
#6 varför inte bara axess?
#7 absolut. Men vissa foder räcker inte till för en arbetande hund. (som #5 skriver) Därför jag kollar här om det är någon som har erfarenhet av fodret då jag själv aldrig provat det.
Best in show har en bekant till sina hundar, dom skiter minst 5 ggr per dag… Nej tack säger jag till det fodret :)
#9 För det är ju som nämnt inget toppenfoder. Men under en period åt dem bara Axess och dem sket 1-2 gånger per dag, var fina i päls och hull. Så visst funkar dem på det, men eftersom dem är arbetande så tycker jag dem behöver lite mer än vad Axess ger.
Men det är så individuellt när det kommer till foder. Huvudsaken är att hunden mår bra utav det, vare sig det är skitbilligt eller kostar upp emot 1000 lappen
Sabina
www.anibaz.blogg.se
10 fast jag köper inte den biten att man ger sin hund skräp o den har fin päls o skiter lagom, man ska tänka anser jag lite längre vill man ha en frisk hund ja då ska man ge en hund foder som är bra med. Sen anser jag väl inte man måste bara se på alla dyra foder för det finns skräp där med. Men läsa på vad foder inehåller en hund ät köttätare inte en betande ko :)
#11 Sålänge hundarna funkar på ett foder förstår jag inte varför man ska hålla på och byta. Visst jag hade jättegärna gett Acana men vissa har inte råd. Och jag har aldrig hört talas om nån hund som blivit sjuk eller dött i förtid pga foder.
Klart dem är köttätare, men tex mina får rått köttt vid sidan av. Man kan ju knappast jämföra torrfoder med deras naturliga föda.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Det finns undersökningar som visar att hundar som utfodras naturligt och inte med industritillverkad hundmat lever 3 år längre än "hundmatshundarna", så nog har många hundar dött i förtid p g a fel mat (liksom många människor). Massor av problem som våra hundar drabbas av kan vara relaterat till fodret. Problem med lever, njurar, urinsten, diabetes och inte minst övervikt som i sin tur orsakar alla möjliga problem för individen är några av dem. Det är ofta svårt att veta från fall till fall vad som orsakar problemen, men att det hundarna äter många gånger är en viktig faktor är nog alla ense om. Inte minst fodertillverkarna som hittar på än det ena och än det andra att stoppa i fodren för att minska risken för än det ena och än det andra!
Det behövs nog mer än fodret som gör att hunden dör i förtid.

Det man ska vara väldigt klar över är att ett skräp foder som ex Axess långsamt ger hunden brist sjukdommar. Det innehåller inte allt en hund behöver få i sig för att klara av att hålla sig frisk. Så ger man Axess i 10år lär hunden inte klara av att hålla sig frisk!
Att köpa ett skit foder förlorar man på i längden, men den stora förloraren blir hunden.
#14, Påstår du detsamma om människor? D v s att det behövs mer än dålig/fel mat för att man ska bli sjuk och dö i förtid?
#15, Det handlar inte bara om vad fodret saknar, utan i minst lika hög grad om vad som finns för mycket i det. I det här fallet vete.
Innehåll Axess Allround:
Vete, råvara från nöt och gris, animaliskt fett, majs, betfibrer, linfrömjöl, Diamond V, fruktooligosackarider (FOS), glukosamin, mineraler, vitaminer och spårelement
Det som står först i innehållsförteckningen är det som fodret innehåller mest av.
Jag ser det som en självklarhet att det är bättre för både människor och djur att äta färsk naturlig mat som innehåller vad man behöver istället för hårt processad mat som förlorat det mesta av den från början ingående näringen, men istället är vitamin- och mineralberikad.
#12 Om du inte har råd att ge hundarna ett bra foder kanske det inte är så smart att ha flera hundar?

#16 Givetvis är det inte bra om det är för mycket av något heller. Vete baserade foder ska man ju undvika så långt det går.
#12 Ingen har väl påstått att hundar dött av fodret. Däremot av sjukdommar som uppkommer pga väldigt fel/dålig kost. Jag vet en hund som fungerat kanon på Frolic i 8år, sen pajjade magen fullständigt och hunden blev sjuk. Den hunden blev bara nio år och jag är bergsäker på att magen pajjade pga att den ätit ett så fel foder under många år så hunden sakta men säkert blivit förstörd av det. Den dog inte av fodret den dog av sjukdommar som orsakades av fodret.
#17 Mina äter Hill's och Axess. Hill's är inte ett skitfoder, och jag ger dem hellre detta utblandat än ger bra foder dem månader jag har råd och dåligt dem månader ekonomin är sämre. På så sätt blir dem mätta, och får i sig allt dem behöver. Sen får dem i sig onödigt spannmål via budgetmaten men hellre det än att dem bara äter skitmat.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Måste säga att hundmänniskor är inte trevliga!
Jag ställde en fråga. Och svaren jag fått tycker jag är (inte alla) otrevliga. Vissa inlägg har inte ens med frågan att göra!
Fel av mej att ställa följdfråga till nån av er.
#20 Att du inte är nöjd med svaren betyder inte att folk är otrevliga.
- Mvh Emma
Jag tycker folk är otrevliga i deras sätt att uttrycka sej. Har man ingen erfarenhet av axess behöver man inte svara på denna tråd.
20, jag anser att man ska tåla sanningen om man startar en tråd eller är delaktig i en tråd, som KvirrZ säger bara för man inte är nöjd med svaren är folk inte otrevliga
Erfarenhet av Axess du fick svar vad det innehåller jag ger inte sånt foder ALLS för jag anser det är skitfoder. 
Absolut. Men jag tycker det är så tråkigt att många många trådar börjar trevligt men slutar med otrevliga och framförallt onödiga kommentarer.
Nej men jag kan skijla dom åt oxå. Och hade jag enbart fått svar på frågan hade det inte blivit otrevligt. MEn när folk börjar argumentera emot varandra är det inte kul längre. Om man nu inte startar en sån tråd, där man vill ha allas åsikt. Vilket jag inte gjorde.
Det är så det funkar på ett forum. Själv tycker jag att man ofta lär sig mer på utsvävningarna i trådarna än vad man lär sig genom den ursprungliga diskussionen. Ett forum skulle vara oerhört tråkigt om man bara fick svara på frågan rakt upp och ner…
Om det var som du vill, att man inte argumenterar emot varandra i tråden, så skulle man ju bara kunna få ett enda svar på frågan och fick nöja sig med det. Är det svaret fel, helt eller delvis, så måste man ju få skriva att man har en annan åsikt. Eller hur?
Du läste uppenbarligen inte det jag skrev.

#24 Vill du ha ENBART svar på dina frågor ska du nog inte vända dig till ett forum. Trådar spårar alltid ur mer eller mindre och som Katti säger så ger det ofta ganska mycket mer än att bara hålla sig till ämnet.
Sen förstår jag inte riktigt vad du stör dig på. Om ett par i tråden dividerar med varandra behöver du inte ta åt dig av det. Skulle någon däremot komma med personliga påhopp på dig förstår jag om du tycker det är tråkigt. Men skriver man på ett forum så får man nog ändå räkna med det tyvärr.
jag har erfarenhet av axess, hunden jag har omhändertagit åt axess i 3år och han har alltid varit smal, fast sen kanske det kan vara för att han inte fick äta som det ska vara. Så från min sida av saken tycker jag inte att det är bra för hunden hade konstant diarre. Och han är sällskapshund
Men nu äter han Pro plan och det funkar utmärkt. Han är aldrig lös i magen eller nåt.